Amerika se mění, touží po manuálních převodovkách a chystá lehčí auta - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Amerika se mění, touží po manuálních převodovkách a chystá lehčí auta

Studie Oak Ridge National Laboratory ukázala, že snížení hmotnosti auta o deset procent ušetří asi šest procent paliva. Menší a lehčí auta získávají v USA popularitu, samotní Američané navíc začali kupovat auta s manuálními převodovkami.

Dodge Durango | foto: Dodge

Vkus amerických zákazníků se mění, tedy alespoň co se osobních automobilů týče. Tomu se pochopitelně přizpůsobují automobilky. Hlavním tahounem změn je přitom cena paliva, která je dnes výrazně vyšší než před několika lety a Američané neočekávají, že bude klesat.

Namísto obřích sedanů a maxi-SUV tak začínají zákazníci v USA kupovat menší a úspornější vozy. To má mimo jiné za následek sbližování modelových řad nabízených v Evropě a USA. Ještě před několika lety mohl evropský Volkswagen Passat jen stěží patřit do takzvané full-size třídy sedanů jako třeba populární Toyota Camry nebo připravovaný Ford Fusion.

Dnes sice Volkswagen připravil poprvé speciální americkou verzi passatu, ta se ale rozměry od té evropské příliš neliší a reflektuje spíše specifika tamního trhu z hlediska jízdních vlastností a požadavků na kvalitu provedení auta. A camry je dnes prakticky stejně velké auto jako evropská Toyota Avensis, před lety by tu přitom patřila do vyšší střední třídy. A nový Ford Fusion se bude v Evropě prodávat jako mondeo téměř beze změn.

Auta kompaktní třídy typu Volkswagen Golf by ještě před několika lety v USA nikoho nezaujala, tamní kompaktní třída byla podstatně větší. Jenže mezi tím evropská auta povyrostla a ta americká kvůli úsporám růst přestala. Najednou jsou si třídy rovny a krom modelu Volkswagen Jetta, který vždy byl jakousi stálicí, dnes například Chevrolet slaví úspěchy s kompaktním modelem Cruze prakticky po celém světě, USA nevyjímaje. Rovněž o nový Ford Focus je v USA zájem.

Důvodů pro takové sblížení evropských a amerických modelů je celá řada, na počátku zmíněná úspora paliva je asi tím hlavním. Studie provedená  Oak Ridge National Laboratory ukázala, že pokles hmotnosti auta o 10 procent znamená zhruba šestiprocentní úsporu paliva. Prozatím americké automobilky k tomuto přistupovaly tak, že jejich modely přestaly "tloustnout" a i proto se tak sblížily s evropskými. Strategie globálních modelů pak automobilkám přináší nemalé úspory oproti strategii specifických modelů pro každý trh. Uspořené peníze pak mohou vrhnout do vývoje nových technologií.

Mezi nimi se čím dál častěji objevují různé lehké materiály, které umožní uspořit hmotnost. Studie Oak Ridge National Laboratory tyto materiály vyjmenovává – uhlíková vlákna dovedou oproti konvenční oceli uspořit až 60 % hmotnosti, hořčík asi 50 %, hliník něco mezi 35 a 40 %, vysokopevnostní ocel uspoří mezi 25 a 30 % hmotnosti. Rozumnou kombinací těchto materiálů by se mělo dát dosáhnout úspory zhruba 40 % hmotnosti v konstrukci automobilů, což by podle dříve zmíněné proporce mělo znamenat téměř čtvrtinovou úsporu paliva.

Podíl manuálních převodovek na trhu v USA

2012 - 6,5 %
2011 - 3,8 %
2010 - 3,9 %
2009 - 4,4 %
2008 - 3,7 %
2007 - 2,9 %
2006 - 7,2 %
2005 - 6,7 %
2004 - 5,5 %
2003 - 8,2 %
2002 - 8,5 %

zdroj: Edmunds.com

K tomu ale bude zapotřebí u některých materiálů ještě delšího vývoje. Například u uhlíkových kompozitů Oak Ridge tvrdí, že bude potřeba jít s cenou níže než je pět dolarů za libru (0,454 kg) materiálu, v současnosti se přitom cena pohybuje mezi osmi a patnácti dolary. Snížení ceny bude vyžadovat především investice do vývoje nových výrobních postupů a nových druhů kompozitů. Cestou snižování hmotnosti vozů přitom půjdou evropské a americké automobilky ruku v ruce.

