Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda novým Audi A4. Je jako pírko, co po dálnici frčí skoro samo

aktualizováno 
Mezi prvními na světě jsme vyzkoušeli novou, už čtvrtou generaci Audi A4. Prozatím jsme na silnicích v okolí italských Benátek projeli jen verzi sedan. Na pohled je to stále audi, ale pod povrchem se skrývá úplně nové auto. Nejchytřejší A4 všech dob se právě chystá do prodeje.

Ačkoli to na první pohled podle designu moc nevypadá, nové Audi A4 je o hodně jiné auto než to dosavadní. Vrací se trochu ke kořenům, ještě k modelům řady 80 a to z hlediska lehkosti a toho, jak překvapivě kompaktně auto působí na silnici. Na druhou stranu je neskutečně prošpikované technikou, která z něj dělá jedno z nejmodernějších aut v modelové řadě Audi. Přebírá spoustu prvků i z nového špičkového SUV Q7, ať už jsou to fešácké dotykové přepínače pro ovládání topení a klimatizace, nebo množství asistenčních systémů.

Poloautomatizovaná jízda

Audi sice tvrdí, že tu opravdovou automatickou jízdu bude možné poprvé zažít až s novou generací modelu A8, ovšem už současná A4 umí jezdit jen s minimální námahou řidiče. Alespoň to se nám snažilo Audi na trasách v okolí Benátek a Trevisa ukázat. Po dálnici to bylo na první stanoviště, odkud jsme mohli vyrážet na další trasy, téměř 50 kilometrů. A po vykličkování z letiště vlastně mohlo Audi A4 většinu trasy zvládnout skoro samo. Pravda, nahrával tomu jen mírný provoz a celkově ideální podmínky, ale krátký test ukázal, že schopnost aut řídit se sama se rapidně zlepšuje.

Audi A4
Audi A4

Jak to celé funguje? Audi A4 má nový chytrý adaptivní tempomat, který tentokrát doopravdy spolupracuje s daty z navigačního systému. Má informace o rychlostních limitech na trase, takže na dálnici stačí tempomat nastavit na 130 km/h a pak už se z hlediska rychlosti nemusí řidič o nic starat. Jakmile se blíží snížení limitu třeba na stovku nebo 80 km/h, auto začne pozvolna zpomalovat, v poslední fázi samo dobrzdí a doslova na úrovni značky svítí na rychloměru digitálního přístrojového štítu ona nová povolená rychlost. Jakmile omezení pomine, auto zase samo pozvolna zrychlí na nastavené maximum.

Může vás zajímat

Audi A3 1.6 TDI 2014

Audi A3 1.6 TDI 2014

Cena 540.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz

Jediné místo, kde jsem museli šlápnout na pedál brzdy či plynu, byly mýtné brány. Při nájezdu k nim sice vůz snížil rychlost na povolenou padesátku, ale samotnou automatickou mýtnicí se má projíždět třicet a to už auto bez zásahu řidiče neumělo. A odvahu na to profrčet branou tempomatovou rychlostí jsme neměli. Na kruhový objezd při návratu na letiště ovšem auto dovedlo dobrzdit samo právě zhruba na 30 km/h, tady tempomat zafungoval bez problémů.

Velkým otazníkem u této funkce tak zůstává, jak moc bude v praxi dostupná. Spoléhá totiž na poctivá mapová data a aktuální údaje, pomoci si samozřejmě dovede i systémem pro čtení dopravních značek. Je téměř jisté, že Audi pro prezentaci vybralo trasu, která byla v mapách dostatečně podrobně zanesena a automobilka si ji prověřila. Jak tohle bude fungovat na rozbité a zúženími poseté D1, to jsme sami zvědavi. To ovšem není jen otázka na Audi, právě na principu vždy naprosto aktuálních mapových dat stojí budoucnost autonomní mobility.

