Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny ojetin už byly na dně, začíná zdražování

aktualizováno 
Tři roky starý Ford Focus, který nemá najeto víc než sto tisíc kilometrů, se v bazarech prodával loni nejlevněji za 180 tisíc korun. Letos o 20 tisíc dráže, za dvě stě. Ojetiny začínají zdražovat, hlavně ty starší.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Představte si, že už dva roky hýčkáte na spořicím účtu necelých dvě stě tisíc korun s tím, že za ně pořídíte solidní ojeté auto. Ekonomická krize vám v tom hrála do noty, nové i použité vozy byly levné jako ještě nikdy a zdálo se, že to tak bude napořád.

MF DNES zachytila trend zdražování ojetých aut nyní, na samém počátku – zatím o něm moc nemluví ani autobazary, raději hovoří o "stagnaci cen". Zřejmě nechtějí přijít o zákazníky, kteří by mohli zase čekat na "lepší" časy. Ty ovšem asi hned tak nepřijdou, ekonomické oživení táhne vzhůru ceny nových aut a s nimi i ojetin. O růstu cen automobilů mluví přitom experti kvůli zdražení energií i výrobních materiálů jako o hotové věci.

Zdražují hlavně starší a levnější

Zde jsou tvrdá data: z celkem 75 vozů, které MF DNES sledovala, jich od loňska 29 zdražilo, v průměru o 20 tisíc korun, dalších 13 zůstalo na stejné ceně. Oproti těmto 42 vozům 33 aut zlevnilo, v průměru o 17,5 tisíce. Pro člověka, který má hlouběji do kapsy, není dobrá ani další zpráva: nejvíce zdražují levnější (a starší) vozy.

U oblíbených šestiletých ojetin šla nahoru cena nadpoloviční většiny z nich; u desetiletých vozů u devíti z 20, další čtyři zůstaly na stejné úrovni; zlevnilo jen sedm. Většina zlevňujících aut je v kategorii nejnovějších, rok starých aut s minimálním počtem najetých kilometrů, a tím i nejdražších – potvrzuje se, že auta ztrácejí největší část ceny okamžitě po koupi.

"Pokud porovnáváme ceny ojetin s loňskou sezonou, lze opravdu souhlasit s tím, že ceny mírně rostou. Především u levnějších aut, kde poptávka jednoznačně převyšuje nabídku," říká například Pavel Hruška z velkého středočeského bazaru Štěpánek Auto, a je tak jedním z mála, kdo o zdražování mluví na rovinu. Jinde jsou opatrnější.

"Po relativně rychlém propadu cen ojetin v uplynulých dvou letech čekáme letos spíše stagnaci cenové hladiny u většiny nejprodávanějších modelů. Ve vyšších třídách, které byly krizí výrazně zasaženy, lze ovšem očekávat i mírný nárůst cen, než se takovými vozy trh nasytí," míní Karolina Topolová z AAA Auto.

Tomáš Svoboda, ředitel nákupu největšího konkurenta Áček, pražského bazaru Auto ESA, je v ohledu zdražování ještě tajemnější. "Řekl bych, že ceny v průměru stagnují. U některých se cena nepatrně zvýšila, u většiny ale klesá," říká. Karolina Topolová pak dodává, že typický český zákazník je na cenu velmi citlivý.
"Na internetu porovnává všechny nabídky, což vytváří velký tlak na cenovou konkurenceschopnost. Je tedy nepravděpodobné, že by ceny plošně rostly," říká.

Prodeje ojetin rychle rostou

Postupné zvyšování cen však potvrzují i analytici. "Zdražování ojetin je podloženo dvěma trendy. Jedním je nedostatek nových aut a dlouhé čekací doby na ně, což přispívá k růstu poptávky po ojetých vozech. A s poptávkou roste i cena. Druhý pohled je inflační, protože materiálové vstupy silně zdražují, což tlačí ceny nových vozů vzhůru – a nahrává tím poptávce po ojetinách," vysvětluje Milan Bláha z auditorské a poradenské společnosti KPMG.

Dodává, že ojetin se letos prodává výrazně více než v minulých dvou letech, což potvrzují i hospodářské výsledky velkých bazarů, jako jsou právě AAA Auto nebo Auto ESA. Oba už nyní hlásí velmi dobré prodeje, třeba Áčka utržila za první čtvrtletí 63 milionů eur, což je o 62 procent více než ve stejném období loňska; ESA hlásí zvýšení prodejů o 44 procent.

Dalším důvodem pro zdražování je, že se v posledních krizových letech prodávalo a stále ještě prodává méně nových automobilů než dříve. "Ti, kdo nové vozy kupují, je obměňují o něco později než v minulosti. Kvůli tomu se výrazně omezila nabídka kvalitních zánovních vozů ve stáří do tří až čtyř let na evropském trhu. Jejich ceny už moc neklesají a prodejci ani nejsou příliš ochotní o ceně vyjednávat, protože poptávka začíná pomalu převyšovat nabídku. To jsem
ve své osmileté praxi prověřování a vyhledávání kvalitních ojetin ještě nezaznamenal," říká nezávislý konzultant Aleš Zich.

