Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ani za 12 let se řidiči nenaučili pravidlo zipu

  12:15aktualizováno  12:15
Zapadlými kamiony zablokované silnice, dálnice zúžené sněhovými závějemi a nucené objížďky ukázaly, jak těžké je změnit návyky českých šoférů. Konkrétně je naučit pravidlo zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením.

Značka pro střídavé řazení | foto: Sbírka zákonů

Pravidlo, které předepisuje řidičům, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku již dvanáct let, ale policisté se shodují, že mezi tuzemskými motoristy příliš nezakořenilo. Organizace Besip dokonce v únoru rozjela kampaň, která má šoféry "zipování" naučit.

Zipování v zákoně

§ 12 odst. 5) zákona o silničním provozu 361/2000 sb.

"Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Přeloženo do běžného jazyka, legislativa nakazuje, že před místem, kde se jeden pruh napojuje do druhého, by si měli řidiči dávat střídavě přednost a auta mezi sebe zapadat jako zoubky zdrhovadla.

Besip zdůrazňuje že se v zákonu nepíše "je povinen umožnit", ale pouze "umožní". "Z toho plyne, že zipování záleží především na dobré vůli toho řidiče, který má před sebe zipující vozidlo pustit," dodává Besip.

Systematické řazení aut totiž zabraňuje kolonám. Nevýhodou je, že stačí jeden šofér, který pravidlo nedodrží, a provoz se zadrhne.

"Navíc strhne lavinu. Ostatní si okamžitě začnou dělat naschvály. Přitom za běžných podmínek řidiči zip alespoň v Praze většinou dodržují. Jakmile je sníh, jsou ve stresu a nezvládají to," popisuje své zkušenosti Ludvík Klema z pražské městské policie.

Podle Veroniky Hodačové z policejního prezidia chybují zejména starší řidiči. "Mnohdy ani nevědí, že je pravidlo legislativně upraveno," podotýká s tím, že lepší situace je v místech, kde se objeví speciální dopravní značka.

Ta však bývá jen tam, kde je zúžení trvalé. "Zipování patří k těm úkonům řidiče, které se nedají naučit v autoškole, ale získávají se praxí," říká Denisa Kapitančiková z brněnské dopravky.

Ministerstvo dopravy proto už také začalo seniory školit. Potíž je i ta, že zákon sice říká řidičům, jak se mají v zipu chovat, ale zároveň na rozdíl například od Německa jim nenařizuje, aby si dávali navzájem přednost. Pokuty za "strkanice" před zúženými úseky silnic proto policie hříšníkům moc často nedává.

Jak zipovat

"Jedeme-li v pruhu, který pokračuje, pustíme před sebe jedno vozidlo – nikoli dobrosrdečně víc, tím bychom snížili plynulost – a to v místě, kde druhý pruh končí," popisuje správný postup při zipování Besip. Jedeme-li v pruhu, který končí, dojedeme až na konec a ujistíme se, jestli řidič, který nám má podle pravidla zipu umožnit vjet do svého pruhu, se to skutečně chystá udělat.
 
Někteří řidiči včera si pravidlo zipu vynucují i v případě, kdy se jeden ze dvou pruhů jedoucích rovně mění v odbočovací. To je chybné. "Pruh, kterým jedou, nepřestává být průběžný, jen vede jiným směrem," vysvětluje Besip.

Správný postup při zipování
Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.