Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Šest let hledání. Po ukradeném unikátu se slehla zem

aktualizováno 
Nejlevnější kabriolet od VW, jak se dnes mezi fanoušky vzduchem chlazeným VW říká, sloužil v německé armádě, dnes je hranatý brouk s plátěnou střechou unikátem. Jan Peštál si jeden z nich před šesti lety koupil, užíval si ho tři týdny, pak auto zmizelo. Od té doby je neúspěšně hledá.

VW 181 v provedení Bundeswehr | foto: Jan Peštál (archiv majitele)

Na začátku 60. let začaly Francie, Itálie a Západní Německo spolupracovat na konstrukci nového obojživelného vozidla s nosností půl tuny. Projekt dostal jméno Europa Jeep. Při čekání na něj se Bundeswehr rozhodl vyplnit mezeru a nahradit v té době zastaralý DKW Munga dočasným řešením v podobě Volkswagenu 181.

Vozidlo s nosností 400 kg byl vyrobeno s maximálním využitím stávajících dílů, aby se co nejvíce snížily finanční i výrobní nároky. V regálech tehdy byly komponenty hlavně na brouka.

VW 181 má čtyřsedadlovou čtyřdveřovou karoserii, snadno vyjímatelná slídová okna a lehce odnímatelné dveře. Střecha je plátěná.

VW 181 v provedení Bundeswehr

Podlahová skupina vychází z broučího derivátu, kupé Karmann Ghia. Přední náprava prošla zesílením, zadní v konfiguraci transaxle včetně převodovky, náprav s redukcemi a motoru 1 500 ccm, později 1 600 ccm byla použita z Volkswagenu Transporter T1, známého mikrobusu, kterému se mezi znalci kvůli zaoblené karoserii říká ponorka.

Pro některé účely a za příplatek byl vůz vybaven samosvorným diferenciálem. Celým vozem se linou "broučí" prvky, například volant, kliky dveří, blikače, přední světla. Zadní lampy jsou opět ponorčí, volkswagenologové najdou ještě další známé díly.

Mezi lety 1969–1972 se VW 181 vyráběl v Německu a distribuoval se také jako stavebnice, jejich montáž probíhala například i v Indonésii. Od roku 1973 až do roku 1980 probíhala výroba v továrně VW v Mexiku, kam se přesunula i s výrobní linkou z Německa. Celkem se vyrobilo 15 200 kusů tohoto speciálu.

VW 181 je soudobou variantou původního KdF82, který byl ve světě známý jako "kýbl", oba vozy jsou však konstrukčně odlišné.

VW 181 byl využíván zejména armádami Německa, Rakouska, Belgie, Dánska, Maroka a  pozemní složky holandského letectva. Populární bylo využití i u lesních správ, hasičů a pošt. Protože měl poháněná jenom zadní kola, byla prostupnost vozu limitována a nemohl se měřit s vozy 4 × 4. Přesto si však získal popularitu pro službu ve ztížených terénních podmínkách.

Fotogalerie

Logickou snahou výrobce bylo také maximální komerční využití. Ve teplejších krajích se civilní verze prodávala jako zábavné plážové vozidlo. V USA jako VW Thing (existovala i verze Acapulco s laminátovým hardtopem), v Mexiku jako VW Safari, Velká Británie měla verzi VW Trekker s pravostranným řízením.

Od roku 1981 Bundeswehr vyřadil devět tisíc "sto-osmdesát-jedniček", část koupili soukromníci, zbytek věnovali Němci turecké a řecké armádě. V roce 1992 zůstávaly v aktivní službě zhruba 4 000 vozů.

Majitelem exempláře, který vidíte na fotografiích, byl Jan Peštál, který ho koupil v roce 2006 za 70 tisíc Kč. Příliš dlouho se z něj ovšem netěšil, za pouhé tři týdny mu zajímavý veterán na pražském Barrandově ukradli. Majitel nejprve vypsal za nalezení odměnu 25 tisíc korun, ale po originálním kabrioletu se slehla zem. V současné době nabízí nálezci až 50 tisíc korun. Kontakt na pana Peštála je pro případné informace o ukradeném voze v redakci.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.