Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Apple chce změnit i svět aut. iCar vzniká v přísném utajení

aktualizováno 
S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. iCar se vyvíjí v maximálním utajení. Situaci kolem projektu mapuje magazín Auto Motor & Sport.
S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů.

S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. | foto: Reuters

Článek je převzatý se souhlasem vydavatele magazínu Auto Motor & Sport z aktuálního lednového čísla. Vice na www.autohit.cz

Pamatujete na to, co se stalo s Nokií? Kdysi největší výrobce telefonů dnes živoří a svoji mobilní divizi prodal Microsoftu. Za všechno mohl iPhone. Všechny indicie teď ukazují na to, že Apple vyvíjí vlastní auto. A nabízí se otázka: nepotká osud Nokie i Volkswagen nebo Toyotu? Zatím se nejvíc bojí u Tesly.

O chystaném iCaru, jak se autu přezdívá, prý již v roce 2008 uvažoval samotný Steve Jobs, ale nakonec tuto myšlenku zavrhl. Dnes se však proslýchá, že nové vedení v čele s Timem Cookem nápad oprášilo. Tzv. projektem Titan je podle všeho pověřen Steve Zadesky, viceprezident Applu pro produktový design, který v roce 1999 přišel ke kalifornskému gigantovi spotřební elektroniky z Fordu.

Steve dostal volnou ruku a velký rozpočet. Již k sobě dokázal přitáhnout řadu odborníků z automobilek a dalších firem ze sektoru automotive. Jednou z nich je Lauren Ciminerová. Bývalá náborářka Tesly na svém profilu na sociální síti LinkedIn dokonce sama uvádí, že pomáhala shánět „talenty“ pro jeden z tajných projektů Applu.

Apple iCar v představě grafika

Apple iCar v představě grafika

A lidé přicházejí nejen z Tesly. Právníci Applu již museli řešit žalobu společnosti A123 Batteries, která se zabývá vývojem špičkových baterií pro elektromobily a hybridní vozy. Obvinění z toho, že výrobce iPhonů nelegálně získal její inženýry, nakonec pravděpodobně skončí mimosoudním vyrovnáním. Startup Mission Motors, který chtěl pracovat na vlastní elektrické motorce, ale lov talentů v podání Steva Zadeského zahubil úplně.

Ne všichni ovšem míří přímo pod křídla Applu. Je s ním totiž spojena řada tajemných „zástěrkových“ firem. Tou nejdůležitější se zdá být společnost SixtyEight Research, která o sobě tvrdí, že se zabývá průzkumem trhu.

Nedávno ji však slídilové v USA zaznamenali na konferenci o vývoji automobilových součástek. Firma sídlí kousek od cupertinského ústředí Applu v Sunnyvale a od města má mimochodem povoleno zřízení dílen a servisního zázemí pro auta. V areálu podle webu Appleinsider stojí i budova označená SG5, v níž má zatím probíhat vývoj plánovaného vozidla.

Na sériovou výrobu automobilu by ovšem komplex v Sunnyvale pravděpodobně nestačil. Kde by Apple mohl svoje auto vyrábět? Klidně u některé stávající automobilky. Objevily se zvěsti o jednáních s BMW (Apple dokonce zvažoval využití modelu i3 jako technického základu pro svůj vůz) nebo Daimlerem a představitelé společnosti prý mluvili i s Magnou Steyr. Outsourcing výroby celého auta není mezi automobilkami úplně běžný, zato Apple všechny svoje produkty vyrábí u (většinou čínských) partnerů. Tak proč by na něco podobného nepřistoupil i u auta?

Času na výstavbu vlastní továrny totiž nemá mnoho. Zakoupil sice veliké pozemky v San Jose, kde by pro ni byl prostor, ale poměrně důvěryhodné zdroje tvrdí, že na trhu by se vůz měl objevit již za pět let, tedy v roce 2020. A stihnout do té doby vše ve vlastní továrně je velice ambiciózní projekt.

Ani vývojáři pracující v Sunnyvale nebudou sedět s rukama v klíně. Požadavky na auto 21. století jsou velice komplexní, Applu ovšem může pomoci to, že většina inovací v automobilovém průmyslu se odehrává na poli elektroniky, kde má velké zkušenosti. Ale svoje know-how zatím díky funkci Car Play dokázal přenést jen do multimediálních systémů. Obory odborníků, kteří do Cupertina přišli, však potvrzují mnohem větší plány. Plány na autonomní elektromobil, který bude uvnitř plně připraven na to, že se bude řídit sám. Je možné, že všechny jeho funkce nebudou při uvedení použitelné celosvětově, ale v USA (kam Apple primárně cílí) by roce 2020 taková vize měla být reálná. Pravděpodobnost, že bude dotažena do konce, je velká.

A šance na úspěch? Už s iPhonem Apple dokázal, že umí změnit stabilní trh plný zavedených značek. Ve světě, kde mladí touží po smartphonu více než po autě, má skutečně na to, aby zavedené firmy přinejmenším potrápil. Ale možná opět změní dějiny.

Faraday Future: jak utajit vývoj iCaru

S Applem je spojováno několik málo známých společností. Jednou z těch, které stojí za zvláštní pozornost, je startup Faraday Future. Ten se dokonce snahami o vývoj vozu netají, má za sebou spoustu peněz (chce investovat miliardu dolarů do výrobního závodu) a založili jej lidé z firem, v nichž loví i náboráři Applu. Konkrétně Nick Sampson (bývalý ředitel vývoje podvozku a pohonného ústrojí v Tesle), Dag Reckhorn (šéf výroby Tesly Model S), Alan Cherry (v Tesle měl na starosti personální politiku), Tom Wessner (ředitel nákupu v Tesle) a Richard Kim (designér, který se podílel na BMW i3 a i8). Faraday Future chce produkční elektromobil uvést v roce 2017 a svoji studii automobilu budoucnosti propojeného s okolním světem představí již 4. ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Faraday Future chystá elektromobil
Autor:




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.