Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika objevila Ameriku: malá auta ve střetu s velkými prohrávají

aktualizováno 
Už to vypadalo, že nic nebrání tomu, aby Američané přišli na chuť malým autům. Spojené státy před pár lety začaly přesouvat pozornost k ekologičtějším vozům s nižší spotřebou, teď však automobilky se svými malými vozy narazily.

Fiat 500 versus Audi Q7 | foto: ADAC

A hned dvakrát. Nejdříve v rámci crash testů do větších aut. Následovala vlna kritiky za špatnou ochranu cestujících.

Jedna automobilka za druhou přitom v posledních měsících přicházela s prohlášením, že vstoupí na trh USA s malým nebo minivozem. Dříve nevídaná věc. Američané vždy kupovali hlavně velké pick-upy, vysoké teréňáky a dlouhé koráby silnic.

V poslední době se však zdálo, že se nechají přesvědčit ke koupit aut, jako jsou Toyota Yaris či Ford Fiesta, a dokonce se velmi dobře rozběhly prodeje nejkratších dvousedadlových smartů.

Nyní však musí čelit kritice za nízkou bezpečnost, kterou malé vozy zaručují posádce. Argumenty dodávají statistiky havárií a čerstvé výsledky crash testů.

Podle amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích (IIHS) ukazují statistiky sesbírané u nehod, že v malých autech je riziko úmrtí při střetu vyšší než u větších nebo středních sedanů.

A varování před koupí malého auta nyní vysílají k Američanům tamní média, když referují o výsledcích nových crash testů. V nich se malá auta postavila právě větším konkurentům. Toyota Yaris čelně vrazila do větší sestry Toyoty Camry, malá honda narazila do velké hondy a třeba malý Smart ForTwo musel vydržet srážku s Mercedesem třídy C.

Ve všech případech se ukázalo, že posádka malého auta je vystavena většímu nebezpečí poranění než cestující ve větším vozidle.

Nárazové zkoušky potvrdily starou pravdu, která říká, že fyzikální zákony obejít nelze. Protože větší a těžší auto bude mít skoro vždy navrch oproti menšímu a lehčímu.

Malá auta nejsou nejúspornější

Další testy navíc ukázaly, že nejmenší auta nejsou výrazně úspornější než větší vozy. Jejich spotřeba paliva je srovnatelná se spotřebou vozů s hybridním pohonem nebo moderním turbodieselovým motorem.

Diskuse o rozdílné bezpečnosti malých a velkých aut probíhají pravidelně také v Evropě. Naposledy ji vyvolal loňský crash test německého autoklubu ADAC, který proti sobě vyslal velké Audi Q7 a malého Fiata 500. Posádka fiátku se v tomto nerovném střetu ocitla ve velkém ohrožení.

Ukazuje se, že odlišná automobilová tradice mezi USA a Evropou také vyvolává rozdílné reakce. Zatímco německý autoklub apeloval po nárazovém testu na firmu Audi, aby své velké auto přizpůsobila tak, aby malé vozy neohrožovalo, Američané po svých testech kritizují malá auta a chválí bezpečnost větších.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.