Návrat k manuálu

Než se nové materiály v automobilech objeví ve výraznější míře, budou mít menší auta i na trhu v USA stále větší význam. V jejich případě se navíc snaží Američané šetřit i jinak, i když tentokrát už nejde o palivo v první řadě. Statistiky ukazují, že na americkém trhu rekordně vzrostly prodeje automobilů s manuálními převodovkami.

Za první čtvrtletí letošního roku tvořila auta s manuální převodovkou 6,5 % amerického trhu, což je zhruba dvojnásobek oproti stavu v předchozích pěti letech. Rekord to zatím není, největší podíl měla auta s manuálem v roce 2006, tehdy to bylo 7,2 %. Jenže tehdy bylo k dispozici daleko víc modelů s manuální převodovkou.

Přesná čísla z roku 2006 statistiky neuvádí, ale před pěti lety bylo na trhu v USA k dispozici s manuální převodovkou celých 29 % modelů z 2 391 nabízených, v současnosti je to to jenom 19 % z 2 360 modelů. Před pěti lety přitom manuály tvořily v prodejích jenom 2,9 %.

Důvodem, proč Američané častěji sahají po autech s manuální převodovkou, jsou opět úspory. Tentokrát ale ne bezprostředně úspory paliva, moderní automatické převodovky naladěné na ekonomický provoz dnes dovedou být úspornější než vozy s manuální převodovkou. Jenže auta s manuální převodovkou bývají levnější, a to často dost podstatně. Běžně bývají auta vybavená manuální převodovkou levnější o víc než 1 000 dolarů, tedy asi 20 000 korun.

S tím, jak navíc Američané kupují menší a levnější vozy, se jejich chuť připlácet za automaty snižuje. Mnozí také vidí v manuálních převodovkách to, proč jsou tak rozšířené v Evropě – větší radost z jízdy a kontrolu nad vozem. Z malého nepříliš výkonného auta navíc řidič dostane lepší výkony opravdu spíše s manuálem, kde mu automat do řazení nezasahuje. Svou roli hraje také to, že kvalita manuálních převodovek a snadnost jejich obsluhy v poslední době výrazně stouply, spojkové pedály už nejsou tak citlivé na zacházení a nevyžadují tolik síly, přesnost drah řazení u většiny vozů výrazně stoupla. Svou roli také hraje zvyk.

Jak jsme psali, v roce 2006 si auta s manuální převodovkou pořídilo velké množství zákazníků. Teď, tedy po šesti letech, celá řada z nich tato auta vyměňuje za nová. Zatímco tehdy byla jejich volba dost neobvyklá, dnes mohou být ve svém okolí vnímáni jako vzor a svou volbou mohou ovlivnit celou řadu dalších potenciálních zákazníků. Manuální převodovky tak nejspíš na americkém trhu neřekly své poslední slovo.

Skoro by se chtělo říci, že američtí zákazníci se svým vkusem začínají přibližovat těm evropským. Respektive, on se sbližuje vkus zákazníků na obou kontinentech. Automobilové třídy už prakticky splynuly, naopak evropští zákazníci díky dvouspojkovým převodovkám přichází víc na chuť automatům.

A světové automobilky se pomalu připravují na invazi turbodieselů do USA. Ta začne velmi pomalu, nafta opravdu zatím zůstává v USA okrajovou záležitostí, ale například uvedení dieselového provedení modelu Cruze je u Chevroletu jen otázkou času. Vznětový kompakt americké automobilky? Věc před několika lety naprosto nemyslitelná.

