Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američan si zaregistroval a pojistil auto, federálové ho sešrotovali

aktualizováno 
Pokud žijete v Americe, jste opravdový automobilový fanoušek a máte rádi exotická auta vyrobená mimo území Spojených států, nemáte zrovna na růžích ustláno. Americké úřady nedávno zlikvidovaly oficiálně zaregistrovaný Nissan Skyline R33 majiteli, který neobratně nahlásil dopravní nehodu pojišťovně.

Billy Crider si červený Nissan Skyline R33 koupil za 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) minulý rok na Floridě. Osobně si pro vůz doletěl z Ohia a pak s ním přejel domů.

Skyline z roku 1995 s originálním 11místným VIN kódem (v USA se používá 17 čísel) poté úspěšně prošel úřední kontrolou, získal oficiální poznávací značku Ohia a plné pojištění.

Loni v květnu se však Crider stal účastníkem menší dopravní nehody, kterou nahlásil pojišťovně. „Zaměstnanec pojišťovny si všiml, že můj nissan není v souladu s federálními zákony. Na vůz se pak přišel podívat chlápek v přestrojení, po týdnu se objevili federální úředníci a vůz zabavili,“ popisuje Crider.

Úředník se prý sám divil, jak se Criderovi podařilo vůz zaregistrovat, nicméně krásný skyline nakonec skončil na vrakovišti. Podobný osud potkává v Americe dost nepovolených aut, federálové si v jejich ničení libují. V roce 2014 například sešrotovali 40 nelegálně dovezených land roverů, na konci stejného roku pak například krásné mini, které údajně ohrožovalo bezpečnost amerických silnic. Podobných příkladů koluje na internetu poměrně dost.

Pro šrotování těchto aut se ve Spojených státech využívá poměrně ostrý zákon o dovozu vozidel vyrobených mimo území USA, který má zamezit takzvanému šedému importu.

Stručně řečeno, neamerická auta mladší než 25 let si můžete koupit jen od oficiálních distributorů značky, kteří mají povolení k prodeji určitých modelů na území USA a jejichž vozy splňují americké bezpečnostní a emisní normy. Ostatní modely jsou na území USA zakázané, ať už proto, že automobilky o homologaci těchto modelů nikdy neusilovaly, nebo je z nějakých důvodů nedostaly.

Výjimku tvoří auta evidovaná u NHTSA (Národní úřad dopravní bezpečnosti) v režimu „Show or Display“ (něco jako veteráni u nás, maximální nájezd 2 500 mil, tzn. 4 000 kilometrů za rok) a dočasně registrované vozy zahraničních návštěvníků. O legální import ostatních modelů se starají certifikovaní dovozci, kteří však upravují automobily tak, aby vyhovovaly americkým předpisům.

Láska nezná zákony

Na internetu se nejdříve objevily informace o tom, že Crider nevěděl, že na Floridě kupuje ilegální vůz. Ale jak nakonec sám potvrdil magazínu Jalopnik, už při nákupu počítal s tím, že by skyline mohl na vrakovišti skončit.

Crider také podepsal prohlášení, ve kterém stvrzuje, že ví o tom, že vůz je na území USA nelegální a že proti prodejci Bullet Motorsport nebude podnikat žádné právní kroky. Skyline prý jednoduše koupil proto, že pro něj má slabost.

Billy Crider musel při koupi Nissanu Skyline R33 na Floridě podepsat prohlášení...

„S šedým importem nemám žádný problém. Jen jsem nevěřil, že by se federální úředníci mohli objevit zrovna v Ohiu. Navíc jsem nefalšoval VIN kód ani jinak nepodváděl, ostatně i kvůli tomu se mi podařilo vůz zaregistrovat,“ prohlásil Crider.

Americký novinář Raphael Orlove, který celou kauzu sledoval, tvrdí, že právě kauza červeného skylinu nejlépe ukazuje nesmyslnost amerických zákonů bojujících s šedým importem. „Občas se stane, že jakmile se nelegální auto dostane na pobřeží Spojených států, nemusí se setkat s odporem ze strany našich úřadů. Ani ho nekontrolovali. Policisté to auto milovali,“ dokresluje podivnou atmosféru Billy Crider.

Šedá zóna kvůli Evropanům

Velký nárůst dovozu automobilů zaznamenali v USA po druhé světové válce, kdy si Američané vozili domů hlavně britské supersporty. První omezení dovozu přišlo v roce 1968.

Takzvaný „šedý trh“ s automobily nabírá na síle v 80. letech. Zahraniční automobilky tehdy sice dokázaly plnit požadavky úřadů Spojených států, ale jen za cenu toho, že americké verze svých modelů dodávaly v méně výkonných verzích (např.Mercedes-Benz a BMW).

Zákazníci proto začali sami vyhledávat vozy s evropskými specifikacemi. „Tato auta měla trochu jiný design, výkonnější motory a další drobnosti, kvůli kterým stálo za to dovézt si je individuálně,“ napsal pro časopis Forbes novinář Roman Turna.

„Mercedes-Benz a další automobilky tedy vzaly Kongres útokem a v roce 1988 se jim podařilo protlačit Vehicle Safety Compliance Act, který zakazuje import aut mladších 25 let, jež zde nikdy nebyla prodávaná,“ doplňuje Turna.

Podle The Washington Post se dovoz zahraničních vozidel do USA snížil z 66 900 vozidel v roce 1985 na pouhých 300 vozidel v roce 1995. Zákon i nadále zůstává v platnosti a komplikuje život všem individuálním importérům. Ostatně, Billy Crider a jeho Skyline R33 jsou toho vzorným příkladem.

Na drsné předpisy naráželi v minulosti i lidé, kteří chtěli zařadit do sbírky například kultovní Porsche 959 nebo raritní BMW Z1.





Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Další z rubriky

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Prodejní automat na luxusní vozy v Singapuru
VIDEO: V Singapuru prodávají supersporty jako colu, mají na to automat

Automat v Singapuru nabízí místo chipsů, nápojů nebo žvýkaček luxusní auta. Zákazník si v patnáctipodlažní budově vybere v přízemí na dotykové obrazovce typ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.