ATS 300 LEGGERA

ATS 300 LEGGERA | foto: ATS

Za volant se skáče a jede jako střela. ATS Leggera je lehká jako pírko

  • 20
Reinkarnovaná italská značka ATS vypustila své první dílko. Skromný roadster je lehký, jednoduchý a jede velmi rychle. Přitom má motor o objemu pouze 1,6 litru. Lehkému autu to však bohatě stačí.

Leggera (tedy český „lehká“), jak se roadster jmenuje, ukazuje, že obří výkon velkých motorů není ke sportovní jízdě potřeba. Když je auto dostatečně lehké, stačí mu dobře naladěný motor z rodinného hatchbacku. Není to nic nového, stejnou poučkou se řídila sportovní auta i před padesáti lety, vzpomeňte třeba na Lotus 7.

A právě k historickým sporťáčkům převážně britské produkce se ATS s Leggerou nepokrytě obrací. Auto jako by z oka vypadlo legendárnímu Jaguaru E-Type. Výrobce uvádí, že design z šedesátých let minulého století použil záměrně a vzdává tím hold legendárním roadsterům a spiderům té doby.

Zákazníkům by se retro design mohl líbit, malosériové roadstery se stále těší velké oblibě a stále si drží vzhled aut z doby před padesáti lety. Puritánskou koncepci podtrhuje karoserie bez dveří, do auta se prostě musí naskočit. Barvu si zákazník může vybrat podle svých preferencí, výrobce auto nalakuje na přání.

Přes retro vzhled nabídne Leggera i trochu moderní techniky. Zadní světla jsou kompletně z LED a přední mohou být xenonová, ale jen na přání a za příplatek. Naopak autu chybí dnes obvyklí elektroničtí pomocníci, takže ani za příplatek nemá auto stabilizaci nebo ABS. Většina příplatkové výbavy se nese ve jménu ještě sportovnějších zážitků.

Zákazníci si budou moci připlatit za závodní sedačky, homologovanou nádrž, „semi-slick“ pneumatiky, čtyřbodové bezpečnostní pásy, větší brzdy, sekvenční převodovku, nastavitelné tlumiče a další příslušenství.

ATS 300 LEGGERA

A teď to nejdůležitější: Leggera je extrémně lehký stroj. Na délku měří jen 3,75 metru a váží jen 650 kilogramů (všechny verze), za což může ocelový, nebo chrom-molybdenový (u Supper Leggery) rám. Jednoduchá karoserie je ze dvou dílů z laminátu, podvozek pak kryje hliníkový panel. Tedy žádná high-tech technologie, ale to by pak cena auta byla úplně jinde než na avizovaných 30 tisících eur (asi 800 tisíc korun) za základní provedení.

V prodeji bude několik provedení. Liší se výkonem motoru a označení udává poměr výkonu a hmotnosti, respektive výkonu v koních na tunu hmotnosti. Proto základní verze Leggera 300 má výkon 210 koní, silnější varianty mají označení 365, 420 a 480 u modelu Super Leggera a Super Leggera SS. U všech verzí jsou poháněna zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku, sekvenční bude za příplatek.

ATS 300 LEGGERA

Verze 300, 365 a 480 pohání jediný blíže nespecifikovaný agregát od značky GM o objemu 1,6 litru a samozřejmě s přeplňováním. Výkon začíná na 154 kW a končí u Super Leggery 480 na 220 kW. To jsou hodnoty, které dnes nabídnou ostřejší verze rodinných hatchbacků. Jenže ty jsou minimálně dvakrát těžší. Dodejme, že příznivci atmosférických agregátů si přijdou na své jen u modelu Super Leggera SS, který pohání dvoulitrový motor od Hondy s úpravou od Spoon Sports s výkonem 213 kW. Tato verze však bude vyrobena jen ve velmi omezeném množství.

Dynamika je impozantní. Už základní provedení Leggera 300 dokáže na stovku zasprintovat za 4,5 sekundy a maximální rychlost je 216 kilometrů za hodinu. Super Leggera 420 se dokáže na stovku rozjet za 3,6 sekundy a verze 480 to zvládne dokonce jen za 3,3 sekundy. Maximální rychlost je pak přes 250 kilometrů za hodinu.

Firma začíná přijímat objednávky, na prodej jsou už první kusy z předprodukční série. Otázkou je, nakolik se autu bude dařit na trhu. Cena je zajímavá, vůz také, ale zkušenosti se značkou jsou zatím malé. Odvolávat se na původní značku ATS z první poloviny šedesátých let, jejíž život byl vpravdě jepičí, asi nebude mít valný význam.

A pro zajímavost, zkratka ATS znamená Automobili Turismo e Sport S.p.A.