Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ani za 12 let se řidiči nenaučili pravidlo zipu

  12:15aktualizováno  12:15
Zapadlými kamiony zablokované silnice, dálnice zúžené sněhovými závějemi a nucené objížďky ukázaly, jak těžké je změnit návyky českých šoférů. Konkrétně je naučit pravidlo zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením.

Značka pro střídavé řazení | foto: Sbírka zákonů

Pravidlo, které předepisuje řidičům, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku již dvanáct let, ale policisté se shodují, že mezi tuzemskými motoristy příliš nezakořenilo. Organizace Besip dokonce v únoru rozjela kampaň, která má šoféry "zipování" naučit.

Zipování v zákoně

§ 12 odst. 5) zákona o silničním provozu 361/2000 sb.

"Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Přeloženo do běžného jazyka, legislativa nakazuje, že před místem, kde se jeden pruh napojuje do druhého, by si měli řidiči dávat střídavě přednost a auta mezi sebe zapadat jako zoubky zdrhovadla.

Besip zdůrazňuje že se v zákonu nepíše "je povinen umožnit", ale pouze "umožní". "Z toho plyne, že zipování záleží především na dobré vůli toho řidiče, který má před sebe zipující vozidlo pustit," dodává Besip.

Systematické řazení aut totiž zabraňuje kolonám. Nevýhodou je, že stačí jeden šofér, který pravidlo nedodrží, a provoz se zadrhne.

"Navíc strhne lavinu. Ostatní si okamžitě začnou dělat naschvály. Přitom za běžných podmínek řidiči zip alespoň v Praze většinou dodržují. Jakmile je sníh, jsou ve stresu a nezvládají to," popisuje své zkušenosti Ludvík Klema z pražské městské policie.

Podle Veroniky Hodačové z policejního prezidia chybují zejména starší řidiči. "Mnohdy ani nevědí, že je pravidlo legislativně upraveno," podotýká s tím, že lepší situace je v místech, kde se objeví speciální dopravní značka.

Ta však bývá jen tam, kde je zúžení trvalé. "Zipování patří k těm úkonům řidiče, které se nedají naučit v autoškole, ale získávají se praxí," říká Denisa Kapitančiková z brněnské dopravky.

Ministerstvo dopravy proto už také začalo seniory školit. Potíž je i ta, že zákon sice říká řidičům, jak se mají v zipu chovat, ale zároveň na rozdíl například od Německa jim nenařizuje, aby si dávali navzájem přednost. Pokuty za "strkanice" před zúženými úseky silnic proto policie hříšníkům moc často nedává.

Jak zipovat

"Jedeme-li v pruhu, který pokračuje, pustíme před sebe jedno vozidlo – nikoli dobrosrdečně víc, tím bychom snížili plynulost – a to v místě, kde druhý pruh končí," popisuje správný postup při zipování Besip. Jedeme-li v pruhu, který končí, dojedeme až na konec a ujistíme se, jestli řidič, který nám má podle pravidla zipu umožnit vjet do svého pruhu, se to skutečně chystá udělat.
 
Někteří řidiči včera si pravidlo zipu vynucují i v případě, kdy se jeden ze dvou pruhů jedoucích rovně mění v odbočovací. To je chybné. "Pruh, kterým jedou, nepřestává být průběžný, jen vede jiným směrem," vysvětluje Besip.

Správný postup při zipování
Autor:




Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.