Představte si, že už dva roky hýčkáte na spořicím účtu necelých dvě stě tisíc korun s tím, že za ně pořídíte solidní ojeté auto. Ekonomická krize vám v tom hrála do noty, nové i použité vozy byly levné jako ještě nikdy a zdálo se, že to tak bude napořád.
MF DNES zachytila trend zdražování ojetých aut nyní, na samém počátku – zatím o něm moc nemluví ani autobazary, raději hovoří o "stagnaci cen". Zřejmě nechtějí přijít o zákazníky, kteří by mohli zase čekat na "lepší" časy. Ty ovšem asi hned tak nepřijdou, ekonomické oživení táhne vzhůru ceny nových aut a s nimi i ojetin. O růstu cen automobilů mluví přitom experti kvůli zdražení energií i výrobních materiálů jako o hotové věci.
Zdražují hlavně starší a levnější
Zde jsou tvrdá data: z celkem 75 vozů, které MF DNES sledovala, jich od loňska 29 zdražilo, v průměru o 20 tisíc korun, dalších 13 zůstalo na stejné ceně. Oproti těmto 42 vozům 33 aut zlevnilo, v průměru o 17,5 tisíce. Pro člověka, který má hlouběji do kapsy, není dobrá ani další zpráva: nejvíce zdražují levnější (a starší) vozy.
U oblíbených šestiletých ojetin šla nahoru cena nadpoloviční většiny z nich; u desetiletých vozů u devíti z 20, další čtyři zůstaly na stejné úrovni; zlevnilo jen sedm. Většina zlevňujících aut je v kategorii nejnovějších, rok starých aut s minimálním počtem najetých kilometrů, a tím i nejdražších – potvrzuje se, že auta ztrácejí největší část ceny okamžitě po koupi.
"Pokud porovnáváme ceny ojetin s loňskou sezonou, lze opravdu souhlasit s tím, že ceny mírně rostou. Především u levnějších aut, kde poptávka jednoznačně převyšuje nabídku," říká například Pavel Hruška z velkého středočeského bazaru Štěpánek Auto, a je tak jedním z mála, kdo o zdražování mluví na rovinu. Jinde jsou opatrnější.
"Po relativně rychlém propadu cen ojetin v uplynulých dvou letech čekáme letos spíše stagnaci cenové hladiny u většiny nejprodávanějších modelů. Ve vyšších třídách, které byly krizí výrazně zasaženy, lze ovšem očekávat i mírný nárůst cen, než se takovými vozy trh nasytí," míní Karolina Topolová z AAA Auto.
Tomáš Svoboda, ředitel nákupu největšího konkurenta Áček, pražského bazaru Auto ESA, je v ohledu zdražování ještě tajemnější. "Řekl bych, že ceny v průměru stagnují. U některých se cena nepatrně zvýšila, u většiny ale klesá," říká. Karolina Topolová pak dodává, že typický český zákazník je na cenu velmi citlivý.
"Na internetu porovnává všechny nabídky, což vytváří velký tlak na cenovou konkurenceschopnost. Je tedy nepravděpodobné, že by ceny plošně rostly," říká.
Prodeje ojetin rychle rostou
Postupné zvyšování cen však potvrzují i analytici. "Zdražování ojetin je podloženo dvěma trendy. Jedním je nedostatek nových aut a dlouhé čekací doby na ně, což přispívá k růstu poptávky po ojetých vozech. A s poptávkou roste i cena. Druhý pohled je inflační, protože materiálové vstupy silně zdražují, což tlačí ceny nových vozů vzhůru – a nahrává tím poptávce po ojetinách," vysvětluje Milan Bláha z auditorské a poradenské společnosti KPMG.
Dodává, že ojetin se letos prodává výrazně více než v minulých dvou letech, což potvrzují i hospodářské výsledky velkých bazarů, jako jsou právě AAA Auto nebo Auto ESA. Oba už nyní hlásí velmi dobré prodeje, třeba Áčka utržila za první čtvrtletí 63 milionů eur, což je o 62 procent více než ve stejném období loňska; ESA hlásí zvýšení prodejů o 44 procent.