Jednoduše řečeno: kvalitních ojetin není dost, proto se dá čekat, že jejich ceny opět porostou.

O jaké vozy je v autobazarech největší zájem

Češi teď začínají zase utrácet a kupovat nové i ojeté automobily, navíc s lepší výbavou než dříve. Ukazují to aktuální čísla z bazarů, odkud hlásí zájem hlavně o větší auta včetně rodinných a terénních. V minulých dvou letech naopak táhly spíše malé vozy s nízkou spotřebou a levnou pojistkou. Je zvláštní, že se zatím až tak neprojevují vysoké ceny benzinu a nafty, které by teoreticky měly lákat ke koupi malého úsporného auta.

Může se hodit

Uvažujete o koupi ojetého auta? Vyberte si na Automodul.cz.

"Ceny větších a lépe vybavených aut rozhodně rostou a porostou, protože je o ně zájem. Lidé po nich během konjunktury sahají, byli na ně zvyklí. Malých aut je naopak dost, a ještě bude, protože se do nich dostanou vozy ze zemí, kde měli před dvěma lety šrotovné. Pak by mohly být malé vozy ještě levnější," říká analytik KPMG Milan Bláha.

Dokazují to i čísla z průzkumu MF DNES: malé vozy jako Škoda Fabia, Opel Agila či Fiat Punto zlevnily stejně jako tradičně laciné francouzské značky Renault a Citroën, které mají navíc agresivní cenovou politiku u nových aut – pak nemohou zdražovat ani ojetiny. Jestliže na trhu nových vozů kleslo několik nejlevnějších modelů k hranici 150 tisíc korun, musely zlevnit i ojeté vozy v této hladině.

Místo nového auta raději zánovní

Zákazníci jsou dnes rozhodně náročnější, říkají lidé z autobazarů. "Dříve byla hlavním kritériem při koupi především cena, dnes chtějí lidé kvalitní větší auta s lepší komfortní i bezpečnostní výbavou. Prodejům ojetin zároveň nahrává i stále se rozšiřující paleta garancí a doprovodných služeb, které na trhu ojetin ještě před několika lety neexistovaly. O ojetině do tří let stáří nyní proto uvažují i ti, co by o tom ještě nedávno nechtěli ani slyšet. Největší zájem je proto teď o auta s maximálně 80 tisíci km, po prvním či druhém majiteli, původem z Česka a se servisní historií," říká Karolina Topolová z AAA Auto.

Podle ní lidé momentálně chtějí nejvíc auta nižší střední a střední třídy v cenách od 80 do 200 tisíc korun. "Tento rok bude díky ekonomickému oživení přát i ojetým luxusním vozům s cenou od 400 tisíc korun. A kvůli drahému benzinu půjdou lépe úspornější diesely," dodává Topolová.

Také konzultant a odborník na ojeté vozy Aleš Zich vidí největší zájem o tří až pětiletá auta v cenách od 120 do 240 tisíc korun. "Co se týče karosářských provedení, tradičně je největší zájem o rodinné kombíky následované kompaktními MPV," říká Zich. V pražském autobazaru Špaček si všimli ještě jedné zajímavosti. "Roste zájem o vozidla s automatickou převodovkou," říká majitel Petr Špaček. Důvod je zřejmě v tom, že se lidé přestávají moderních automatů bát, protože zjistili, že auta s nimi nemají vyšší spotřebu ani nižší spolehlivost; bonusem je více pohodlí.

Více za hotové

Podle údajů ze všech oslovených bazarů je jasné, že na rozdíl od minulých let se mnohem častěji vozy kupují za hotové. "V období krize bankovní domy velmi zpřísnily schvalovací procesy u žadatelů o úvěr," vysvětluje Petr Špaček.

Například v Auto Štěpánek prodají za "cash" 75 procent aut, v Auto ESA je to 60
procent; dříve to bylo skoro naopak. Průměrná výše úvěru v Auto ESA za poslední dva roky je 110 000 Kč. U lídra českého trhu, AAA Auto, se na splátky prodává také kolem 40 procent vozů, ale zájem prý roste. Podle analytiků je to tím, že se bazar snaží úvěry preferovat a nabízí na ně nižší ceny. Auto pak ovšem výrazně přeplatíte.