Audi A4

Audi A4

Druhou složkou téměř samořídícího systému je asistent pro jízdu v pruzích. Ten může téměř sám stáčet auto do dálničních oblouků a řidič se přitom nemusí nijak namáhat, stačí se jen poddat volantu a jeho naznačovaným pohybům, A4 vykrouží zatáčku jako po kolejích. Auto v podstatě jen vyžaduje ruce řidiče na volantu. Stejným systémem se pak dovede A4 pohybovat v dopravní zácpě. Opět stačí jen ruce na volantu a auto s automatickou převodovkou dovede poskakovat zcela samo, dokonce by v tomto režimu mělo zvládnout například objet překážku v jízdním pruhu, tyto schopnosti jsme ovšem neotestovali.

Slyšíte to ticho?

Při téměř automatické jízdě po dálnici se řidič může soustředit na objevování dalších vlastností auta. Audi se chlubí příkladnou aerodynamikou a má pravdu, svist větru je v rychlosti 130 km/h minimální, ozve se, jen když zafouká ostrý boční vítr. Slyšet jsou v podstatě jen odvalující se pneumatiky, motor si při dálniční stotřicítce točí necelé dva tisíce otáček – a to jsme testovali dvě benzinové motorizace 2.0 TFSI, nikoli diesel. Trochu se nám zdálo, že v rámci úspor hmotnosti šetřilo Audi i na tlumících hmotách v podbězích, na hladkém asfaltu v okolí Benátek sice hluk od kol v kabině nijak neruší, ale na rozbitých českých tankodromech by jiné tlumení mohlo být znát.

Hodně nás z pozice řidiče zaujal tvar zpětných zrcátek auta – ta vypadají efektně a přitom je v nich skvěle vidět, komplikovaný tvar, který se podřídil aerodynamice tu tak má jak praktickou, tak estetickou funkci. Jízdní odpory auta jsou opravdu malé a plachtění po dálnici je velmi efektivní, auto jede a jede, jako by nechtělo zastavit.

Fotogalerie

Jistota a lehkost

Ačkoli je A4 hodně chytré auto, dovede být i řidičským vozem, byť spíš než o sportovním projevu tu můžeme hovořit o jistotě a samozřejmosti na silnici. Tyto vlastnosti jsme si vyzkoušeli v zatáčkovitých partiích v kopcích severně od Benátek. A4 se ochotně stáčí do zatáček a limit podvozku leží dost daleko na to, aby jej běžný řidič nepokoušel a aby bylo jasné, že s případnou ostrou verzí RS4 nebude mít šasi žádný problém. Na stabilitě se hodně podepisuje i fakt, že A4 sedí nízko nad silnicí, jízdní komfort je přitom velmi dobrý, odpružení je však celkově spíš tužší, než aby se auto přes nerovnosti zhouplo.

V zatáčkách se hodně projevuje nízká hmotnost auta a to, že A4 není zase kdovíjak velké. Nebo tak alespoň pocitově nepůsobí, auto je alespoň zpoza volantu docela úzké a to i přesto, že je téměř o dva centimetry širší než předchozí generace. Řidiči to dovoluje přesně trefovat vrcholy zatáček, karoserie se zdá být, co se přesahu do boků týče, hodně přehledná a čitelná, což není u dnešních čím dál svalnatějších aut úplná samozřejmost. Řízení s elektrickým posilovačem není kdovíjak upovídané, ale je přesné a nevyžaduje dodatečné korekce směru. Záď vozu dovede být trochu nervóznější, je to tím, že je opravdu hodně lehká. Kola ale rozhodně neztrácí kontakt s vozovkou a když A4 naložíte, auto se asi v této oblasti zklidní.

