Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inovovaný yaris ušetří benzin střídáním Ottova a Atkinsonova cyklu

aktualizováno 
Toyota představila faceliftované provedení hatchbacku yaris. Vedle odvážnějšího designu se změnila i technika. Základní tříválec byl kompletně přepracován a nově umí přepínat mezi dvěma spalovacími cykly. Díky tomu roste jeho účinnost a klesá spotřeba. Vylepšena byla i další pohonná ústrojí včetně toho hybridního.

Toyota Yaris facelift 2014 | foto: Toyota

Toyota Yaris současné třetí generace se světu představila v roce 2011, a tak po třech letech výroby přichází čas na facelift. Yaris platí za nejkultivovanější vůz svého (B) segmentu, s faceliftem mu však chce Toyota dodat trochu rošťáčtější výraz, který zákazníkům slibuje už několik let. Faceliftovaný yaris tak dostal inovovanou masku, ve které můžeme vystopovat určité vlivy jak většího modelu Auris, tak menšího Ayga. Jeho jedinečné pojetí písmene X je tu však jen mírně naznačeno. Nová maska je každopádně výraznější a dominuje jí velká mřížka chladiče.

Fotogalerie

Kromě designu se změny projevily i pod kapotou. Nadále budou v nabídce čtyři pohonná ústrojí včetně hybridu. Ten tvoří v Evropě třetinu prodejů modelu. Nově byla hybridní verze vylepšena a splňuje normu Euro 6. Spotřeba poklesla na průměr 3,3 litru na 100 kilometrů (dříve 3,5 litru), emise CO2 ze 79 gramů na kilometr na 75 gramů. Toyota se chlubí tím, že ústrojí má prakticky nulové emise oxidů dusíku a pevných částic. Technika však v základu zůstává stejná, spalovacím motorem je tu  čtyřválec s objemem 1,5 litru, který pracuje v Atkinsonově cyklu.

Atkinson i bez hybridu

Velkou technickou novinkou je však využití Atkinsonova cyklu i v základní benzinové motorizaci. Litrový tříválec, který najdeme například i v menším sygu, totiž prošel zásadní inovací. Dostal zvýšený kompresní poměr 11,5 : 1 (dříve 10,5 : 1), ale především motor díky vylepšenému proměnnému časování ventilů umí přepínat mezi fungováním v klasickém Ottově cyklu acyklu Atkinsonově.

Atkinsonův cyklus

Pan Atkinson svůj motor vynalezl proto, aby obešel Ottovy patenty na klasický čtyřtaktní motor. Speciální klikový mechanismus tak způsoboval, že všechny pracovní cykly motoru se udály během jedné otáčky klikové hřídele namísto otáček dvou. Jakýmsi vedlejším efektem Atkinsonova motoru bylo prodloužení expanze oproti kompresnímu zdvihu, mohl za to právě speciální klikový mechanismus.

Kratší komprese a delší expanze znamená větší termodynamickou účinnost motoru, ale také menší energetickou hustotu. Proto je motor pracující v Atkinsonově cyklu výrazně slabší než stejně objemný motor pracující v Ottově cyklu, ale také výrazně úspornější.

V původní podobě se Atkinsonův motor v moderním automobilovém průmyslu nepoužívá. K dosažení efektu kratší komprese a delší expanze se používá proměnné časování ventilů, které sací ventily zavírá až teprve během toho, co píst vykonal již část své cesty vzhůru během kompresního zdvihu.

Tento technický princip poprvé do praxe uvedla konstrukce Ralpha Millera ve čtyřicátých letech. Rozhodl se kompenzovat nevýhodu Atkinsonova cyklu tím, že vzduch do válce dodal kompresor. V podstatě tak lze zjednodušeně říci, že dnešní motory s Millerovým a Atkinsonovým cyklem využívají termodynamického principu původního Atkinsonova motoru, ale technicky pracují s Millerovou konstrukcí.

Původ druhého z cyklů je sice komplikovanější (viz. box), ale v současnosti se využívá vlastně jeho původně vedlejšího efektu. Tím je fakt, že fáze expanze trvá déle než kompresní zdvih válce. Výsledkem je sice snížení výkonu oproti klasickému motoru pracujícímu v Ottově cyklu, ale zároveň výrazné navýšení termální účinnosti. Toho právě využívají především hybridní modely, které výpadek výkonu kompenzují silou elektromotorů. Toyota se chlubí, že nový tříválec má účinnost i více než 37 %, zatímco běžné sériově vyráběné zážehové motory mají účinnost 30 až 35 %.

Vylepšený litrový tříválec na to však jde jinak. Právě díky proměnnému časování zdvihu ventilů dovede Atkinsonův cyklus zapnout ve chvílích, kdy od motoru nejsou vyžadovány maximální výkony. Při práci v nízkých otáčkách a v nízkém zatížení tak tříválec funguje v Atkinsonově cyklu, při plné akceleraci a vyšším zatížení třeba ve vyšších rychlostech pak přepíná na klasický Ottův cyklus.

Řidič tedy v podstatě nepozná, že motor pracuje v úspornějším režimu s upraveným spalovacím cyklem. Pocítí to však pozitivně u benzinové pumpy, kde bude méně častým návštěvníkem. Litrový tříválec vykazuje průměrnou spotřebu 4,1 litru na 100 kilometrů, což je oproti dosavadním 4,8 litrům výrazný pokles. Hodnota platí pro provedení se systémem stop-start, emise CO2 jsou v takovém případě 95 gramů na kilometr. Varianta bez vypínání motoru při stání produkuje 99 gramů CO2 na kilometr.

Toyota Yaris facelift 2014

Litrový tříválec má podle výrobce průměrnou spotřebu 4,1 litru na 100 kilometrů

Vylepšení i u největších

Inovace je o to významnější, že ji Toyota chce použít i v dalších atmosférických motorech bez spojení s elektromotorem. Automobilka již tento princip dříve představila na agregátu 1,33 litru, který v běžném provedení najdeme v yarisu také. Možná trochu překvapivě však zůstává čtyřválec 1,33 litru bez této technické novinky, ale i přesto se u něj podařilo snížit spotřebu na úroveň dříve dosahovanou u tříválce.

Toyota Yaris facelift 2014

Nově tedy yaris 1,33 litru spotřebuje 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Vylepšený diesel 1.4 D-4D pak spotřebuje 3,8 litru nafty. Oba tyto agregáty jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, benzinový čtyřválec může mít i bezestupňovou převodovku Multidrive S. Oba motory jsou nově lépe odhlučněny a utlumeny z hlediska vibrací.

Toyota také u celé inovované řady hovoří o vylepšených jízdních vlastnostech, lepší ovladatelnosti auta a větším pohodlí. Na karoserii je 36 nových bodových svarů, které vylepšují její tuhost. Materiály v interiéru mají nová barevná schémata, která se navíc mění se stupni výbavy. Dominantou přepracované palubní desky může být nový vylepšený systém Toyota Touch 2. Jeho dotykový displej má nyní úhlopříčku 7 palců namísto 6,1. Především však došlo k nárůstu rozlišení na 800 × 480 pixelů.

Toyota připravila i nové aplikace a ve vyšším provedení Touch 2 Go s navigací majitelům přináší přístup ke službám Google Street View a Panoramio.



Témata: Evropa, Google, Toyota


Nejčtenější

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.