Dodge Durango

Dodge Durango | foto: Dodge

Amerika se mění, touží po manuálních převodovkách a chystá lehčí auta

  • 231
Studie Oak Ridge National Laboratory ukázala, že snížení hmotnosti auta o deset procent ušetří asi šest procent paliva. Menší a lehčí auta získávají v USA popularitu, samotní Američané navíc začali kupovat auta s manuálními převodovkami.

Vkus amerických zákazníků se mění, tedy alespoň co se osobních automobilů týče. Tomu se pochopitelně přizpůsobují automobilky. Hlavním tahounem změn je přitom cena paliva, která je dnes výrazně vyšší než před několika lety a Američané neočekávají, že bude klesat.

Namísto obřích sedanů a maxi-SUV tak začínají zákazníci v USA kupovat menší a úspornější vozy. To má mimo jiné za následek sbližování modelových řad nabízených v Evropě a USA. Ještě před několika lety mohl evropský Volkswagen Passat jen stěží patřit do takzvané full-size třídy sedanů jako třeba populární Toyota Camry nebo připravovaný Ford Fusion.

Dnes sice Volkswagen připravil poprvé speciální americkou verzi passatu, ta se ale rozměry od té evropské příliš neliší a reflektuje spíše specifika tamního trhu z hlediska jízdních vlastností a požadavků na kvalitu provedení auta. A camry je dnes prakticky stejně velké auto jako evropská Toyota Avensis, před lety by tu přitom patřila do vyšší střední třídy. A nový Ford Fusion se bude v Evropě prodávat jako mondeo téměř beze změn.

Auta kompaktní třídy typu Volkswagen Golf by ještě před několika lety v USA nikoho nezaujala, tamní kompaktní třída byla podstatně větší. Jenže mezi tím evropská auta povyrostla a ta americká kvůli úsporám růst přestala. Najednou jsou si třídy rovny a krom modelu Volkswagen Jetta, který vždy byl jakousi stálicí, dnes například Chevrolet slaví úspěchy s kompaktním modelem Cruze prakticky po celém světě, USA nevyjímaje. Rovněž o nový Ford Focus je v USA zájem.

Důvodů pro takové sblížení evropských a amerických modelů je celá řada, na počátku zmíněná úspora paliva je asi tím hlavním. Studie provedená  Oak Ridge National Laboratory ukázala, že pokles hmotnosti auta o 10 procent znamená zhruba šestiprocentní úsporu paliva. Prozatím americké automobilky k tomuto přistupovaly tak, že jejich modely přestaly "tloustnout" a i proto se tak sblížily s evropskými. Strategie globálních modelů pak automobilkám přináší nemalé úspory oproti strategii specifických modelů pro každý trh. Uspořené peníze pak mohou vrhnout do vývoje nových technologií.

Mezi nimi se čím dál častěji objevují různé lehké materiály, které umožní uspořit hmotnost. Studie Oak Ridge National Laboratory tyto materiály vyjmenovává – uhlíková vlákna dovedou oproti konvenční oceli uspořit až 60 % hmotnosti, hořčík asi 50 %, hliník něco mezi 35 a 40 %, vysokopevnostní ocel uspoří mezi 25 a 30 % hmotnosti. Rozumnou kombinací těchto materiálů by se mělo dát dosáhnout úspory zhruba 40 % hmotnosti v konstrukci automobilů, což by podle dříve zmíněné proporce mělo znamenat téměř čtvrtinovou úsporu paliva.

Podíl manuálních převodovek na trhu v USA

2012 - 6,5 %
2011 - 3,8 %
2010 - 3,9 %
2009 - 4,4 %
2008 - 3,7 %
2007 - 2,9 %
2006 - 7,2 %
2005 - 6,7 %
2004 - 5,5 %
2003 - 8,2 %
2002 - 8,5 %

zdroj: Edmunds.com

K tomu ale bude zapotřebí u některých materiálů ještě delšího vývoje. Například u uhlíkových kompozitů Oak Ridge tvrdí, že bude potřeba jít s cenou níže než je pět dolarů za libru (0,454 kg) materiálu, v současnosti se přitom cena pohybuje mezi osmi a patnácti dolary. Snížení ceny bude vyžadovat především investice do vývoje nových výrobních postupů a nových druhů kompozitů. Cestou snižování hmotnosti vozů přitom půjdou evropské a americké automobilky ruku v ruce.

