Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ani za 12 let se řidiči nenaučili pravidlo zipu

  12:15aktualizováno  12:15
Zapadlými kamiony zablokované silnice, dálnice zúžené sněhovými závějemi a nucené objížďky ukázaly, jak těžké je změnit návyky českých šoférů. Konkrétně je naučit pravidlo zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením.

Značka pro střídavé řazení | foto: Sbírka zákonů

Pravidlo, které předepisuje řidičům, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku již dvanáct let, ale policisté se shodují, že mezi tuzemskými motoristy příliš nezakořenilo. Organizace Besip dokonce v únoru rozjela kampaň, která má šoféry "zipování" naučit.

Zipování v zákoně

§ 12 odst. 5) zákona o silničním provozu 361/2000 sb.

"Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Přeloženo do běžného jazyka, legislativa nakazuje, že před místem, kde se jeden pruh napojuje do druhého, by si měli řidiči dávat střídavě přednost a auta mezi sebe zapadat jako zoubky zdrhovadla.

Besip zdůrazňuje že se v zákonu nepíše "je povinen umožnit", ale pouze "umožní". "Z toho plyne, že zipování záleží především na dobré vůli toho řidiče, který má před sebe zipující vozidlo pustit," dodává Besip.

Systematické řazení aut totiž zabraňuje kolonám. Nevýhodou je, že stačí jeden šofér, který pravidlo nedodrží, a provoz se zadrhne.

"Navíc strhne lavinu. Ostatní si okamžitě začnou dělat naschvály. Přitom za běžných podmínek řidiči zip alespoň v Praze většinou dodržují. Jakmile je sníh, jsou ve stresu a nezvládají to," popisuje své zkušenosti Ludvík Klema z pražské městské policie.

Podle Veroniky Hodačové z policejního prezidia chybují zejména starší řidiči. "Mnohdy ani nevědí, že je pravidlo legislativně upraveno," podotýká s tím, že lepší situace je v místech, kde se objeví speciální dopravní značka.

Ta však bývá jen tam, kde je zúžení trvalé. "Zipování patří k těm úkonům řidiče, které se nedají naučit v autoškole, ale získávají se praxí," říká Denisa Kapitančiková z brněnské dopravky.

Ministerstvo dopravy proto už také začalo seniory školit. Potíž je i ta, že zákon sice říká řidičům, jak se mají v zipu chovat, ale zároveň na rozdíl například od Německa jim nenařizuje, aby si dávali navzájem přednost. Pokuty za "strkanice" před zúženými úseky silnic proto policie hříšníkům moc často nedává.

Jak zipovat

"Jedeme-li v pruhu, který pokračuje, pustíme před sebe jedno vozidlo – nikoli dobrosrdečně víc, tím bychom snížili plynulost – a to v místě, kde druhý pruh končí," popisuje správný postup při zipování Besip. Jedeme-li v pruhu, který končí, dojedeme až na konec a ujistíme se, jestli řidič, který nám má podle pravidla zipu umožnit vjet do svého pruhu, se to skutečně chystá udělat.
 
Někteří řidiči včera si pravidlo zipu vynucují i v případě, kdy se jeden ze dvou pruhů jedoucích rovně mění v odbočovací. To je chybné. "Pruh, kterým jedou, nepřestává být průběžný, jen vede jiným směrem," vysvětluje Besip.

Správný postup při zipování
Autor:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.