Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda | foto: Aston Martin

Legendární lagonda se vrací. Je stejně zvláštní jako před třiceti lety

  • 9
Jen stěží jste kdy potkali Aston Martin Lagondu na silnici. Z fotek a z televize však tento hranatý futuristický sedan asi znát budete: nízká silueta, předlouhá kapota a nizoučká přední maska. Po 24 letech ho Aston Martin oživuje a je opět více než originální. Ale pár kusů bude jen pro bohaté šejky.

Aston Martin se veze na vlně zájmu o luxusní auta a jeho modelová řada je dnes poměrně široká. Prodává kupé a kabriolety Vantage, DB9 a Vanquish, k tomu pak jeden sportovní sedan Rapide S. Nyní se k této řadě designově souvisejících aut přidá velký sedan s legendárním jménem Lagonda. S výše uvedenými modely nemá mnoho společného, což je záměr. I původní Lagonda byla jak z jiného světa.

Aston Martin Lagonda

Aston Martin se těšil zájmu automobilových fanoušků dávno před tím, než první Lagondu v roce 1974 představil. I tehdy s ní všechny šokoval. Jako dodavatel aut pro Jamese Bonda byl Aston Martin znám líbivými sportovními kupé v konfiguraci 2+2. Především řada DB si od padesátých let připsala řadu obdivovatelů. Poslední model DBS sjel z výrobních linek v roce 1972 a nahradilo ho opět kupé AMV8.

Původní lagonda však byla čtyřdveřový sedan, na svou dobu navíc velmi futuristický. Jeho silueta je jednoduše nezaměnitelná a se souběžně vyráběným AMV8 neměla Lagonda po vizuální stránce vůbec nic společného. Někomu se auto líbilo, jiní ho řadí mezi nejošklivější vozy automobilové historie.

Tak nebo tak, Lagonda ve čtyřech sériích vydržela ve výrobním programu Aston Martinu až do roku 1990. Za 16 let se vyrobilo jen 645 kusů, dnes si youngtimera můžete pořídit zhruba od půl milionu korun. Ale pokud nemáte spoustu peněz navíc, vůbec o nákupu neuvažujte. Karoserie vyrobená z hliníku a oceli je většinou „sežraná“ a udržet v chodu digitální přístrojovku vyžaduje nadlidské úsilí.

Rok 1976 přinesl hranatý model Lagonda, který moc příznivců nezískal. Stál stejně jako rolls-royce, ale kvůli složité elektroinstalaci byl hodně poruchový.

Ojetá stará lagonda je však pravděpodobně jediná šance, jak si auto tohoto jména pořídit. Nová Lagonda totiž s největší pravděpodobností v Evropě vůbec nebude. Aston Martin se netají tím, že auto vyvíjí jen pro bohaté zákazníky z Arabského poloostrova. Těm nebude vadit přibližně 10 až 15 milionů korun, kolik má novinka stát, a jistě jim nebude vadit ani spotřeba dvanáctiválcového motoru. Ani nová Lagonda nebude velkosériovým vozem, plánuje se omezená série 100 vozů.

Jasně odkazuje na původní model, opět je to mohutný sedan s dlouhou a relativně nízkou kapotou a charakteristickým mohutným zadním sloupkem. Auto není tak nekonvenční jako původní model v polovině 70. let, ale nepřehlédnutelné je zcela jistě také.

Auto stojí na platformě VH, kterou používá i sedan Rapide S. Zepředu mu dominuje velká tradiční maska, která zlidověla na obyčejných fordech. V podání lagondy zabírá velkou část předních partií auta, její spodní linka navíc obepíná zespodu i tenká přední světla a končí až v bocích karoserie.

Karoserie lagondy je vyrobena z uhlíkových vláken. S lehkou stavbou kontrastuje mohutný šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 600 koní (440 kW). Dynamika by měla být parádní, auto pojede přes 300 kilometrů za hodinu a na stovku by se mělo dostat za 4,2 sekundy. Výkon bude osmistupňový automat přenášet na zadní kola.

Důvod, proč se Aston Martin rozhodl uvést novou Lagondu jen na středoasijské trhy, znám není. Auto by si jistě našlo zákazníky i v Evropě či v USA. Vysoká cena by překážkou nebyla, možná za to mohou homologační předpisy nebo je to pouhá strategie, jak si ověřit zájem, a zákazníky z jiných částí světa nalákat pro pozdější výrobní sérii. Podrobnosti se pravděpodobně dozvíme co nejdříve. Auto již podstupuje náročné testy v Ománu, což bude jeho budoucí operační prostor, a v prodeji se má objevit začátkem příštího roku.

Aston Martin Lagonda