Návrat k manuálu

Než se nové materiály v automobilech objeví ve výraznější míře, budou mít menší auta i na trhu v USA stále větší význam. V jejich případě se navíc snaží Američané šetřit i jinak, i když tentokrát už nejde o palivo v první řadě. Statistiky ukazují, že na americkém trhu rekordně vzrostly prodeje automobilů s manuálními převodovkami.

Za první čtvrtletí letošního roku tvořila auta s manuální převodovkou 6,5 % amerického trhu, což je zhruba dvojnásobek oproti stavu v předchozích pěti letech. Rekord to zatím není, největší podíl měla auta s manuálem v roce 2006, tehdy to bylo 7,2 %. Jenže tehdy bylo k dispozici daleko víc modelů s manuální převodovkou.

Přesná čísla z roku 2006 statistiky neuvádí, ale před pěti lety bylo na trhu v USA k dispozici s manuální převodovkou celých 29 % modelů z 2 391 nabízených, v současnosti je to to jenom 19 % z 2 360 modelů. Před pěti lety přitom manuály tvořily v prodejích jenom 2,9 %.

Důvodem, proč Američané častěji sahají po autech s manuální převodovkou, jsou opět úspory. Tentokrát ale ne bezprostředně úspory paliva, moderní automatické převodovky naladěné na ekonomický provoz dnes dovedou být úspornější než vozy s manuální převodovkou. Jenže auta s manuální převodovkou bývají levnější, a to často dost podstatně. Běžně bývají auta vybavená manuální převodovkou levnější o víc než 1 000 dolarů, tedy asi 20 000 korun.

S tím, jak navíc Američané kupují menší a levnější vozy, se jejich chuť připlácet za automaty snižuje. Mnozí také vidí v manuálních převodovkách to, proč jsou tak rozšířené v Evropě – větší radost z jízdy a kontrolu nad vozem. Z malého nepříliš výkonného auta navíc řidič dostane lepší výkony opravdu spíše s manuálem, kde mu automat do řazení nezasahuje. Svou roli hraje také to, že kvalita manuálních převodovek a snadnost jejich obsluhy v poslední době výrazně stouply, spojkové pedály už nejsou tak citlivé na zacházení a nevyžadují tolik síly, přesnost drah řazení u většiny vozů výrazně stoupla. Svou roli také hraje zvyk.

Jak jsme psali, v roce 2006 si auta s manuální převodovkou pořídilo velké množství zákazníků. Teď, tedy po šesti letech, celá řada z nich tato auta vyměňuje za nová. Zatímco tehdy byla jejich volba dost neobvyklá, dnes mohou být ve svém okolí vnímáni jako vzor a svou volbou mohou ovlivnit celou řadu dalších potenciálních zákazníků. Manuální převodovky tak nejspíš na americkém trhu neřekly své poslední slovo.

Skoro by se chtělo říci, že američtí zákazníci se svým vkusem začínají přibližovat těm evropským. Respektive, on se sbližuje vkus zákazníků na obou kontinentech. Automobilové třídy už prakticky splynuly, naopak evropští zákazníci díky dvouspojkovým převodovkám přichází víc na chuť automatům.

A světové automobilky se pomalu připravují na invazi turbodieselů do USA. Ta začne velmi pomalu, nafta opravdu zatím zůstává v USA okrajovou záležitostí, ale například uvedení dieselového provedení modelu Cruze je u Chevroletu jen otázkou času. Vznětový kompakt americké automobilky? Věc před několika lety naprosto nemyslitelná.