Dalším důvodem pro zdražování je, že se v posledních krizových letech prodávalo a stále ještě prodává méně nových automobilů než dříve. "Ti, kdo nové vozy kupují, je obměňují o něco později než v minulosti. Kvůli tomu se výrazně omezila nabídka kvalitních zánovních vozů ve stáří do tří až čtyř let na evropském trhu. Jejich ceny už moc neklesají a prodejci ani nejsou příliš ochotní o ceně vyjednávat, protože poptávka začíná pomalu převyšovat nabídku. To jsem
ve své osmileté praxi prověřování a vyhledávání kvalitních ojetin ještě nezaznamenal," říká nezávislý konzultant Aleš Zich.
Jednoduše řečeno: kvalitních ojetin není dost, proto se dá čekat, že jejich ceny opět porostou.
O jaké vozy je v autobazarech největší zájem
Češi teď začínají zase utrácet a kupovat nové i ojeté automobily, navíc s lepší výbavou než dříve. Ukazují to aktuální čísla z bazarů, odkud hlásí zájem hlavně o větší auta včetně rodinných a terénních. V minulých dvou letech naopak táhly spíše malé vozy s nízkou spotřebou a levnou pojistkou. Je zvláštní, že se zatím až tak neprojevují vysoké ceny benzinu a nafty, které by teoreticky měly lákat ke koupi malého úsporného auta.
"Ceny větších a lépe vybavených aut rozhodně rostou a porostou, protože je o ně zájem. Lidé po nich během konjunktury sahají, byli na ně zvyklí. Malých aut je naopak dost, a ještě bude, protože se do nich dostanou vozy ze zemí, kde měli před dvěma lety šrotovné. Pak by mohly být malé vozy ještě levnější," říká analytik KPMG Milan Bláha.
Dokazují to i čísla z průzkumu MF DNES: malé vozy jako Škoda Fabia, Opel Agila či Fiat Punto zlevnily stejně jako tradičně laciné francouzské značky Renault a Citroën, které mají navíc agresivní cenovou politiku u nových aut – pak nemohou zdražovat ani ojetiny. Jestliže na trhu nových vozů kleslo několik nejlevnějších modelů k hranici 150 tisíc korun, musely zlevnit i ojeté vozy v této hladině.
Místo nového auta raději zánovní
Zákazníci jsou dnes rozhodně náročnější, říkají lidé z autobazarů. "Dříve byla hlavním kritériem při koupi především cena, dnes chtějí lidé kvalitní větší auta s lepší komfortní i bezpečnostní výbavou. Prodejům ojetin zároveň nahrává i stále se rozšiřující paleta garancí a doprovodných služeb, které na trhu ojetin ještě před několika lety neexistovaly. O ojetině do tří let stáří nyní proto uvažují i ti, co by o tom ještě nedávno nechtěli ani slyšet. Největší zájem je proto teď o auta s maximálně 80 tisíci km, po prvním či druhém majiteli, původem z Česka a se servisní historií," říká Karolina Topolová z AAA Auto.
Podle ní lidé momentálně chtějí nejvíc auta nižší střední a střední třídy v cenách od 80 do 200 tisíc korun. "Tento rok bude díky ekonomickému oživení přát i ojetým luxusním vozům s cenou od 400 tisíc korun. A kvůli drahému benzinu půjdou lépe úspornější diesely," dodává Topolová.
Také konzultant a odborník na ojeté vozy Aleš Zich vidí největší zájem o tří až pětiletá auta v cenách od 120 do 240 tisíc korun. "Co se týče karosářských provedení, tradičně je největší zájem o rodinné kombíky následované kompaktními MPV," říká Zich. V pražském autobazaru Špaček si všimli ještě jedné zajímavosti. "Roste zájem o vozidla s automatickou převodovkou," říká majitel Petr Špaček. Důvod je zřejmě v tom, že se lidé přestávají moderních automatů bát, protože zjistili, že auta s nimi nemají vyšší spotřebu ani nižší spolehlivost; bonusem je více pohodlí.
