V případě osmi generací řady A4 a její předchůdkyně Audi 80 zaujalo tohle audi už přes deset milionů řidičů.

V případě osmi generací řady A4 a její předchůdkyně Audi 80 zaujalo tohle audi už přes deset milionů řidičů. | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Audi A4 přišlo o LED korálky a čmoudy z výfuku mají vlastní chlazení

  • 160
Nejprodávanější řada značky Audi přijíždí v omlazené podobě. První svezení s vylepšenou A4 ukázalo, že pro nejdůležitější novinky je třeba zvednout kapotu.

Designér Vladimír Macoun postává se svými kolegy u řady naleštěných limuzín jen v lehkém sáčku, u portugalských břehů Atlantského oceánu, kam redakci na první seznámení s obnovenou A4 automobilka pozvala, panuje jarní atmosféra.

Co to jede za audi? Nová přední maska se zkosenými horními rohy ještě více přiblížila novou A4 větším sourozencům.

Slunce prohřívá slaný vzduch a mladoboleslavský rodák, který u Audi pracuje teprve necelý rok, vysvětluje, proč jeho firma upouští od korálkovitých útvarů LED světel. "Před pár lety chtělo Audi zdůraznit fakt, že je tu nová technologie, pro kterou bylo světlo rozdělené do malých bodů typické. Teď už LED všichni znají a nastal tedy čas na změnu."

Homogenní světlo LED trubic, které teď nové světlomety A4 nosí, mají podle Vladimíra Macouna pro designéry větší potenciál. Do budoucna umožní vytvářet například 3D efekty.

Český designér u Audi Vladimír Macoun. Na starosti má návrhy ovladačů přístrojové desky.

Rozeznat modernizovanou "á čtyřku" od většího modelu A6 je teď na každý pád ještě těžší. Sedan, kombi i terénní verze Allroad dotáhly poslední módu svých větších sourozenců nejen změnou světel a nárazníků, ale i úpravou vzhledu masky, která spolu s novou kapotou dělá ze 4,7 metru dlouhého modelu střední třídy ještě mohutnější a rozložitější auto.

Podobnost s většími karoseriemi audi se navíc přenáší i do interiéru. Přístrojové desce s novým volantem a fešáckými dřevěnými dekory vévodí obrazovka, na které je navigace propojena on-line se satelitními obrázky aplikace Google Earth.

Interiér A4 je ve znamení nových materiálů a internetového spojení se světem.

Díky propojení s Google Earth může řidič sledovat projížděnou trasu z nebe.

Mobilní datový tarif, který je v takovém případě nutné platit, nevyužije uživatel auta jen jako fotografický mapový podklad. Připojení k internetu mu umožní najít v okolí trasy třeba dobrou restauraci, obchod nebo lékaře. Kromě toho je uvnitř vozu k dispozici vlastní WI-FI síť, která dovolí připojení až osmi dalších přístrojů.
Kdo si ještě připlatí za hlasové ovládání rádia a navigace, nemusí se napříště učit cizí jazyky. Omlazená A4 teď rozumí také povelům v češtině.

Jezdí za pět litrů, věřte nám

Jak moc straší automobilky chystané limity CO2, dokládá nabídka inovovaných motorů. Audi se podařilo snížit jejich spotřebu v průměru o 11 procent a nejúspornější verze 2,0 TDI s výkonem 136 koní vypouští při průměrné spotřebě 4,2 litru nafty do vzduchu jen 115 gramů CO2 na kilometr. Pozoruhodně nízký apetit mají ale i větší motory, z nichž vyniká třílitrový turbodiesel s výkonem 204 koní. Tomu stačí jen 4,9 litru nafty.

Motorový vývojář Thomas Berthold se přitom dušuje, že deklarované spotřeby nedosahují agregáty jen na papíře. Co všechno musí automobilka udělat pro dosažení pětilitrových hodnot, dokládá technik na příkladu nového motoru 1,8 TFSI se sílou 170 koní, který si vystačí s 5,7 litry benzinu  A sériově montovaný systém start-stop, který vypíná motor při stání na červenou, v tom překvapivě hraje docela zanedbatelnou roli.

"Jako doplněk přímého vstřikování paliva jsme zavedli i vstřikování nepřímé, které je funkční při částečném zatížení motoru. Takové řešení šetří palivo v okamžiku, kdy auto nezrychluje," představuje první technickou inovaci Thomas Berthold.

Přední reflektory mají pro denní svícení nové LED trubice, které svítí nepřerušovaným světlem.

Nový čtyřválec dostal i systém proměnného časování ventilů Audi Valvelift, který omezením funkce škrticí klapky při sání vzduchu do motoru eliminuje ztrátu jeho výkonu.

Na konci řetězce všech inovací jsou svody výfukového potrubí chlazené vodou, čímž odpadá nutnost chladit výfukové plyny pomocí dodatečného vstřikování paliva do motoru. Takto ohřátá chladicí kapalina navíc pomáhá agregátu dostat se rychleji na provozní teplotu.

Čiperný benziňák

Než se potenciální zájemce vypraví na nákup ingolstadtské novinky, patrně stráví několik bezesných nocí nad výběrem té pravé. Celkem je tu třiadvacet kombinací motoru a převodovky – manuální, bezestupňové nebo dvojité automatizované spojky, k tomu výběr mezi dvoukolkou a pohonem 4 × 4.

Chce to asi hodně času a dobře připraveného prodejce, důvody k nerozhodnosti jsou totiž na místě. Pokud je u našince dvoulitrový turbodiesel už dopředu jasnou volbou, pak by si měl nejprve vyzkoušet základní benzinovou jedna-osmičku.

Protože právě s tou je lehkonohá A4 nečekaně dobrá. Maximální výkon sto sedmdesáti koní má řidič k ruce v nebývale širokém pásmu otáček, mezi 3 800 až 6 200. Vrchol točivého momentu 320 Nm pak začíná na 1 400 a končí v 3 700 otáčkách.

V praxi tahle kombinace dává autu okouzlující živost, která jakoby pocházela ještě z dob, kdy světu nevládly třícestné katalyzátory.

Když se omlazené "á čtyřce" přičte k dobru ještě nové a přesnější elektromechanické řízení, opět o něco vylepšené odpružení a celkově hezké zpracování, pak je jisté, že právě vznikl další nudný text o novince z dílny Audi.

Zadní světla mají jiné uspořádání. I tady zmizela bodová LED světla.

Jak říká jeden český majitel ingolstadtského kupé A5, články o audi jsou pořád stejné – všechno je v nich skvělé a nakonec, aby se neřeklo, napíše autor něco o vysoké ceně příplatkové výbavy. Základní cena modelu je dnes 698 500 korun za verzi s motorem 1,8 TFSI o výkonu 88 kW (120 k).