Cenové srovnání ojetin 2010–2011

auta do 1 roku, max. 10 tisíc km20102011rozdíl
Chevrolet Spark 0.8134 000 110 000-24 000
Fiat Panda 1.1155 000130 000-25 000
Škoda Fabia 1.2 Ambiente170 000150 000-20 000
Ford Fiesta 1.2178 000215 000+37 000
Hyundai Getz 1.1 (dnes i20)185 000185 0000
Kia cee’d 1.4 Base220 000225 000+5 000
Ford Focus 1.6 Sport249 000249 0000
Opel Corsa 1.2 Enjoy260 000260 0000
Hyundai i30 1.4 Class.289 900269 900-20 000
Citroën C4 SX 1.4299 000209 000-90 000
Škoda Octavia 1.6 II Prima317 000290 000-27 000
Volkswagen Golf VI 1.4 Trend.340 000325 000-15 000
Škoda Yeti 1.2 TSI Act.360 000340 000-20 000
Opel Astra 1.4 Enjoy370 000330 000- 40 000
Ford Mondeo 2.0TDCi487 000470 000-17 000
Škoda Superb 2.0 Tdi499 000495 000- 4 000
Kia Sportage 2.0 4x4529 000499 900- 30 000
do 3 let, max. 100 tisíc km20102011rozdíl
Chevrolet Spark 0.895 00079 000-16 000
Fiat Panda 1.199 00099 0000
Škoda Fabia 1.2 Class.100 000119 000+19 000
Hyundai Getz 1.1100 000119 000+19 000
Opel Corsa 1.2148 000135 000-13 000
Opel Astra 1.4170 000160 000-10 000
Renault Mégane 1.6170 000179 000+9 000
Citroën C4 1.6178 000170 000-8 000
Ford Focus 1.6i179 000199 000+20 000
Renault Laguna 1.9 dci180 000215 000+35 000
Chevrolet Epica 2.0190 000249 000+59 000
Kia cee’d 1.4189 000165 000-24 000
Škoda Octavia 1.9 Tdi 190 000190 0000
Volkswagen Golf V 1.4 Trendline219 000200 000-19 000
Peugeot 308 1.6 Vti235 000225 000-10 000
Škoda Superb 2.0 Tdi250 000240 000-10 000
Kia Sportage 2.0 4x4290 000290 0000
Audi A4 2.0 TFSI339 000359 000+20 000
do 6 let, max. 150 tisíc km20102011rozdíl
Daewoo Matiz 0.869 00079 000+10 000
Opel Corsa 1.0 3dv.69 00069 0000
Škoda Fabia 1.2 Classic70 00075 000+5 000
Opel Agila 1.0i 75 00085 000+10 000
Hyundai Getz 1.178 00073 000-5 000
Ford Focus C 1.8TDCi89 00089 0000
Fiat Panda 1.090 00070 000-20 000
Renault Mégane C 1.495 000108 000+13 000
Opel Astra 1.7 Dti 99 00095 000-5 000
Peugeot 307 2.0 Hdi110 000119 000+9 000
Octavia I 1.9 Tdi115 000119 000+4 000
Renault Laguna 1.9 dci119 000119 0000
Ford Mondeo 2.0TDCi119 000139 000+20 000
Volkswagen Golf 1.4125 000155 000+30 000
Škoda Superb 1.9 TDi 169 000159 000-10 000
Citroën C4 1.6 HDi169 000139 000-30 000
BMW 3 sedan 1.8170 000199 000+29 000
Audi A4 2.5 TDi199 000249 000+50 000
Honda CR-V 2.0219 000269 000+50 000
Kia Sorento 2.5 CRDi 259 000215 000-44 000
stáří 10 let, najeto do 150 tisíc km20102011rozdíl
Daewoo Matiz 0.829 00029 0000
Hyundai Accent 1.535 00040 000+5 000
Opel Astra F 1.633 00044 000+11 000
Ford Mondeo 2.040 00055 000+15 000
Opel Corsa 1.0 3dv.45 00040 000-5 000
Renault Laguna 2.049 00049 0000
Fiat Punto 1.2 3dv.49 00040 000-9 000
Renault Mégane 1.9 dti49 00040 000-9 000
Citroën Xsara 1.449 00049 0000
Peugeot 306 Combi 1.6i55 00055 0000
Ford Focus 1.462 00065 000+3 000
Škoda Fabia 1.464 00055 000-9 000
Opel Agila 1.064 00050 000-14 000
Mazda 323 1.665 00069 000+4 000
Škoda Octavia 1.6 MPi68 50080 000+11 500
BMW 3 1.880 00090 000+10 000
Kia Sportage 2.0 4x484 00070 000-14 000
VW Golf 1.6 Combi90 00075 000-15 000
Audi A4 1.8 20V99 000165 000+66 000
Honda CR-V 2.0120 000139 000+19 000

Pozn.: Příklady nebouraných aut v dobrém technickém stavu, u vozů do 3 let vždy se servisní knížkou a jedním majitelem, u ostatních alespoň v některých případech. Ceny včetně DPH a v případě platby za hotové. Příklady vozů z internetových nabídek prodejců ojetých vozidel, ne od soukromých majitelů.





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.