Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký paradox: říkají ano úsporám, ale dál si zadky vozí v korábech

  14:33aktualizováno  14:33
Asi 62 procent Američanů podle posledního průzkumu podporuje zpřísnění limitů spotřeby automobilů. Do roku 2025 by průměrná spotřeba v USA prodávaných vozů měla klesnout pod 4 litry na 100 kilometrů. Přitom ale stále nejraději kupují velká auta s velkou spotřebou.

Dodge RAM SRT-10 | foto: Dodge

Průzkum mezi americkými motoristy provedla Americká federace spotřebitelů (Consumer Federation of America) společně s Opinion Research Corp. Vyšlo z něj, že 62 % americké veřejnosti podporuje vládou navrhované limity spotřeby.

V roce 2016 má průměrná spotřeba v USA prodaných vozů klesnout na zhruba 6,7 litru na 100 kilometrů, tedy 35,5 mil na galon. Americké úřady se ale už zabývají tím, jak nastavit limity za tímto horizontem. Poslední návrh zní 60 mil na galon do roku 2025. To znamená spotřebu asi 3,92 litru na 100 kilometrů.

Američané snižování spotřeby vítají především kvůli výrazně rostoucím cenám paliva. Automobilky pochopitelně proti takto přísným limitům protestují a navrhují mezi lety 2017 – 2025 meziroční pokles o tři namísto šest procent. To by přineslo spotřebu 47 mil na galon, tedy lehce přes pět litrů na 100 kilometrů.

Samy automobilky totiž mohou výslednou průměrnou spotřebu ovlivnit jen z části. Ta se v tomto případě počítá z prodaných vozů a pokud tedy začnou zákazníci kupovat silnější a větší auta, pokles spotřeby bude ten tam. To se ostatně stalo již vloni – pokles průměrné spotřeby oproti roku 2009 byl zanedbatelný a to i přes uvedení řady nových úsporných modelů. Američané se jednoduše po krizi vrátili k oblíbeným velkým autům, která si během krize nemohli dovolit.

A otázkou zůstává, zda by zákazníci ve snižování průměrné spotřeby automobilkám pomohli. Rostoucí ceny paliv by je ale nakonec mohly zviklat. Nicméně to, že si většina Američanů ultra úsporná auta přeje, neznamená, že si je také koupí.

Zákazníci jsou navíc v případě limitů spotřeby dost mateni. Výše zmíněné limity se totiž uplatňují podle CAFE (corporate average fuel economy), tedy průměrné spotřeby flotily vozů. Spotřeba dle standardů CAFE se ale od reálné liší podstatně více než dle evropské NEDC.

Spotřeba udávaná v materiálech výrobců, je tak hodnota naměřená metodikou CAFE, ponížená o dvacet až dvacet pět procent. Auto se spotřebou 4 litry na 100 kilometrů (tedy těch 60 mil na galon) dle CAFE tedy bude v reálu jezdit nejspíše za 5 litrů (tedy ujede 47 mil na galon).





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.