Pokud jsou pro vás superauta tradičních značek jako Ferrari, Lamborghini, Porsche a dalších příliš obyčejná, existují i podstatně exotičtější výrobci. A zdá se, že těch v poslední době přibývá. K těm už zavedeným patří například americké SSC, nějakou dobu už funguje i španělská Tramontana a k úplným nováčkům se řadí polská Arrinera.
Všichni tito výrobci teď chystají zcela nové kousky, které se chtějí postavit slavným a známým značkám a v mnohém chtějí patřit k těm nejlepším.
Lamborghini z Polska
Polská Arrinera je mezi výrobci supersportů nováčkem, vloni představila vizi svého supersportu a letos už ukázala funkční auto. To se jmenuje Hussarya a jeho design tak trochu připomíná ostré šípovité kreace Lamborghini.
A těm se také bude chtít postavit. Zadní kola polského supersportu, na jehož vývoji se podílel i britský konstruktér Lee Noble, pohání 6,2 litrový vidlicový osmiválec od GM s výkonem 650 koní a točivým momentem 820 Nm. Spřažen je se šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek bude automat. Jen 1 300 kilogramů těžký vůz tak akceleruje na stovku za úchvatné 3,2 sekundy, dvoustovky dosáhne za 8,9 sekund a maximální rychlost činí 340 km/h.
Arrinera se také chlubí schopnostmi zpomalení. I díky dvojité vzduchové brzdě na zádi auta, kterou připomíná nové Pagani Huayra, totiž zvládne z dvoustovky zastavit na pouhých 133 metrech a potřebuje k tomu 5,4 sekundy. Ještě letos chce Arrinera podrobit svůj nový kousek testům na závodních tratích a první auta mají k zákazníkům putovat před příštím létem.
Bohatě vybavený polský supersport by měl stát 120 000 eur (asi 3 miliony korun), což je výrazně méně než třeba Ferrari 458 Italia, McLaren MP4-12C nebo další odpovídající kousky. K základní výbavě, obsahující automatickou klimatizaci, LED světlomety, parkovací kameru a senzory nebo rádio s Bluetooth, si budou moci zákazníci přidat ještě řadu extra doplňků.
Připlatit půjde třeba za infrakameru pro noční vidění, karbonem půjde vylepšit exteriér i interiér auta, přikoupit půjdou čtyřbodové bezpečnostní pásy, závodní sedadla nebo tužší pružiny a pneumatiky s nižším profilem. Za příplatek půjdou vylepšit i brzdy a výkon motoru bude moci stoupnout o 50 koní. Automobilka počítá s prodejem 33 vozů, v případě většího zájmu ale tuto kvótu navýší.
Španělská formule
Španělská automobilka Tramontana už svůj formulový supersport vyrábí od roku 2007, teď ale chystá jeho vylepšenou verzi s názvem Tramontana XTR. Kromě drobných změn v designu auta dojde především k výraznému navýšení výkonu motoru.
Stávající varianty s výkonem 550 a 720 koní doplní ještě brutálnější varianta s výkonem 888 koní. Dvanáctiválcový motor, který dodává Mercedes-Benz, tak z této kreace udělá jednu z nejrychlejších raket na silnici. Doposud zvládal silnější model akceleraci na stovku za 3,6 sekundy a maximální rychlost ležela na hranici 344 km/h, s extra porcí výkonu dojde jistě k výraznému zlepšení v obou oblastech.
Extrémní formulový supersport ze Španělska bude pořádně drahý, v základním provedení vyjde na 420 000 eur, tedy asi deset a půl milionu korun.
Nejrychlejší auto světa
Zřejmě ještě dražší bude speciální edice amerického supersportu SSC Ultimate Aero. Výrobce modelem XT završí stávající modelovou řadu. Vznikne jenom pět kusů tohoto doposud asi nejextrémnějšího amerického supersportu. A vše napovídá tomu, že tato pětikusová série se stane nejrychlejším automobilem na světě.
Tím už původní SSC Ultimate Aero v jednu chvíli byl, rekord držel s hodnotou 409,9 km/h, než jej překonalo Bugatti Veyron SuperSport. Ultimate Aero XT ale zřejmě opět přinese titul zpátky na americkou půdu. Stane se to díky nadvakrát přeplňovanému osmiválci, který nově vyprodukuje ohromných 1 300 koní.
Ke špičkovým výkonům pomůže této závěrečné edici i několik dílů z připravovaného nástupce, modelu Tuatara. Stane se tak vlastně i jakousi testovací laboratoří jeho komponent.
Mezi nimi bude například sedmistupňová pádlová převodovka z nástupnického modelu, systém chlazení z tuatary a také palivový systém a brzdy.
Na stovku zrychlí extrémní kousek za neuvěřitelných 2,65 sekundy a maximální rychlost by měla dosáhnout dokonce 437 km/h (současný rekord Veyronu Super Sport je 431,072 km/h). Tyto hodnoty by měl překonat až právě nástupnický model Tuatara, ale ne o mnoho. SSC Ultimate Aero XT tak určitě na dlouho zůstane jedním z nejrychlejších automobilů na světě.