Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová A4 na vlastní oči. Má revoluční benzinový motor s Audi-cyklem

  10:00aktualizováno  10:00
Audi představilo novou generaci stěžejního modelu A4. Na snímcích může novinka působit jako důkladný facelift, ale tvary i technika jsou úplně nové. Nejdůležitější model Audi je podle poslední módy úspornější, především díky nižší hmotnosti. A má spoustu moderní elektroniky.

Díky prezentaci v domovském městě Audi Ingolstadtu jsme si mohli novinku, která bude mít výstavní premiéru na autosalonu ve Frankfurtu, prohlédnout naživo. Na první pohled je jasné, že se němečtí inženýři a designéři nepouštěli do žádných dobrodružství. I nová A4 zůstává věrná dosavadnímu estetickému směru, který Audi razí už léta a jehož poslední variace přidávají k tradičně mohutnějším tvarům trochu hran.

Fotogalerie

Vzhled bez překvapení

Podle fotografií se možná může zdát, že se A4 nové generace proti té předchozí změnila jen málo, ale tak tomu rozhodně není. V reálu působí auto mnohem větším a honosnějším dojmem než odcházející model a linky jasně hrají na aktuální moderní strunu. Pravdou ovšem je, že mezi ostatními modely značky ani nová A4 nijak vizuálně nevyniká, jednoduše zapadne nenápadně do řady. Kdo měl problém od sebe jednotlivé modely od Audi odlišit, bude jej mít nadále.

Znalci si samozřejmě mohou všímat nových detailů, které A4 přece jen odlišují. Tradičně používá značka jako rozlišovací znak světlomety. Ty přední budou i v základních modelech xenonové, což je ve střední třídě premiéra. Jejich grafiku zatím výrobce neodhalil, představená auta s příplatkovými LED Matrix světlomety ovšem mají dvě charakteristické zalomené linky, které budou hlavním poznávacím znakem nové A4. Motiv se opakuje i v zadních svítilnách, tady je linka v každém světlometu jen jednou.

Celkově působí nové Audi A4 asi tak, jak by od nejprodávanějšího modelu značky většina lidí očekávala. Je to elegantní auto s dynamickým nádechem. Překvapivě sportovnější dojem na nás dělal kombík Avant, sedan má spíš luxusnější akcent. Na našem pocitu se ovšem mohou podílet i barvy, ve kterých Audi své novinky prezentovalo. Stejně jako na oficiálních fotografiích jsme si mohli prohlédnout A4 Avant v sytě červené a klasický sedan v podobně zářivě modré barvě. Poprvé v historii značky půjdou kombík a sedan do prodeje společně, Audi tím reflektuje rozdílnou poptávku po karosářských variantách na různých trzích.

Interiér je rovněž úplně nový, A4 se tu posunula směrem k luxusním limuzínám, vliv na to má hlavně výbava vystavených modelů. Základní provedení s látkovými sedadly a bez efektních doplňků v interiéru bude jistě působit obyčejnějším dojmem. Ale kdo bude chtít a nebude litovat peněz, může si z A4 udělat takové malé Audi A8 – seznam příplatkových prvků výbavy a všech možných chytrých systémů je podobně nepřeberný jako u těch nejdražších typů značky. Chybět nebude adaptivní tempomat, varování před kolizí, systémy zabránění střetu, kamery kolem vozu pro důkladný rozhled a spousta dalšího.

Sláva, místo dotykáčů má páčky

Z ergonomického hlediska se ani tady nekonají žádné experimenty, byť některé detaily si vysvětlení zaslouží. Třeba ovládání některých funkcí elegantními tlačítky, která mají popisky na úzkém digitálním displeji nad nimi. Tlačítka jsou vlastně miniaturní páčky, dají se mačkat směrem dolů i nahoru, a jakmile k nim řidič přiblíží prst, popisek či piktogram se změní v drobný seznam položek. Je možné, že si bude potřeba na spolehlivé ovládání zvyknout, ale koncept se nám líbí.

Audi jinak zachovalo svůj palubní systém MMI, snaha mermomocí řidiče natlačit do používání dotykového displeje se tu nekoná, v tom je A4 tak trochu ze staré školy. A na první osahání se zdá, že je to dobře. Namísto toho slibuje automobilka funkční hlasové ovládání, které by mělo rozpoznat přirozené povely, podobně jako třeba asistentka Siri v iPhonech. Sliby jsou však jedna věc a realita druhá. Hlasové ovládání v automobilech za mobilní technikou stále o roky zaostává a podle první demonstrace se nezdá, že by to měla A4 změnit.