Více za hotové
Podle údajů ze všech oslovených bazarů je jasné, že na rozdíl od minulých let se mnohem častěji vozy kupují za hotové. "V období krize bankovní domy velmi zpřísnily schvalovací procesy u žadatelů o úvěr," vysvětluje Petr Špaček.
Například v Auto Štěpánek prodají za "cash" 75 procent aut, v Auto ESA je to 60
procent; dříve to bylo skoro naopak. Průměrná výše úvěru v Auto ESA za poslední dva roky je 110 000 Kč. U lídra českého trhu, AAA Auto, se na splátky prodává také kolem 40 procent vozů, ale zájem prý roste. Podle analytiků je to tím, že se bazar snaží úvěry preferovat a nabízí na ně nižší ceny. Auto pak ovšem výrazně přeplatíte.
Cenové srovnání ojetin 2010–2011
auta do 1 roku, max. 10 tisíc km | 2010 | 2011 | rozdíl |
---|---|---|---|
Chevrolet Spark 0.8 | 134 000 | 110 000 | -24 000 |
Fiat Panda 1.1 | 155 000 | 130 000 | -25 000 |
Škoda Fabia 1.2 Ambiente | 170 000 | 150 000 | -20 000 |
Ford Fiesta 1.2 | 178 000 | 215 000 | +37 000 |
Hyundai Getz 1.1 (dnes i20) | 185 000 | 185 000 | 0 |
Kia cee’d 1.4 Base | 220 000 | 225 000 | +5 000 |
Ford Focus 1.6 Sport | 249 000 | 249 000 | 0 |
Opel Corsa 1.2 Enjoy | 260 000 | 260 000 | 0 |
Hyundai i30 1.4 Class. | 289 900 | 269 900 | -20 000 |
Citroën C4 SX 1.4 | 299 000 | 209 000 | -90 000 |
Škoda Octavia 1.6 II Prima | 317 000 | 290 000 | -27 000 |
Volkswagen Golf VI 1.4 Trend. | 340 000 | 325 000 | -15 000 |
Škoda Yeti 1.2 TSI Act. | 360 000 | 340 000 | -20 000 |
Opel Astra 1.4 Enjoy | 370 000 | 330 000 | - 40 000 |
Ford Mondeo 2.0TDCi | 487 000 | 470 000 | -17 000 |
Škoda Superb 2.0 Tdi | 499 000 | 495 000 | - 4 000 |
Kia Sportage 2.0 4x4 | 529 000 | 499 900 | - 30 000 |
do 3 let, max. 100 tisíc km | 2010 | 2011 | rozdíl |
Chevrolet Spark 0.8 | 95 000 | 79 000 | -16 000 |
Fiat Panda 1.1 | 99 000 | 99 000 | 0 |
Škoda Fabia 1.2 Class. | 100 000 | 119 000 | +19 000 |
Hyundai Getz 1.1 | 100 000 | 119 000 | +19 000 |
Opel Corsa 1.2 | 148 000 | 135 000 | -13 000 |
Opel Astra 1.4 | 170 000 | 160 000 | -10 000 |
Renault Mégane 1.6 | 170 000 | 179 000 | +9 000 |
Citroën C4 1.6 | 178 000 | 170 000 | -8 000 |
Ford Focus 1.6i | 179 000 | 199 000 | +20 000 |
Renault Laguna 1.9 dci | 180 000 | 215 000 | +35 000 |
Chevrolet Epica 2.0 | 190 000 | 249 000 | +59 000 |
Kia cee’d 1.4 | 189 000 | 165 000 | -24 000 |
Škoda Octavia 1.9 Tdi | 190 000 | 190 000 | 0 |
Volkswagen Golf V 1.4 Trendline | 219 000 | 200 000 | -19 000 |
Peugeot 308 1.6 Vti | 235 000 | 225 000 | -10 000 |
