Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlosti krize neškodí. Rodí se nové supersporty

aktualizováno 
V současné době automobilové krize se paradoxně setkáváme se stále větším množstvím extrémních supersportů. Do ligy těch nejlepších se chystají třeba polská Arrinera nebo španělská Tramontana. A nejrychlejším autem na světě se chce stát SSC Ultimate Aero XT.

Arrinera Hussarya | foto: Arrinera Automotive

Pokud jsou pro vás superauta tradičních značek jako Ferrari, Lamborghini, Porsche a dalších příliš obyčejná, existují i podstatně exotičtější výrobci. A zdá se, že těch v poslední době přibývá. K těm už zavedeným patří například americké SSC, nějakou dobu už funguje i španělská Tramontana a k úplným nováčkům se řadí polská Arrinera.

Všichni tito výrobci teď chystají zcela nové kousky, které se chtějí postavit slavným a známým značkám a v mnohém chtějí patřit k těm nejlepším.

Lamborghini z Polska

Polská Arrinera je mezi výrobci supersportů nováčkem, vloni představila vizi svého supersportu a letos už ukázala funkční auto. To se jmenuje Hussarya a jeho design tak trochu připomíná ostré šípovité kreace Lamborghini.

A těm se také bude chtít postavit. Zadní kola polského supersportu, na jehož vývoji se podílel i britský konstruktér Lee Noble, pohání 6,2 litrový vidlicový osmiválec od GM s výkonem 650 koní a točivým momentem 820 Nm. Spřažen je se šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek bude automat. Jen 1 300 kilogramů těžký vůz tak akceleruje na stovku za úchvatné 3,2 sekundy, dvoustovky dosáhne za 8,9 sekund a maximální rychlost činí 340 km/h.

Arrinera Hussarya

Arrinera se také chlubí schopnostmi zpomalení. I díky dvojité vzduchové brzdě na zádi auta, kterou připomíná nové Pagani Huayra, totiž zvládne z dvoustovky zastavit na pouhých 133 metrech a potřebuje k tomu 5,4 sekundy. Ještě letos chce Arrinera podrobit svůj nový kousek testům na závodních tratích a první auta mají k zákazníkům putovat před příštím létem.

Bohatě vybavený polský supersport by  měl stát 120 000 eur (asi 3 miliony korun), což je výrazně méně než třeba Ferrari 458 Italia, McLaren MP4-12C nebo další odpovídající kousky. K základní výbavě, obsahující automatickou klimatizaci, LED světlomety, parkovací kameru a senzory nebo rádio s Bluetooth, si budou moci zákazníci přidat ještě řadu extra doplňků.

Připlatit půjde třeba za infrakameru pro noční vidění, karbonem půjde vylepšit exteriér i interiér auta, přikoupit půjdou čtyřbodové bezpečnostní pásy, závodní sedadla nebo tužší pružiny a pneumatiky s nižším profilem. Za příplatek půjdou vylepšit i brzdy a výkon motoru bude moci stoupnout o 50 koní. Automobilka počítá s prodejem 33 vozů, v případě většího zájmu ale tuto kvótu navýší.

Španělská formule

Španělská automobilka Tramontana už svůj formulový supersport vyrábí od roku 2007, teď ale chystá jeho vylepšenou verzi s názvem Tramontana XTR. Kromě drobných změn v designu auta dojde především k výraznému navýšení výkonu motoru.

Tramontana XTR

Stávající varianty s výkonem 550 a 720 koní doplní ještě brutálnější varianta s výkonem 888 koní. Dvanáctiválcový motor, který dodává Mercedes-Benz, tak z této kreace udělá jednu z nejrychlejších raket na silnici. Doposud zvládal silnější model akceleraci na stovku za 3,6 sekundy a maximální rychlost ležela na hranici 344 km/h, s extra porcí výkonu dojde jistě k výraznému zlepšení v obou oblastech.

Extrémní formulový supersport ze Španělska bude pořádně drahý, v základním provedení vyjde na 420 000 eur, tedy asi deset a půl milionu korun.

Nejrychlejší auto světa

Zřejmě ještě dražší bude speciální edice amerického supersportu SSC Ultimate Aero. Výrobce modelem XT završí stávající modelovou řadu. Vznikne jenom pět kusů tohoto doposud asi nejextrémnějšího amerického supersportu. A vše napovídá tomu, že tato pětikusová série se stane nejrychlejším automobilem na světě.

SSC Ultimate Aero XT

Tím už původní SSC Ultimate Aero v jednu chvíli byl, rekord držel s hodnotou 409,9 km/h, než jej překonalo Bugatti Veyron SuperSport. Ultimate Aero XT ale zřejmě opět přinese titul zpátky na americkou půdu. Stane se to díky nadvakrát přeplňovanému osmiválci, který nově vyprodukuje ohromných 1 300 koní.

Fotogalerie

Ke špičkovým výkonům pomůže této závěrečné edici i několik dílů z připravovaného nástupce, modelu Tuatara. Stane se tak vlastně i jakousi testovací laboratoří jeho komponent.

Mezi nimi bude například sedmistupňová pádlová převodovka z nástupnického modelu, systém chlazení z tuatary a také palivový systém a brzdy.

Na stovku zrychlí extrémní kousek za neuvěřitelných 2,65 sekundy a maximální rychlost by měla dosáhnout dokonce 437 km/h (současný rekord Veyronu Super Sport je 431,072 km/h). Tyto hodnoty by měl překonat až právě nástupnický model Tuatara, ale ne o mnoho. SSC Ultimate Aero XT tak určitě na dlouho zůstane jedním z nejrychlejších automobilů na světě.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.