Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback | foto: Audi

Malé audi zbrojí: praktický pětidveřový sportback a vysportovaná S3

  • 15
Novou generaci malého modelu A3 představila automobilka na jaře v Ženevě. Pro podzimní autosalon v Paříži si schovala novou generaci sportbacku a také sportovní verzi S3, která má 300 koní a pohon všech kol.

Sportback je tradiční označení pro pětidveřovou verzi modelu A3. A název je to docela výstižný, protože praktičtější varianta A3 stojí někde mezi klasickým hatchbackem a kombíkem. Dokazuje to i délkou 4,31 metru a rozvorem 2,64 metru, což jsou na střední nižší kategorii velmi slušné parametry. Sesterský golf sedmé generace je o pět centimetrů kratší a u rozvoru ztrácí dva centimetry. Obě auta stojí na nové platformě MBQ, kterou dostane i třetí generace Škody Octavia.

Design novinky navazuje na třídveřovou A3 s tím, že zadní partie se podařilo automobilce zručně nafouknout, takže ani pětidveřové verzi nechybí sportovní švih. Záď vozu je poměrně výrazně zešikmená a nechybí tradiční malá okna před relativně subtilním C sloupkem. Oproti předchozí generaci sportback narostl na délku o dva centimetry, ale rozvor se zvětšil o razantních šest centimetrů. Díky tomu se zvětšil podélný prostor pro posádku. Novinka je i o jeden a půl centimetru širší.

Stejně jako základní třídveřový model prošel sportback výraznou odtučňovací kůrou. Za úsporou stojí použití vysokopevnostní oceli, takže podle motorizace je novinka až o 90 kilogramů lehčí než předchozí model.

Audi A3 Sportback

V základní výbavě dostanou všechny verze šestistupňovou manuální převodovku. Za příplatek výrobce nabídne dvojspojkový automat a s některými motory bude možné objednat i pohon všech kol. Zákazníci budou vybírat z trojice zážehových a dvou vznětových motorů. Základem je dobře známý přeplňovaný motor 1,2 TFSI s výkonem 77 kW. Další volbou bude devadesátikilowattový motor 1,4 TFSI a vrcholem nabídky mezi zážehovými motory bude opět přeplňovaná 1,8 TFSI s výkonem 132 kW.

I motory spalující naftu jsou dobře známé ze škodovek. Základem je menší agregát 1,6 TDI s výkonem 77 kW, druhou volbou pak bude dvoulitr ve dvou výkonových variantách. Slabší s 110 kW a silnější s 135 kW. Na příští rok je naplánovaná premiéra sportovní verze S3 Sportback a paletu motorů rozšíří agregát spalující zemní plyn. Auto se začne prodávat v únoru příštího roku, cena má startovat v přepočtu na 580 000 korunách.

Druhou novinkou Audi na pařížském autosalonu je sportovní verze třídveřové A3 s označením S3. Jen decentně stylisticky odlišená karoserie nese hned několik log S3 a chromované doplňky. Bez pohledu na záď vozu se čtveřicí koncovek výfuků by si leckdo oba modely mohl splést. Pod kapotou je ale odlišností už poměrně hodně.

Audi S3

Především je Audi S3 nižší o 2,5 centimetru, má v základu osmnáctipalcová kola a především adaptivní podvozek s magneticky ovládanými tlumiči. Standardem je pak pohon všech kol. I model S3 mezigeneračně shodil přebytečná kila. Výsledných 1 395 kg je o 60 méně, než vážila předchozí Audi S3.

Nový turbomotor 2.0 TFSI poskytuje na svůj objem výborných 220 kW a maximální točivý moment 380 Nm. Díky tomu nová S3 vyrazí na stovku za 5,1 sekundy a maximem je obligátních 250 kilometrů za hodinu. To vše s automatickou dvouspojkovou převodovkou, s manuálem je sprint o tři desetiny sekundy pomalejší.

Do budoucna by se ale vrcholem trojkové řady Audi měl stát model RS3. Spekuluje se, že ho automobilka představí už za rok ve Frankfurtu.