Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární lagonda se vrací. Je stejně zvláštní jako před třiceti lety

aktualizováno 
Jen stěží jste kdy potkali Aston Martin Lagondu na silnici. Z fotek a z televize však tento hranatý futuristický sedan asi znát budete: nízká silueta, předlouhá kapota a nizoučká přední maska. Po 24 letech ho Aston Martin oživuje a je opět více než originální. Ale pár kusů bude jen pro bohaté šejky.

Aston Martin Lagonda | foto: Aston Martin

Aston Martin se veze na vlně zájmu o luxusní auta a jeho modelová řada je dnes poměrně široká. Prodává kupé a kabriolety Vantage, DB9 a Vanquish, k tomu pak jeden sportovní sedan Rapide S. Nyní se k této řadě designově souvisejících aut přidá velký sedan s legendárním jménem Lagonda. S výše uvedenými modely nemá mnoho společného, což je záměr. I původní Lagonda byla jak z jiného světa.

Aston Martin Lagonda

Aston Martin se těšil zájmu automobilových fanoušků dávno před tím, než první Lagondu v roce 1974 představil. I tehdy s ní všechny šokoval. Jako dodavatel aut pro Jamese Bonda byl Aston Martin znám líbivými sportovními kupé v konfiguraci 2+2. Především řada DB si od padesátých let připsala řadu obdivovatelů. Poslední model DBS sjel z výrobních linek v roce 1972 a nahradilo ho opět kupé AMV8.

Původní lagonda však byla čtyřdveřový sedan, na svou dobu navíc velmi futuristický. Jeho silueta je jednoduše nezaměnitelná a se souběžně vyráběným AMV8 neměla Lagonda po vizuální stránce vůbec nic společného. Někomu se auto líbilo, jiní ho řadí mezi nejošklivější vozy automobilové historie.

Tak nebo tak, Lagonda ve čtyřech sériích vydržela ve výrobním programu Aston Martinu až do roku 1990. Za 16 let se vyrobilo jen 645 kusů, dnes si youngtimera můžete pořídit zhruba od půl milionu korun. Ale pokud nemáte spoustu peněz navíc, vůbec o nákupu neuvažujte. Karoserie vyrobená z hliníku a oceli je většinou „sežraná“ a udržet v chodu digitální přístrojovku vyžaduje nadlidské úsilí.

Rok 1976 přinesl hranatý model Lagonda, který moc příznivců nezískal. Stál...

Rok 1976 přinesl hranatý model Lagonda, který moc příznivců nezískal. Stál stejně jako rolls-royce, ale kvůli složité elektroinstalaci byl hodně poruchový.

Ojetá stará lagonda je však pravděpodobně jediná šance, jak si auto tohoto jména pořídit. Nová Lagonda totiž s největší pravděpodobností v Evropě vůbec nebude. Aston Martin se netají tím, že auto vyvíjí jen pro bohaté zákazníky z Arabského poloostrova. Těm nebude vadit přibližně 10 až 15 milionů korun, kolik má novinka stát, a jistě jim nebude vadit ani spotřeba dvanáctiválcového motoru. Ani nová Lagonda nebude velkosériovým vozem, plánuje se omezená série 100 vozů.

Jasně odkazuje na původní model, opět je to mohutný sedan s dlouhou a relativně nízkou kapotou a charakteristickým mohutným zadním sloupkem. Auto není tak nekonvenční jako původní model v polovině 70. let, ale nepřehlédnutelné je zcela jistě také.

Fotogalerie

Auto stojí na platformě VH, kterou používá i sedan Rapide S. Zepředu mu dominuje velká tradiční maska, která zlidověla na obyčejných fordech. V podání lagondy zabírá velkou část předních partií auta, její spodní linka navíc obepíná zespodu i tenká přední světla a končí až v bocích karoserie.

Karoserie lagondy je vyrobena z uhlíkových vláken. S lehkou stavbou kontrastuje mohutný šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 600 koní (440 kW). Dynamika by měla být parádní, auto pojede přes 300 kilometrů za hodinu a na stovku by se mělo dostat za 4,2 sekundy. Výkon bude osmistupňový automat přenášet na zadní kola.

Důvod, proč se Aston Martin rozhodl uvést novou Lagondu jen na středoasijské trhy, znám není. Auto by si jistě našlo zákazníky i v Evropě či v USA. Vysoká cena by překážkou nebyla, možná za to mohou homologační předpisy nebo je to pouhá strategie, jak si ověřit zájem, a zákazníky z jiných částí světa nalákat pro pozdější výrobní sérii. Podrobnosti se pravděpodobně dozvíme co nejdříve. Auto již podstupuje náročné testy v Ománu, což bude jeho budoucí operační prostor, a v prodeji se má objevit začátkem příštího roku.

Aston Martin Lagonda
Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.