Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký vynálezce plánuje solární silnice

aktualizováno 
Scott Brushaw má jasnou vizi o tom, jak zachrání nejen svou zemi od narůstajícího znečišťování a případné energetické krize. Silniční síť by podle jeho návrhu měla být vyměněna za soustavu speciálních solárních panelů.

Představa solární silnice | foto: Dan Walden (pro solarroadways.com)

Americký vynálezce na projektu solárních silnic usilovně pracuje. Podle jeho vyjádření má k realizaci projektu veškeré potřebné znalosti a je schopen zajistit vývoj a výrobu prototypů speciálních solárních panelů, ze kterých by se silnice měly skládat.

Na svůj projekt už získal grant 100 000 dolarů od Amerického úřadu pro dopravu. Což naznačuje, že alespoň něco reálného by na projektu být mohlo.

Scott Brushaw a jeho manželka Julie navrhují stavět silnice ze solárních panelů s povrchovou vrstvou ze speciálního skla. To bude poskytovat automobilům stejnou přilnavost, jako dnešní asfaltové silnice a bude mít samočistící schopnost, tak, aby se co nejméně snižovala efektivita panelů. Panely budou vzájemně propojeny a budou tak tvořit jeden rozsáhlý zdroj energie. Pokud dojde k poškození některého z panelů, automaticky se vyřadí z činnosti a nebude mít vliv na fungování celé sítě. Dokonce ani přerušení silnice nemusí znamenat přerušení dodávek elektřiny.

Panely by měly nejen elektřinu vyrábět, ale také uchovávat, aby byly její dodávky možné po celý den. Navíc tu bude možnost silnice elektricky vyhřívat, což usnadní třeba tání sněhu nebo osychání vozovky po dešti. V noci by mělo značení namalované na silnici svítit. Dokonce má být možné značení operativně měnit. V další fázi by k panelům mohly přibýt ještě piezoprvky, které by vyráběly elektřinu z energie, kterou představují vibrace od projíždějících aut.

Jedna míle (1,6 kilometru) čtyřproudé dálnice postavené ze solárních panelů bude za předpokladu 15% účinnosti a čtyř hodin přísunu slunečního světla denně bude schopna denně vyrobit a dodat 13,376 MWh energie. Takový přísun "utáhne" 428 průměrných amerických domácností.

Globální čísla jsou ještě megalomanštější. Ve 48 kontinentálních státech USA je celkem přes 25 000 čtverečních mil silnic a parkovišť. V případě, že by byly veškeré tyto silnice nahrazeny solárními silnicemi, celkový výkon takovéto maxi solární elektrárny by byl 9,19 miliardy kW. To při čtyřech hodinách slunečního svitu denně představuje celkově 13 424 miliard kWh elektrické energie za rok.

Podle údajů z roku 2003 přitom celé spojené státy spotřebovaly 4 372 miliard kWh elektřiny a spotřeba celého svět představovala 14 768 miliard kWh. Inu, působivá čísla.

Solární silnice budou při svém budování dražší, než klasické asfaltové. Jejich životnost by ale měla být 21 let a budou vyžadovat jen minimální údržbu, čímž se celkové náklady za dobu životnosti snižují. Navíc při budování solárních silnic zároveň nebude potřeba budovat další elektrárny a celou distribuční síť. I náklady na její údržbu výrazně klesnou. Celkově by tak podle výpočtů Brushawa měly stát zhruba tolik, kolik dnes stojí infrastruktura silniční i energetická.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.