Místa je uvnitř auta dostatek, teprve při pohledu zevnitř vlastně vyjdou najevo centimetry navíc, které karoserie získala. Délka narostla na 4,73 metru, rozvor je úctyhodných 2,82 metru a šířka 1,84 metru je také o kousek více. Jen na výšku zůstalo A4 v podstatě stejné a měří 1,43 metru. Zavazadlový prostor kombi má objem 505 litrů pro zavazadla, sedan má o něco méně, ale i jeho zavazadlový prostor je hezky pravidelný a dobře využitelný. Na zadních sedadlech je nad hlavou více místa v kombi, ale ani v sedanu si nebude posádka stěžovat. Prostoru na kolena je pak opravdu dostatek. Už dávno nejsou prémiové sedany německé produkce v této třídě jen stísněnými klaustrofobickými auty. Na druhou stranu se A4 nesnaží nabízet kdovíjakou vzdušnost, což je jistý záměr, protože A4 má zároveň vzbuzovat i určitý pocit sepětí auta s řidičem.

Po jízdní stránce by se o lepší vzájemné porozumění mohla postarat nižší hmotnost auta. Podle provedení je pokles oproti předchozí generaci až 120 kilogramů. Základní provedení s motorem 1.4 TFSI má hmotnost 1 320 kilogramů, což je hodnota typická spíše pro kompaktní hatchbacky. Ke snížení hmotnosti samozřejmě přispívají špičkové materiály, na druhou stranu Audi se tu nepouštělo do mohutného použití hliníku. Toho je více než u předchozí generace, ale i tak je asi největším hliníkovým kusem na autě zadní víko zavazadlového prostoru v případě kombíku. Samozřejmostí jsou i části z vysokopevnostní oceli.

A4 se také chlubí příkladnou aerodynamikou. Sedan má koeficient odporu vzduchu Cd jen 0,23, kombík stále vynikajících 0,26.

O jízdní dynamiku a zároveň samozřejmě co nejúspornější provoz se bude starat paleta zatím sedmi motorů. Tři z nich spalují benzin, čtyři naftu, později přibude ještě varianta pro provoz na CNG. A samozřejmě časem přijdou i další možnosti, o kterých teď Audi sice mlčí, ale jsou nevyhnutelné: hybridní verze a samozřejmě i silná provedení S4 a RS4.

Paleta motorů vypadá na první pohled docela klasicky, základem je čtyřválec 1.4 TFSI s výkonem 110 kW, dalšími kroky pak 2.0 TFSI s výkonem 140 nebo 185 kW. Dvoulitrový turbodiesel může mít v základním provedení opět 110 kW, druhým krokem je 140 kW. A třílitrový turbodiesel bude k dostání buď s výkonem 160, nebo 200 kW. Nejsilnější provedení bude k mání výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, dvouspojka S-tronic bude základem u druhého šestiválcového turbodieselu. Ostatní modely mají jako základ manuální převodovku a za dvouspojkový automat bude nutné připlatit stejně jako za pohon všech kol Quattro.

Mezi motory je tentokrát novou technickou hvězdou slabší dvoulitr TFSI, tedy překvapivě benzinový agregát. Dvoulitrový turbodiesel je sice nejúspornější a v sedanu A4 s ním auto dosahuje neuvěřitelně nízké spotřeby 3,8 litru nafty na 100 kilometrů (a tedy emisí 95 gramů CO2 na kilometr), ale přeplňovaný benzin také udiví. Jeho normovaná spotřeba je totiž 4,8 litru na 100 kilometrů, což je hodnota donedávna vyhrazená právě jen úsporným turbodieselům. Za kolik bude takový motor jezdit v praxi, je otázkou, ale lákadlo auta s výkonem 190 koní a nízkou spotřebou benzinu je veliké.

Audi-cyklus

Audi dosahuje tohoto výsledku něčím, co označuje za revoluční spalovací cyklus. Revoluce se samozřejmě nekoná, inženýři jen využili známé procesy a chytře je přizpůsobili tomu, co si dnes žádá doba a standardizovaný testovací cyklus. Princip spalování vychází z Atkinsonova cyklu, kdy má motor kratší kompresní zdvih než následně fázi expanze. Toho se využívá jen při nízkém zatížení motoru a o regulaci délky jednotlivých fází se starají ventily motoru. Rozdíl oproti Atkinsonově cyklu je v tom, že Audi naopak zavírá sací ventily dříve, než je fáze sání dokončena (Atkinson je nechává otevřené i po část kompresního zdvihu). Audi tak snižuje ztráty sání, což navíc dovede částečně kompenzovat tlakem z turbodmychadla.

Nové Audi A4 si budou moci zákazníci začít objednávat již v srpnu, auta pak dostanou nejdříve koncem listopadu. Ceny zatím automobilka nezveřejnila.

Témata: Audi, Audi A4




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.