Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americké koráby silnic to mají spočítané

  18:06aktualizováno  18:06
Potkat za deset let na silnici auto zvané "amerika" bude téměř raritou, a to i v samotné Americe. Senát schválil zákon, podle něhož mají v roce 2022 vozy spotřebovat v průměru 6,5 l/100 km.

Cadillac DeVille | foto: GM

Kolem roku 2020 budou zdejší motory buď příliš slabé na to, aby tradiční koráb silnic utáhly, anebo budou poháněny alternativními palivy, což tyto vozy výrazně prodraží.

Podle zákona schváleného Senátem by měla všechna vozidla vyráběná jedním koncernem za třináct let ujet 35 mil na jeden galon benzinu namísto současných 17 mil.

Že se to nezdá jako příliš dramatická změna? Použijme evropská měřítka. Zatímco dnes mají nové vozy v USA průměrnou spotřebu cca 14 litrů na sto kilometrů, ve dvacátých letech tohoto století by to mělo být jen něco přes šest litrů.

Cadillac EldoradoCadillac EldoradoCadillac Sixty Special




A navíc výroba paliv s příměsí lihu, která mají výhledově nahradit pohonné látky z ropy, by do roku 2022 podle Senátu měla vzrůst na 137 milionů litrů ročně, což je sedminásobek současné produkce.

Při takovém nastavení podmínek se zdá, že americké silnice budou od těch evropských brzy k nerozeznání.

Nemá to žádný styl!
Kam se vlastně poděly slavné "ameriky“? Ještě v 70. letech se zdálo, že americký vůz se má k evropskému asi jako kosmická loď ke koňskému povozu.

Platila pro něj úplně jiná měřítka. Nezáleželo na tom, kolik spotřeboval paliva, ale jak prostorný byl interiér. Po silnicích se nekodrcal, nýbrž plul.

Na jízdní vlastnosti se až tak moc nehledělo. Od korábu lze čekat ledacos, ale nikoli to, že bude na milimetry přesně sledovat stopu a reagovat na každý záchvěv volantu.

Především však byly koráby všude, protože díky hospodářskému zázraku 50. a 60. let si je mohl dovolit kdokoli ze střední třídy. To se změnilo po ropné krizi v roce 1973.

John Updike v románu Králík je bohatý popisuje, jak se na konci osmdesátých let všude vynořovaly prodejny firmy Toyota se směšně malými modely Corolla (i tak byly sotva menší než dnešní Škoda Fabia). "Nemá to žádný styl,“ stěžoval si trpce jeden z hrdinů románu.

V osmdesátých letech spotřeba vozů prodávaných v USA prudce klesla, ale v 90. letech se pokles zastavil. Objevily se totiž SUV neboli sportovně užitkové vozy.

Ty dodnes okupují přední příčky žebříčku prodeje a jsou také posledním charakteristickým rysem, který vizuálně odlišuje americké silnice od evropských.

A právě ty se mají stát poslední obětí tažení za nízkou spotřebu. Pakliže se ovšem automobilky nespojí s ropnými magnáty, nezahájí masivní lobbovací akci a nesmetou společně senátní zákon ze stolu.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.