Aston Martin Vanquish

Aston Martin Vanquish | foto: Aston Martin

Britská parádička: Aston Martin se předvedl s novým vanquishem

  • 34
Aston Martin se vrátil o dekádu zpět. Nové kupé totiž pojmenoval po původním modelu z roku 2001 Vanquish. Ve výrobním programu nahradí poněkud nezáživně pojmenovaný model DBS. Novinka rychleji sprintuje, ale už se nedostane nad 300 kilometrů za hodinu.

Už představení konceptu Project AM310 Aston Martin avizoval, že chystá nové prémiové kupé. Pět let života modelu DBS ale nebylo mnoho, a tak novinka na DBS přímo navazuje a spíš než nový model to je evoluce toho stávajícího. Podstatnou změnou ale prošlo označení. Místo písmen se totiž u Aston Martinu rozhodli vrátit ke jménu. Použili stejné, které nesl předchůdce DBS z počátku nového milénia, a nutno dodat, že jméno Vanquish (v překladu zvítězit) auto velmi dobře charakterizuje.

S původním DBS má novinka stejnou délku (4,72 metru) i rozvor (2,74 metru). Auto vzniklo na čtvrté generaci podvozku VH, který je vyroben z hliníku. Tomu sekunduje kompozitní karoserie, čímž se podařilo udržet hmotnost auta na rozumné úrovni (1739 kilogramů). Nový vanquish je dokonce o 60 kilogramů lehčí než předchůdce.

Inovovaný dvanáctiválec s objemem 5,9 litru nově dává 421 kW a 620 Nm. Se zadní nápravou je spojen šestistupňovým automatem, který pochází z původního DBS. Auto má adaptivní pérování se třemi jízdními režimy a několik elektronických pomocníků.

Když k nižší hmotnosti přičteme posílený motor, nepřekvapí, že novinka dosprintuje na stovku za 4,1 sekundy, což je o dvě desetinky lepší hodnota, než kterou se pyšnilo kupé DBS. Paradoxně maximální rychlost ale klesla. Ne o mnoho, jen o deset kilometrů, ale maximálka tak spadla pod magickou třístovku (295 km/h). To ale s ohledem na obvyklé rychlostní limity po celém světě mimo německé dálnice asi majitele příliš trápit nebude.

Aston Martin Vanquish

Parádní výkon motoru je ale také nutné umět zkrotit. Vanquish k tomu používá karbon-keramické brzdy Brembo, které mají na přední nápravě průměr 398 mm a na zadní pak 360 mm. Přední brzdové třmeny jsou šestipístkové, zadní čtyřpístkové. Ty přední si pak Aston Martin vypůjčil ze špičkového limitovaného modelu One-77. Pro velké kotouče musel Aston Martin použít na novém vanquishi i pořádně velká kola. V sérii mají průměr 21 palců a jsou obutá do pneumatik Pirelli P-Zero. Zadní kola jsou pak širší než ta přední (305/30 a 255/35).

Samotná karoserie je opulentnější a dynamičtější než u původního DBS, ale na druhou stranu z předchůdce vychází. Palubní deska přebírá mnoho prvků z vrcholného modelu One-77. Stejný je například i volant. Většinu tlačítek nahradila senzorová tlačítka. A to je poměrně odvážný koncept a až praxe ukáže, jestli se podaří mechanická tlačítka plnohodnotně nahradit.

Aston Martin Vanquish

Nový Aston Martin Vanquish bude v prodeji ve dvou variantách. Buď jako čistě dvojmístné kupé, nebo o něco praktičtější kupé 2+2, kde ale zadní sedadla neposkytnou plnohodnotný komfort pro dospělé pasažéry na dlouhé cesty. Naopak řidič a spolujezdec si budou užívat notně rozšířeného interiéru. Na praktičnost výrobce myslel i při návrhu kufru. Je totiž skoro o polovinu větší než u předchůdce. Výsledných 368 litrů se pak vyrovná většině běžných hatchbacků nižší střední třídy.

Vanquish se do prodeje dostane na podzim a základní cena v přepočtu startuje na šesti milionech korun.    


Témata: Aston Martin