Nejčtenější

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

Morrisova garáž přitáhla šrouby. Čínský tiguan jede lépe a pohlídá si vás

Těžká váha původně britské značky s oktagonem ve znaku má nově natrénováno a chce se ve druhé generaci pořádně porvat s tiguanem a spol. Model MG HS se v čínské režii naučil novým chvatům a...

První jízda: Škoda Enyaq mění tvář a dojede dál. Bude umět nabíjet domácnost

Je to modernizace, nebo nová generace? Škodovka v tiskových materiálech používá oba termíny. Ale je to vlastně jedno. Nová Škoda Enyaq se po čtyřech letech od premiéry vzhledově proměnila celkem...

Zmátli jsme umělou inteligenci. Nové bavoráky vidí jako mrože a vzteklé kočky

Exkluzivně

Začalo to nevinně, grafici v redakci dostali novou verzi programu pro úpravu fotografií. Nejnovější Photoshop má integrovanou umělou inteligenci, umí opravdové zázraky. Ale bezchybná není, odhalili...

8. dubna 2025

Autozápisník: Porsche v každém ferrari, VW lákají tanky a Mercedes sází na CLA

V březnu se šlo v autobranži jen s obtížemi vyhnout zprávám, v nichž by nefiguroval Donald Trump a Elon Musk. Stalo se toho však mnohem více zajímavého. V Nizozemsku staví pomníky elektromobilům, ve...

8. dubna 2025

Toyota Proace je skvělý stěhovák pro rodinu. Pozor na olítané dodávky

Premium

Kompaktní dodávky jsou stále velice oblíbené jako základ nejen klasických užitkových vozů, ale i osobních verzí. S úbytkem nových velkoprostorových MPV jsou právě tyto menší dodávky v osobních...

7. dubna 2025

Nejrychlejší na světě. Aston Martin bez střechy s dvanáctiválcem jede 345 km/h

Vanquish Volante je nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný Aston Martin s otevřenou střechou a spolu se svým sourozencem s karoserií kupé je to zároveň v současnosti nejrychlejší a...

7. dubna 2025

Morrisova garáž přitáhla šrouby. Čínský tiguan jede lépe a pohlídá si vás

Těžká váha původně britské značky s oktagonem ve znaku má nově natrénováno a chce se ve druhé generaci pořádně porvat s tiguanem a spol. Model MG HS se v čínské režii naučil novým chvatům a...

7. dubna 2025

Nahlédněte do nové továrny, která ve Vietnamu staví škodovky ze skládaček

Mladoboleslavská automobilka vstoupila na vietnamský trh v roce 2023, kdy také začala výstavba nového výrobního závodu u města Ha Long. Podívejte se, jak se v nové fabrice vyrábějí škodovky ze...

6. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží mnohé finesy svých větších sourozenců. Malé auto do města s originálním designem a překvapivě...

5. dubna 2025

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

5. dubna 2025

V Česku zemřelo za 20 let přes 1800 motocyklistů, počet nehod roste

Mezi lety 2004 a 2024 na českých silnicích zemřelo více než 1 800 motocyklistů. Počet nehod s účastí motocyklu v posledních letech roste, přibývá i smrtelných následků. Loni při dopravních nehodách...

4. dubna 2025

Čínská značka BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid

Největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která soupeří s Teslou o pozici globálního lídra na trhu s elektromobily, začala prodávat svá auta již také v Česku. Zpočátku nabídne...

4. dubna 2025

Elroq RS umí sprint nejlíp ze všech škodovek. Prohlédli jsme ho s designérem

Škoda představila sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na 100 km/h se Elroq RS rozjede za 5,4...

4. dubna 2025

Čtyři evropské firmy vytvoří největší síť nabíječek elektroaut v Evropě

Čtyři přední evropské firmy zaměřené na nabíjení elektromobilů se spojily s cílem vytvořit největší veřejnou síť nabíjecích stanic na kontinentu. Nová aliance se jmenuje Spark a jejími členy jsou...

3. dubna 2025  17:30