Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asijská auta v USA opět získávají

  12:31aktualizováno  12:31
Dva dny před zahájením významného automobilového veletrhu v Detroitu nemá „detroitská trojka“ největších amerických automobilek mnoho důvodů k oslavám. Zmenšování kdysi dominantního podílu firem General Motors, Ford a Chrysler na americkém trhu stále pokračuje. A podle odborníků tento trend potrvá i v budoucnu.

Americké vozy nejsou schopny odolat nájezdu dravých výrobců z Asie, hlavně z Japonska, ale i z Jižní Koreje.

V USA se loni prodalo téměř 17 milionů nových vozů, což představuje oproti roku 2004 mírný vzestup. Z toho sice ještě plných 57 procent činily modely amerických výrobců, ale asijské značky představovaly již 36,5 procenta. V roce 2000 byl přitom jejich podíl téměř o 10 procent menší.

Jak dosavadnímu největšímu světovému i americkému výrobci aut, firmě General Motors, tak jejímu domácímu rivalovi a americké dvojce Fordu, loni klesly jak tržby, tak zisk. GM klesl prodej nových aut o 4,4 procenta, na 4,42 milionu aut, Fordu o 4,7 procenta, na 2,95 milionu aut. Chrysleru, trojce v USA, sice prodej o 4,5 procenta vzrostl (na 2,53 milionu vozů), ale v porovnání s růstem zájmu o auta z Asie je to málo.

Trh v USA

Gm 26,0 %
Ford 17,4 %
Chrysler 13,6 %
Toyota 13,3 %
Honda 8,6 %
Nissan 6,3 %
ostatní 14,8 %
V pořadí čtvrté Toyotě totiž prodej vzrostl o 13,3 procenta, na 2,26 milionu aut. A daří se i firmám Honda, Nissan, Hyundai či Mazda jejichž prodej roste mnohem rychleji než americké konkurenci.

Problémů, které trápí americké výrobce je podle odborníků více. Tím hlavním je dražší ropa, a tedy i menší zájem o sportovně laděné modely s vysokou spotřebou. Firmy mají také starosti s důchodovým systémem pro své zaměstnance a velké finanční problémy mají i jejich dodavatelé součástek.

„Roste zájem o střední a malé sportovní vozy. A to je právě oblast, kde jsou výrobci z Asie jako doma,“ uvedl například analytik Tom Libby z firmy J. D. Power. Důsledkem špatných finančních výsledků amerických výrobců je i pokles ceny jejich akcií.

Toyota vedle úspěchu v USA předpokládá, že americkou konkurenci dostihne i v celosvětovém měřítku. A to ještě rychleji: v roce 2003 předstihla Ford, stala se světovou dvojkou a letos plánuje předstihnout i dosavadního lídra světového trhu General Motors.

Předpoklad, že v nejbližších letech čeká automobilový sektor konsolidace a že někdo z velkých výrobců zkrachuje, se tedy může týkat i gigantů General Motors nebo Fordu.

Autoři:




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.