Nový motor slibuje rozumnou spotřebu

Co se motorizací týče, k prvnímu seznámení jsme zvolili především zbrusu novou jednotku 2.0 TFSI Ultra, která dává z objemu dva litry výkon 140 kW. Audi slibuje u tohoto benzinového turbomotoru neuvěřitelnou spotřebu 4,8 litru na 100 kilometrů. Tabulkové hodnotě jsme se pochopitelně během prvních jízd ani nepřiblížili, náš celkový průměr na zhruba stokilometrové trase byl osm litrů, ale to jsme zkoušeli i dynamiku auta. Motor ukazuje, že má potenciál být spořivý, ale bude to chtít opravdu hodně opatrné zacházení s plynovým pedálem. Na druhou stranu ani při ostré jízdě by neměl být užraný. Dovedeme si představit, že za 7 litrů (tolik bere motor i při sto třicítce na dálnici) se s ním bude dát jezdit a přes 10 litrů by spotřeba nemusela stoupnout ani při dost svižné jízdě.

Audi A4
Audi A4
Audi A4

Agregát se složitým systémem posouvání vaček má i dostatek síly. Není to žádný výbušný atlet, zátah je v celém spektru plynulý a auto s ním hezky zrychluje, na dynamice se podílí i práce automatické převodovky DSG. Motor sice umí třeba při šedesátce točit na šestku tisíc otáček a na první pohled mu to vůbec nedělá problém, ale pochopitelně při požadavku zrychlení dostatek výkonu nemá a převodovka musí přispěchat na pomoc podřazením.

Trochu nás překvapilo, že podobně se chová i silnější motor 2.0 TFSI s výkonem 190 kW, od kterého jsme očekávali trochu agilnější projev. I u silnějšího agregátu platí, že přísun síly je relativně plynulý, výkon jako by nijak zásadně negradoval. Na dravé sportovní hrátky to není úplně ono, ale na klidné jezdění s dostatečnou výkonovou rezervou jsou benzinové dvoulitry výtečné.

Sympatičtější nám je paradoxně slabší agregát a to i kvůli zvukovému projevu. Silnější verze má totiž trochu hrubší, jakoby dieselový zvuk, který nemusí být po chuti každému. Ale ani výkonnější dvoulitr nemusí znamenat extrémní spotřebu paliva, na podobné trase jako model Ultra vykázal spotřebu asi 8,5 litru na 100 kilometrů.

Jako pírko

Nové Audi A4 je jedním z typických zástupců moderních aut střední třídy, skoro učebnicovým příkladem. Nižší hmotnost a jízdní odpory přináší nejen úspory paliva, ale i dobrou ovladatelnost. Pro některé zákazníky to ovšem může mít i stinnou stránku. Kdo byl z vozů střední třídy zvyklý na určitou vrozenou bytelnost a mohutnost, v A4 se bude cítit trochu nesvůj. Právě tyto pocity totiž vůz vyměnil za pocit lehkosti a jakési vzdušnosti – a to nemluvíme o vnitřním prostoru, ten je sice dostatečný, ale jako tradičně to s ním Audi nepřehání, od toho jsou tu jiné modely značky.

Audi A4

Nové Audi A4 v nás také vyvolává otázky ohledně toho, co vlastně budou prémiové značky svým zákazníkům nabízet v budoucnu, u Audi je to o to markantnější, že jej lze srovnávat s ostatními koncernovými vozy. Třeba nová Škoda Superb nejezdí vlastně o nic hůř než nová „á čtyřka“, někomu může naopak více vyhovovat její plavnější projev na silnici. A je v ní samozřejmě více místa. Naopak jestliže jsme u superbu mluvili o pocitu lehkosti, tak ten je u A4 ještě výraznější. A4 už nepůsobí jako ten bytelný komfortní obývací pokoj – to není špatně, je to pouhé konstatování, ale možná je to něco, co zákazníci prémiových značek očekávají.

Audi sice tradičně umí hezké interiéry aut, ale co si budeme povídat, A4 je masový model a některé materiály se lépe tváří, než jaké ve skutečnosti jsou. Audi samozřejmě nabízí i techniku, kterou si v superbu ani nelze objednat, hlavním příplatkem tu ovšem zůstává image značky. Právě v image je budoucnost prémiových značek, technika se hodně sbližuje. A4 je toho důkazem, i když se posouvá dál, mainstreamové vozy dělají větší kroky kupředu.

Témata: Audi, Audi A4




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.