Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Attack: slovenský supersport, který předjede i ferrari

Slovensko je evropská automobilová velmoc. Na jejím území jsou továrny velkých světových automobilek. Kromě výroben kií, peugeotů a citroënů najdeme v Bratislavě ještě jednu čistokrevnou slovenskou automobilku. A zrovna K1-Attack je bezkonkurenčně nejrychlejší. V Česku se představil jejich závoďák.

K1 Attack Roadster je nekompromisní lehký sporťák, který vzniká v dílnách v Devínskej Novej Vsi. K sériovému provedení teď přibyla i okruhová závodní verze, která svými výkony budí pozdvižení na všech frontách.

Tenhle roadster je založený na modifikované technice čistokrevného okruhového nářadí, placatého britského Radicalu. Tak vznikl závodní speciál Attack R4. "Tento speciál již několik měsíců dominuje na evropských okruzích a je nejrychlejším uzavřeným sportovním vozem německého okruhového mistrovství DTM," říká Zbyněk Passer, který attacky v Česku nabízí. A to slovenský závoďák ještě díky intenzivnímu ladění stále zrychluje. Přitom má cenovku se zlomkem částky konkurence. "Tyto vozy bude možné v silně limitovaném počtu objednávat již od tohoto podzimu i v ČR," říká Passer.

"Před deseti lety jsme vyvinuli auto pro cestovní účely," vypráví Dick Kvietňanský, "tovární" testovací pilot a závodník a hlavně otec celého projektu slovenského supersportu. Kvietňanský navíc říká, že na evropských okruhových závodech K1-Attack R4 prozatím stále jen testují, ale kam přijedou, tam jezdí na úplné špičce. Ve své třídě předjíždějí i okruhová ferrari.

Dvousedadlové kupé má karbonovou karoserii na prostorovém rámu z ušlechtilých ocelových slitin. Uvnitř je integrovaný bezpečnostní rám podle požadavků na okruhové závodění. Specialitou závodních aut je třeba voštinový hliníkový přední "crash box", který se v případě nárazu řízeně deformuje a pohlcuje tak energii.

Závodní předpisy také vyžadují, aby stolitrová hliníková bezpečnostní nádrž byla vyplněna speciální pěnou. Samozřejmostí, kterou má i "obyčejný" attack, jsou nastavitelné pedály a skořepinové sedadlo řidiče s vícebodovým pásem. Závoďáku nechybí odnímatelný volant. Na přání dostanou zájemci plnou telemetrii s GPS modulem, který umožňuje vyhodnocovat jízdu pilota po okruhu s každým ujetým metrem.

Karbonové zadní dvojité křídlo je plně nastavitelné. Nechybí ani další aerodynamické prvky, na rozdíl od tuningových doplňků jsou plně funkční.

Za zády má pilot vidlicový osmiválec originální konstrukce. Jsou to dva čtyřválcové motory ze silniční supersportovní motorky Suzuki Hayabusa, spojené do osmiválce 2,8 litru se suchou skříní a mazáním čtyřmi čerpadly. Výkon je 460 koní při 10 500 otáčkách. Maximum kroutícího momentu je 340 Nm. Motor spolupracuje s šestirychlostní sekvenční převodovkou Quaiffe Q-tec, která je ovládaná páčkami pod volantem; samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností.

Čistokrevné závodní náčiní má plně nastavitelné stabilizátory. Kola vedou nestejně dlouhá dvojitá příčná ramena zavěšení vepředu i vzadu, titanové tlumiče jsou trojitě nastavitelné.

Závoďák poznáte i podle originálních hořčíkovo-hliníkových kol upevňovaných jedinou centrální matkou a hlavně podle závodních brzd. Právě brzdovou soustavou se běžná - byť sportovně vystupující auta - liší od pravého závodního nářadí. K1-Attack R4 zpomalují 4pístkové brzdiče z radicalu. Zakusují se do kotoučů s průměrem 300/260 mm (vpředu/vzadu), plovoucí disky jsou na obou nápravách. Od radicalu si slovenský závoďák vypůjčil i originální speciálně míchané pneumatiky. Celé to váží i se všemi náplněmi a sto litry paliva bez pilota 830 kilogramů.

V Nizozemsku a Anglii je podle Kvieňanského o vůz velký zájem. Mají vyprodáno. "Problém bude stihnout všechno vyrobit. Kapacita produkce je 15 až 18 aut ročně," říká. Cena slovenského závoďáku je 185 tisíc eur (4,6 milionu korun). "Samozřejmě se všechno přizpůsobuje klientovi," ubezpečuje Kvietňanský. Cena se tak může vyšplhat na 200 až 220 tisíc eur. Kvietňanský ještě prozrazuje, že mají už ve vývoji nový sériový model pro běžný provoz, který uvedou příští rok.

Slovenský supersport

Slovenská automobilka začínala před deseti lety se stavebnicemi sporťáků, které měly velký úspěch v USA. Otci attacku jsou Dick Kvetňanský a Juraj Mitro. V roce 2004 jejich karbonový speciál upravený univerzitou ve Filadelfii za přispění firem General Electrics a Boeing, který jezdil na sojový olej, vyhrál soutěž Tour de Sol. Automobilka má kromě Slovenska zastoupení i v Indii a Nizozemí. Hlavním odbytištěm je ale stále Amerika, kam dodává stavebnice svých roadsterů, které si sami postavíte podle návodu na DVD.

K1-Attack Roadster

Dnes nabízí model K1-Attack Roadster. Ten pohání uprostřed uložený v sériovém provedení 242koňový šestiválec od Fordu. I přesto, že je v autě klimatizace, kožené čalounění a třeba i audiosoustava, váží jen 980 kilo. Výrobce zdůrazňuje, že v interiéru nenajdete žádné zbytečnosti, karbon je samozřejmě opravdový a funkční. Žádné tempomaty, ABS, nebo ESP, všechno je na řidiči. Auto vystřelí z nuly na stovku za necelých pět sekund a maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...