Americké koráby silnic to mají spočítané

  18:06
Potkat za deset let na silnici auto zvané "amerika" bude téměř raritou, a to i v samotné Americe. Senát schválil zákon, podle něhož mají v roce 2022 vozy spotřebovat v průměru 6,5 l/100 km.

Cadillac DeVille | foto: GM

Kolem roku 2020 budou zdejší motory buď příliš slabé na to, aby tradiční koráb silnic utáhly, anebo budou poháněny alternativními palivy, což tyto vozy výrazně prodraží.

Podle zákona schváleného Senátem by měla všechna vozidla vyráběná jedním koncernem za třináct let ujet 35 mil na jeden galon benzinu namísto současných 17 mil.

Že se to nezdá jako příliš dramatická změna? Použijme evropská měřítka. Zatímco dnes mají nové vozy v USA průměrnou spotřebu cca 14 litrů na sto kilometrů, ve dvacátých letech tohoto století by to mělo být jen něco přes šest litrů.

Cadillac EldoradoCadillac EldoradoCadillac Sixty Special




A navíc výroba paliv s příměsí lihu, která mají výhledově nahradit pohonné látky z ropy, by do roku 2022 podle Senátu měla vzrůst na 137 milionů litrů ročně, což je sedminásobek současné produkce.

Při takovém nastavení podmínek se zdá, že americké silnice budou od těch evropských brzy k nerozeznání.

Nemá to žádný styl!
Kam se vlastně poděly slavné "ameriky“? Ještě v 70. letech se zdálo, že americký vůz se má k evropskému asi jako kosmická loď ke koňskému povozu.

Platila pro něj úplně jiná měřítka. Nezáleželo na tom, kolik spotřeboval paliva, ale jak prostorný byl interiér. Po silnicích se nekodrcal, nýbrž plul.

Na jízdní vlastnosti se až tak moc nehledělo. Od korábu lze čekat ledacos, ale nikoli to, že bude na milimetry přesně sledovat stopu a reagovat na každý záchvěv volantu.

Především však byly koráby všude, protože díky hospodářskému zázraku 50. a 60. let si je mohl dovolit kdokoli ze střední třídy. To se změnilo po ropné krizi v roce 1973.

John Updike v románu Králík je bohatý popisuje, jak se na konci osmdesátých let všude vynořovaly prodejny firmy Toyota se směšně malými modely Corolla (i tak byly sotva menší než dnešní Škoda Fabia). "Nemá to žádný styl,“ stěžoval si trpce jeden z hrdinů románu.

V osmdesátých letech spotřeba vozů prodávaných v USA prudce klesla, ale v 90. letech se pokles zastavil. Objevily se totiž SUV neboli sportovně užitkové vozy.

Ty dodnes okupují přední příčky žebříčku prodeje a jsou také posledním charakteristickým rysem, který vizuálně odlišuje americké silnice od evropských.

A právě ty se mají stát poslední obětí tažení za nízkou spotřebu. Pakliže se ovšem automobilky nespojí s ropnými magnáty, nezahájí masivní lobbovací akci a nesmetou společně senátní zákon ze stolu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...