Škoda Superb 2.0 Tdi | 250 000 | 240 000 | -10 000 |
Kia Sportage 2.0 4x4 | 290 000 | 290 000 | 0 |
Audi A4 2.0 TFSI | 339 000 | 359 000 | +20 000 |
do 6 let, max. 150 tisíc km | 2010 | 2011 | rozdíl |
Daewoo Matiz 0.8 | 69 000 | 79 000 | +10 000 |
Opel Corsa 1.0 3dv. | 69 000 | 69 000 | 0 |
Škoda Fabia 1.2 Classic | 70 000 | 75 000 | +5 000 |
Opel Agila 1.0i | 75 000 | 85 000 | +10 000 |
Hyundai Getz 1.1 | 78 000 | 73 000 | -5 000 |
Ford Focus C 1.8TDCi | 89 000 | 89 000 | 0 |
Fiat Panda 1.0 | 90 000 | 70 000 | -20 000 |
Renault Mégane C 1.4 | 95 000 | 108 000 | +13 000 |
Opel Astra 1.7 Dti | 99 000 | 95 000 | -5 000 |
Peugeot 307 2.0 Hdi | 110 000 | 119 000 | +9 000 |
Octavia I 1.9 Tdi | 115 000 | 119 000 | +4 000 |
Renault Laguna 1.9 dci | 119 000 | 119 000 | 0 |
Ford Mondeo 2.0TDCi | 119 000 | 139 000 | +20 000 |
Volkswagen Golf 1.4 | 125 000 | 155 000 | +30 000 |
Škoda Superb 1.9 TDi | 169 000 | 159 000 | -10 000 |
Citroën C4 1.6 HDi | 169 000 | 139 000 | -30 000 |
BMW 3 sedan 1.8 | 170 000 | 199 000 | +29 000 |
Audi A4 2.5 TDi | 199 000 | 249 000 | +50 000 |
Honda CR-V 2.0 | 219 000 | 269 000 | +50 000 |
Kia Sorento 2.5 CRDi | 259 000 | 215 000 | -44 000 |
stáří 10 let, najeto do 150 tisíc km | 2010 | 2011 | rozdíl |
Daewoo Matiz 0.8 | 29 000 | 29 000 | 0 |
Hyundai Accent 1.5 | 35 000 | 40 000 | +5 000 |
Opel Astra F 1.6 | 33 000 | 44 000 | +11 000 |
Ford Mondeo 2.0 | 40 000 | 55 000 | +15 000 |
Opel Corsa 1.0 3dv. | 45 000 | 40 000 | -5 000 |
Renault Laguna 2.0 | 49 000 | 49 000 | 0 |
Fiat Punto 1.2 3dv. | 49 000 | 40 000 | -9 000 |
Renault Mégane 1.9 dti | 49 000 | 40 000 | -9 000 |
Citroën Xsara 1.4 | 49 000 | 49 000 | 0 |
Peugeot 306 Combi 1.6i | 55 000 | 55 000 | 0 |
Ford Focus 1.4 | 62 000 | 65 000 | +3 000 |
Škoda Fabia 1.4 | 64 000 | 55 000 | -9 000 |
Opel Agila 1.0 | 64 000 | 50 000 | -14 000 |
Mazda 323 1.6 | 65 000 | 69 000 | +4 000 |
Škoda Octavia 1.6 MPi | 68 500 | 80 000 | +11 500 |
BMW 3 1.8 | 80 000 | 90 000 | +10 000 |
Kia Sportage 2.0 4x4 | 84 000 | 70 000 | -14 000 |
VW Golf 1.6 Combi | 90 000 | 75 000 | -15 000 |
Audi A4 1.8 20V | 99 000 | 165 000 | +66 000 |
Honda CR-V 2.0 | 120 000 | 139 000 | +19 000 |
Pozn.: Příklady nebouraných aut v dobrém technickém stavu, u vozů do 3 let vždy se servisní knížkou a jedním majitelem, u ostatních alespoň v některých případech. Ceny včetně DPH a v případě platby za hotové. Příklady vozů z internetových nabídek prodejců ojetých vozidel, ne od soukromých majitelů.