Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Apple chce změnit i svět aut. iCar vzniká v přísném utajení

aktualizováno 
S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. iCar se vyvíjí v maximálním utajení. Situaci kolem projektu mapuje magazín Auto Motor & Sport.
S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů.

S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. | foto: Reuters

Článek je převzatý se souhlasem vydavatele magazínu Auto Motor & Sport z aktuálního lednového čísla. Vice na www.autohit.cz

Pamatujete na to, co se stalo s Nokií? Kdysi největší výrobce telefonů dnes živoří a svoji mobilní divizi prodal Microsoftu. Za všechno mohl iPhone. Všechny indicie teď ukazují na to, že Apple vyvíjí vlastní auto. A nabízí se otázka: nepotká osud Nokie i Volkswagen nebo Toyotu? Zatím se nejvíc bojí u Tesly.

O chystaném iCaru, jak se autu přezdívá, prý již v roce 2008 uvažoval samotný Steve Jobs, ale nakonec tuto myšlenku zavrhl. Dnes se však proslýchá, že nové vedení v čele s Timem Cookem nápad oprášilo. Tzv. projektem Titan je podle všeho pověřen Steve Zadesky, viceprezident Applu pro produktový design, který v roce 1999 přišel ke kalifornskému gigantovi spotřební elektroniky z Fordu.

Steve dostal volnou ruku a velký rozpočet. Již k sobě dokázal přitáhnout řadu odborníků z automobilek a dalších firem ze sektoru automotive. Jednou z nich je Lauren Ciminerová. Bývalá náborářka Tesly na svém profilu na sociální síti LinkedIn dokonce sama uvádí, že pomáhala shánět „talenty“ pro jeden z tajných projektů Applu.

Apple iCar v představě grafika

Apple iCar v představě grafika

A lidé přicházejí nejen z Tesly. Právníci Applu již museli řešit žalobu společnosti A123 Batteries, která se zabývá vývojem špičkových baterií pro elektromobily a hybridní vozy. Obvinění z toho, že výrobce iPhonů nelegálně získal její inženýry, nakonec pravděpodobně skončí mimosoudním vyrovnáním. Startup Mission Motors, který chtěl pracovat na vlastní elektrické motorce, ale lov talentů v podání Steva Zadeského zahubil úplně.

Ne všichni ovšem míří přímo pod křídla Applu. Je s ním totiž spojena řada tajemných „zástěrkových“ firem. Tou nejdůležitější se zdá být společnost SixtyEight Research, která o sobě tvrdí, že se zabývá průzkumem trhu.

Nedávno ji však slídilové v USA zaznamenali na konferenci o vývoji automobilových součástek. Firma sídlí kousek od cupertinského ústředí Applu v Sunnyvale a od města má mimochodem povoleno zřízení dílen a servisního zázemí pro auta. V areálu podle webu Appleinsider stojí i budova označená SG5, v níž má zatím probíhat vývoj plánovaného vozidla.

Na sériovou výrobu automobilu by ovšem komplex v Sunnyvale pravděpodobně nestačil. Kde by Apple mohl svoje auto vyrábět? Klidně u některé stávající automobilky. Objevily se zvěsti o jednáních s BMW (Apple dokonce zvažoval využití modelu i3 jako technického základu pro svůj vůz) nebo Daimlerem a představitelé společnosti prý mluvili i s Magnou Steyr. Outsourcing výroby celého auta není mezi automobilkami úplně běžný, zato Apple všechny svoje produkty vyrábí u (většinou čínských) partnerů. Tak proč by na něco podobného nepřistoupil i u auta?

Času na výstavbu vlastní továrny totiž nemá mnoho. Zakoupil sice veliké pozemky v San Jose, kde by pro ni byl prostor, ale poměrně důvěryhodné zdroje tvrdí, že na trhu by se vůz měl objevit již za pět let, tedy v roce 2020. A stihnout do té doby vše ve vlastní továrně je velice ambiciózní projekt.

Ani vývojáři pracující v Sunnyvale nebudou sedět s rukama v klíně. Požadavky na auto 21. století jsou velice komplexní, Applu ovšem může pomoci to, že většina inovací v automobilovém průmyslu se odehrává na poli elektroniky, kde má velké zkušenosti. Ale svoje know-how zatím díky funkci Car Play dokázal přenést jen do multimediálních systémů. Obory odborníků, kteří do Cupertina přišli, však potvrzují mnohem větší plány. Plány na autonomní elektromobil, který bude uvnitř plně připraven na to, že se bude řídit sám. Je možné, že všechny jeho funkce nebudou při uvedení použitelné celosvětově, ale v USA (kam Apple primárně cílí) by roce 2020 taková vize měla být reálná. Pravděpodobnost, že bude dotažena do konce, je velká.

A šance na úspěch? Už s iPhonem Apple dokázal, že umí změnit stabilní trh plný zavedených značek. Ve světě, kde mladí touží po smartphonu více než po autě, má skutečně na to, aby zavedené firmy přinejmenším potrápil. Ale možná opět změní dějiny.

Faraday Future: jak utajit vývoj iCaru

S Applem je spojováno několik málo známých společností. Jednou z těch, které stojí za zvláštní pozornost, je startup Faraday Future. Ten se dokonce snahami o vývoj vozu netají, má za sebou spoustu peněz (chce investovat miliardu dolarů do výrobního závodu) a založili jej lidé z firem, v nichž loví i náboráři Applu. Konkrétně Nick Sampson (bývalý ředitel vývoje podvozku a pohonného ústrojí v Tesle), Dag Reckhorn (šéf výroby Tesly Model S), Alan Cherry (v Tesle měl na starosti personální politiku), Tom Wessner (ředitel nákupu v Tesle) a Richard Kim (designér, který se podílel na BMW i3 a i8). Faraday Future chce produkční elektromobil uvést v roce 2017 a svoji studii automobilu budoucnosti propojeného s okolním světem představí již 4. ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Faraday Future chystá elektromobil
Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.