Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Attack: slovenský supersport, který předjede i ferrari

Slovensko je evropská automobilová velmoc. Na jejím území jsou továrny velkých světových automobilek. Kromě výroben kií, peugeotů a citroënů najdeme v Bratislavě ještě jednu čistokrevnou slovenskou automobilku. A zrovna K1-Attack je bezkonkurenčně nejrychlejší. V Česku se představil jejich závoďák.

K1 Attack Roadster je nekompromisní lehký sporťák, který vzniká v dílnách v Devínskej Novej Vsi. K sériovému provedení teď přibyla i okruhová závodní verze, která svými výkony budí pozdvižení na všech frontách.

Tenhle roadster je založený na modifikované technice čistokrevného okruhového nářadí, placatého britského Radicalu. Tak vznikl závodní speciál Attack R4. "Tento speciál již několik měsíců dominuje na evropských okruzích a je nejrychlejším uzavřeným sportovním vozem německého okruhového mistrovství DTM," říká Zbyněk Passer, který attacky v Česku nabízí. A to slovenský závoďák ještě díky intenzivnímu ladění stále zrychluje. Přitom má cenovku se zlomkem částky konkurence. "Tyto vozy bude možné v silně limitovaném počtu objednávat již od tohoto podzimu i v ČR," říká Passer.

"Před deseti lety jsme vyvinuli auto pro cestovní účely," vypráví Dick Kvietňanský, "tovární" testovací pilot a závodník a hlavně otec celého projektu slovenského supersportu. Kvietňanský navíc říká, že na evropských okruhových závodech K1-Attack R4 prozatím stále jen testují, ale kam přijedou, tam jezdí na úplné špičce. Ve své třídě předjíždějí i okruhová ferrari.

Dvousedadlové kupé má karbonovou karoserii na prostorovém rámu z ušlechtilých ocelových slitin. Uvnitř je integrovaný bezpečnostní rám podle požadavků na okruhové závodění. Specialitou závodních aut je třeba voštinový hliníkový přední "crash box", který se v případě nárazu řízeně deformuje a pohlcuje tak energii.

Závodní předpisy také vyžadují, aby stolitrová hliníková bezpečnostní nádrž byla vyplněna speciální pěnou. Samozřejmostí, kterou má i "obyčejný" attack, jsou nastavitelné pedály a skořepinové sedadlo řidiče s vícebodovým pásem. Závoďáku nechybí odnímatelný volant. Na přání dostanou zájemci plnou telemetrii s GPS modulem, který umožňuje vyhodnocovat jízdu pilota po okruhu s každým ujetým metrem.

Karbonové zadní dvojité křídlo je plně nastavitelné. Nechybí ani další aerodynamické prvky, na rozdíl od tuningových doplňků jsou plně funkční.

Za zády má pilot vidlicový osmiválec originální konstrukce. Jsou to dva čtyřválcové motory ze silniční supersportovní motorky Suzuki Hayabusa, spojené do osmiválce 2,8 litru se suchou skříní a mazáním čtyřmi čerpadly. Výkon je 460 koní při 10 500 otáčkách. Maximum kroutícího momentu je 340 Nm. Motor spolupracuje s šestirychlostní sekvenční převodovkou Quaiffe Q-tec, která je ovládaná páčkami pod volantem; samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností.

Čistokrevné závodní náčiní má plně nastavitelné stabilizátory. Kola vedou nestejně dlouhá dvojitá příčná ramena zavěšení vepředu i vzadu, titanové tlumiče jsou trojitě nastavitelné.

Závoďák poznáte i podle originálních hořčíkovo-hliníkových kol upevňovaných jedinou centrální matkou a hlavně podle závodních brzd. Právě brzdovou soustavou se běžná - byť sportovně vystupující auta - liší od pravého závodního nářadí. K1-Attack R4 zpomalují 4pístkové brzdiče z radicalu. Zakusují se do kotoučů s průměrem 300/260 mm (vpředu/vzadu), plovoucí disky jsou na obou nápravách. Od radicalu si slovenský závoďák vypůjčil i originální speciálně míchané pneumatiky. Celé to váží i se všemi náplněmi a sto litry paliva bez pilota 830 kilogramů.

V Nizozemsku a Anglii je podle Kvieňanského o vůz velký zájem. Mají vyprodáno. "Problém bude stihnout všechno vyrobit. Kapacita produkce je 15 až 18 aut ročně," říká. Cena slovenského závoďáku je 185 tisíc eur (4,6 milionu korun). "Samozřejmě se všechno přizpůsobuje klientovi," ubezpečuje Kvietňanský. Cena se tak může vyšplhat na 200 až 220 tisíc eur. Kvietňanský ještě prozrazuje, že mají už ve vývoji nový sériový model pro běžný provoz, který uvedou příští rok.

Slovenský supersport

Slovenská automobilka začínala před deseti lety se stavebnicemi sporťáků, které měly velký úspěch v USA. Otci attacku jsou Dick Kvetňanský a Juraj Mitro. V roce 2004 jejich karbonový speciál upravený univerzitou ve Filadelfii za přispění firem General Electrics a Boeing, který jezdil na sojový olej, vyhrál soutěž Tour de Sol. Automobilka má kromě Slovenska zastoupení i v Indii a Nizozemí. Hlavním odbytištěm je ale stále Amerika, kam dodává stavebnice svých roadsterů, které si sami postavíte podle návodu na DVD.

K1-Attack Roadster

Dnes nabízí model K1-Attack Roadster. Ten pohání uprostřed uložený v sériovém provedení 242koňový šestiválec od Fordu. I přesto, že je v autě klimatizace, kožené čalounění a třeba i audiosoustava, váží jen 980 kilo. Výrobce zdůrazňuje, že v interiéru nenajdete žádné zbytečnosti, karbon je samozřejmě opravdový a funkční. Žádné tempomaty, ABS, nebo ESP, všechno je na řidiči. Auto vystřelí z nuly na stovku za necelých pět sekund a maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...