Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový aston přeskočil kvůli Bondovi desítku. A nasadil soft-downsizing

aktualizováno 
Legendární britská značka, jejíž modely častěji než na ulicích vídáme ve filmech s agentem 007, se na ženevském autosalonu prezentovala nástupcem stárnoucí "débédevítky". Moderní, technikou a luxusem nabité granturismo s přeplňovaným motorem dostalo označení DB11.

Aston Martin DB11 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po třinácti letech výroby nahrazuje Aston Martin své luxusní gran turismo DB9 s nestárnoucím designem od Henrika Fiskera nečekaně modelem označeným DB11. Jméno DB10 tak zůstane vyhrazeno pouze konceptu, který byl v deseti exemplářích vyroben výhradně pro 24. díl bondovky s názvem Spectre. Ačkoliv bude jeden z prototypů v letošním roce vydražen a prodán do soukromých rukou, kvůli neexistující homologaci se asi nikdy neobjeví v provozu.

Inspirace konceptem DB10 se v modelu DB11 nezapře. Navenek sice nepůsobí tak agresivně, ale má podobně svalnaté blatníky, dlouhou kapotu a krátký zadní převis.

Elegantní a nadupaný originál

Fotogalerie

Sériový aston ale zdobí výrazně propracovanější detaily a celkově elegantnější design. Karoserie navíc nese řadu charakteristických znaků, díky kterým nezapře svůj původ. Na rozdíl od předchůdce, jehož vzhled byl často kritizován kvůli snadné zaměnitelnosti s ostatními modely značky, je DB11 originální a jasně identifikovatelná.

Aston Martin byl jedním z mála automobilových výrobců odolávajících „motorové revoluci“ zvané downsizing. S novým modelem DB11 teď trendu podlehl i on. Těžkou hlavu ale budou mít majitelé spíš kvůli přetížení při akceleraci než z obav o pohonnou jednotku. V Gaydonu si totiž snižování objemu vykládají po svém.

Downsizing, který opravdu potěší

Atmosférický dvanáctiválec s objemem šesti litrů byste už pod kapotou hledali marně, dvakrát přeplňovaný agregát V12 s objemem 5,2 litrů je ale určitě důstojnou náhradou tím spíš, pokud se zaměříte na jeho výkonové parametry.

Nový vidlicový dvanáctiválec vlastní konstrukce nabízí díky dvojici turbodmychadel výkon 608 koní a 700 Nm točivého momentu, navíc je podle slov výrobce o 20 % úspornější než předchůdce.

Mohutný potenciál motoru je přenášen na zadní kola skrze osmistupňovou převodovku ZF a samosvorný diferenciál. Silnější motor ve spojení se skeletem, na kterém se použitím moderních materiálů podařilo mezigeneračně ušetřit výrazných 300 kilogramů, se výrazně promítají do dynamiky. DB11 akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti přes 320 km/h.

Aston Martin DB11
Aston Martin DB11

Kromě motoru, pevnější a lehčí konstrukce z vysokopevnostní oceli, kompozitních materiálů a lepených hliníkových částí, se konstruktéři zaměřili především na komfortní obsluhu vozu a luxus posádky. V nabídce proto nechybí třeba volič jízdních režimů s programy GT, Sport a Sport +, množství bezpečnostních asistentů, 360° kamera nebo samočinný parkovací systém.

Velikost vnitřního prostoru mezigeneračně narostla jen nepatrně, výrazně se však zlepšil celkový dojem a vnímaný pocit kvality. Interiér modelu DB11 sází na špičkové materiály jako kůže, ušlechtilé dřevo a hliník, totéž lze říci o technice.

Aston Martin DB11

O základních provozních údajích je řidič informován prostřednictvím dvanáctipalcového displeje umístěném v moderním přístrojovém štítu. Menší, osm palců velký zobrazovač zasazený do horní části středového panelu, slouží pro navigaci a palubní infotainment a lze jej ovládat otočným voličem nebo pomocí touchpadu. Zavazadlový prostor by měl podle výrobce pojmout standardní dvojici cestovních a jedno příruční zavazadlo.

Základní cena na německém trhu začíná na 204 900 eur, tedy zhruba na 5,5 milionech korun. Pro letošní rok ale bude zřejmě vyprodáno, automobilka totiž uvedla, že na DB11 eviduje už více než 1 400 objednávek.





Mini Countryman SD ALL4
Mini Countryman SD ALL4

r.v. 2016, naj. 7 060 km, diesel
788 500 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.