Fiat 500 versus Audi Q7

Fiat 500 versus Audi Q7 | foto: ADAC

Amerika objevila Ameriku: malá auta ve střetu s velkými prohrávají

  • 115
Už to vypadalo, že nic nebrání tomu, aby Američané přišli na chuť malým autům. Spojené státy před pár lety začaly přesouvat pozornost k ekologičtějším vozům s nižší spotřebou, teď však automobilky se svými malými vozy narazily.

A hned dvakrát. Nejdříve v rámci crash testů do větších aut. Následovala vlna kritiky za špatnou ochranu cestujících.

Jedna automobilka za druhou přitom v posledních měsících přicházela s prohlášením, že vstoupí na trh USA s malým nebo minivozem. Dříve nevídaná věc. Američané vždy kupovali hlavně velké pick-upy, vysoké teréňáky a dlouhé koráby silnic.

V poslední době se však zdálo, že se nechají přesvědčit ke koupit aut, jako jsou Toyota Yaris či Ford Fiesta, a dokonce se velmi dobře rozběhly prodeje nejkratších dvousedadlových smartů.

Nyní však musí čelit kritice za nízkou bezpečnost, kterou malé vozy zaručují posádce. Argumenty dodávají statistiky havárií a čerstvé výsledky crash testů.

Podle amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích (IIHS) ukazují statistiky sesbírané u nehod, že v malých autech je riziko úmrtí při střetu vyšší než u větších nebo středních sedanů.

A varování před koupí malého auta nyní vysílají k Američanům tamní média, když referují o výsledcích nových crash testů. V nich se malá auta postavila právě větším konkurentům. Toyota Yaris čelně vrazila do větší sestry Toyoty Camry, malá honda narazila do velké hondy a třeba malý Smart ForTwo musel vydržet srážku s Mercedesem třídy C.

Ve všech případech se ukázalo, že posádka malého auta je vystavena většímu nebezpečí poranění než cestující ve větším vozidle.

Nárazové zkoušky potvrdily starou pravdu, která říká, že fyzikální zákony obejít nelze. Protože větší a těžší auto bude mít skoro vždy navrch oproti menšímu a lehčímu.

Malá auta nejsou nejúspornější

Další testy navíc ukázaly, že nejmenší auta nejsou výrazně úspornější než větší vozy. Jejich spotřeba paliva je srovnatelná se spotřebou vozů s hybridním pohonem nebo moderním turbodieselovým motorem.

Diskuse o rozdílné bezpečnosti malých a velkých aut probíhají pravidelně také v Evropě. Naposledy ji vyvolal loňský crash test německého autoklubu ADAC, který proti sobě vyslal velké Audi Q7 a malého Fiata 500. Posádka fiátku se v tomto nerovném střetu ocitla ve velkém ohrožení.

Ukazuje se, že odlišná automobilová tradice mezi USA a Evropou také vyvolává rozdílné reakce. Zatímco německý autoklub apeloval po nárazovém testu na firmu Audi, aby své velké auto přizpůsobila tak, aby malé vozy neohrožovalo, Američané po svých testech kritizují malá auta a chválí bezpečnost větších.