Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Američan si zaregistroval a pojistil auto, federálové ho sešrotovali

Pokud žijete v Americe, jste opravdový automobilový fanoušek a máte rádi exotická auta vyrobená mimo území Spojených států, nemáte zrovna na růžích ustláno. Americké úřady nedávno zlikvidovaly oficiálně zaregistrovaný Nissan Skyline R33 majiteli, který neobratně nahlásil dopravní nehodu pojišťovně.

Billy Crider si červený Nissan Skyline R33 koupil za 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) minulý rok na Floridě. Osobně si pro vůz doletěl z Ohia a pak s ním přejel domů.

Skyline z roku 1995 s originálním 11místným VIN kódem (v USA se používá 17 čísel) poté úspěšně prošel úřední kontrolou, získal oficiální poznávací značku Ohia a plné pojištění.

Loni v květnu se však Crider stal účastníkem menší dopravní nehody, kterou nahlásil pojišťovně. „Zaměstnanec pojišťovny si všiml, že můj nissan není v souladu s federálními zákony. Na vůz se pak přišel podívat chlápek v přestrojení, po týdnu se objevili federální úředníci a vůz zabavili,“ popisuje Crider.

Úředník se prý sám divil, jak se Criderovi podařilo vůz zaregistrovat, nicméně krásný skyline nakonec skončil na vrakovišti. Podobný osud potkává v Americe dost nepovolených aut, federálové si v jejich ničení libují. V roce 2014 například sešrotovali 40 nelegálně dovezených land roverů, na konci stejného roku pak například krásné mini, které údajně ohrožovalo bezpečnost amerických silnic. Podobných příkladů koluje na internetu poměrně dost.

Pro šrotování těchto aut se ve Spojených státech využívá poměrně ostrý zákon o dovozu vozidel vyrobených mimo území USA, který má zamezit takzvanému šedému importu.

Stručně řečeno, neamerická auta mladší než 25 let si můžete koupit jen od oficiálních distributorů značky, kteří mají povolení k prodeji určitých modelů na území USA a jejichž vozy splňují americké bezpečnostní a emisní normy. Ostatní modely jsou na území USA zakázané, ať už proto, že automobilky o homologaci těchto modelů nikdy neusilovaly, nebo je z nějakých důvodů nedostaly.

Výjimku tvoří auta evidovaná u NHTSA (Národní úřad dopravní bezpečnosti) v režimu „Show or Display“ (něco jako veteráni u nás, maximální nájezd 2 500 mil, tzn. 4 000 kilometrů za rok) a dočasně registrované vozy zahraničních návštěvníků. O legální import ostatních modelů se starají certifikovaní dovozci, kteří však upravují automobily tak, aby vyhovovaly americkým předpisům.

Láska nezná zákony

Na internetu se nejdříve objevily informace o tom, že Crider nevěděl, že na Floridě kupuje ilegální vůz. Ale jak nakonec sám potvrdil magazínu Jalopnik, už při nákupu počítal s tím, že by skyline mohl na vrakovišti skončit.

Crider také podepsal prohlášení, ve kterém stvrzuje, že ví o tom, že vůz je na území USA nelegální a že proti prodejci Bullet Motorsport nebude podnikat žádné právní kroky. Skyline prý jednoduše koupil proto, že pro něj má slabost.

Billy Crider musel při koupi Nissanu Skyline R33 na Floridě podepsat prohlášení...

„S šedým importem nemám žádný problém. Jen jsem nevěřil, že by se federální úředníci mohli objevit zrovna v Ohiu. Navíc jsem nefalšoval VIN kód ani jinak nepodváděl, ostatně i kvůli tomu se mi podařilo vůz zaregistrovat,“ prohlásil Crider.

Americký novinář Raphael Orlove, který celou kauzu sledoval, tvrdí, že právě kauza červeného skylinu nejlépe ukazuje nesmyslnost amerických zákonů bojujících s šedým importem. „Občas se stane, že jakmile se nelegální auto dostane na pobřeží Spojených států, nemusí se setkat s odporem ze strany našich úřadů. Ani ho nekontrolovali. Policisté to auto milovali,“ dokresluje podivnou atmosféru Billy Crider.

Šedá zóna kvůli Evropanům

Velký nárůst dovozu automobilů zaznamenali v USA po druhé světové válce, kdy si Američané vozili domů hlavně britské supersporty. První omezení dovozu přišlo v roce 1968.

Takzvaný „šedý trh“ s automobily nabírá na síle v 80. letech. Zahraniční automobilky tehdy sice dokázaly plnit požadavky úřadů Spojených států, ale jen za cenu toho, že americké verze svých modelů dodávaly v méně výkonných verzích (např.Mercedes-Benz a BMW).

Zákazníci proto začali sami vyhledávat vozy s evropskými specifikacemi. „Tato auta měla trochu jiný design, výkonnější motory a další drobnosti, kvůli kterým stálo za to dovézt si je individuálně,“ napsal pro časopis Forbes novinář Roman Turna.

„Mercedes-Benz a další automobilky tedy vzaly Kongres útokem a v roce 1988 se jim podařilo protlačit Vehicle Safety Compliance Act, který zakazuje import aut mladších 25 let, jež zde nikdy nebyla prodávaná,“ doplňuje Turna.

Podle The Washington Post se dovoz zahraničních vozidel do USA snížil z 66 900 vozidel v roce 1985 na pouhých 300 vozidel v roce 1995. Zákon i nadále zůstává v platnosti a komplikuje život všem individuálním importérům. Ostatně, Billy Crider a jeho Skyline R33 jsou toho vzorným příkladem.

Na drsné předpisy naráželi v minulosti i lidé, kteří chtěli zařadit do sbírky například kultovní Porsche 959 nebo raritní BMW Z1.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...