Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Známe tajemství záhadného auta. Opravdu umí jezdit bez řidiče

  13:10aktualizováno  13:10
České silnice brázdí bílé Audi A7 s podivnou konstrukcí na střeše. Vůz natočil a nafotil čtenář iDNES.cz při jízdě po dálnici. Audi schopné jízdy bez řidiče patří firmě Valeo a potkat ho můžete například i v ulicích Prahy.

„Testovací vůz se zkušební poznávací značkou patří firmě Valeo, která je významným dodavatelem komponent pro automobilky. V době natáčení videa jelo z pražského výzkumného centra na testovací okruh v Milovicích a řídil ho zaměstnanec firmy,“ uvádí pro iDNES.cz Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci českého zastoupení Valea.

Iffland potvrzuje, že na autě testují technologie pro autonomní řízení. „Auto na veřejné komunikaci nejezdilo v režimu autonomního řízení,“ zdůrazňuje.

Všechna autonomní auta, která po světě testují v reálném provozu (od Ameriky, přes Evropu po Japonsko), musí být pod dohledem člověka. Za volantem sedí řidič, který je připraven zasáhnout a případně převzít řízení v situaci, že technika selže.

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného...

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného zasáhnout v krizové situaci.

Audi zaujme konstrukcí na střeše, která nese takzvaný lidar. „Na tomto testovacím voze slouží konkrétně k vyhodnocení a validaci výstupních dat z laserových skenerů, ale i jiných senzorů, které vyvíjíme,“ vysvětluje Iffland pro iDNES.cz.

LIDAR

Laserový skener sleduje prostor před vozem a vyhodnocuje všechny překážky v dosahu. Data z lidaru spojuje mozek vozu s informacemi z kamery. „Dohromady je takto vytvořena mapa, která systému dovolí analyzovat a předvídat, co se v okolí automobilu stane,“ vysvětluje Gábor Iffland.

Valeo má několik autonomních vozů. Bílé audi je většinu času v Česku, buď v Praze, nebo na zkušebním polygonu na bývalém letišti v Milovicích, který patří Valeu. „V tuto chvíli je auto v Německu, po Novém roce se ale do Česka vrátí,“ uvádí Iffland.

V listopadu 2015 absolvovalo další z autonomních aut Valea 10 tisíc kilometrů v podmínkách reálného silničního provozu ve Francii, z toho čtyři tisíce jelo v režimu bez řidiče. Volkswagen Golf přejmenovaný na Cruise4U, vyjel z Paříže, pokračoval přes Calais, Štrasburk, Montpellier a Brest. Z okruhu, při kterém objel celou Francii se vrátil zpátky do Paříže 21. listopadu.

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7  testuje často na polygonu...

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7 testuje často na polygonu v Milovicích.

Společnost Valeo pracuje na vývoji senzorů a softwaru pro asistenční systémy do automobilů. „Jedno z výzkumných center v této oblasti je v Praze, kde v současnosti pracuje více než 200 inženýrů. Toto centrum se intenzivně rozrůstá,“ dodává Iffland.

Fotogalerie

Valeo ovšem stejně jako řada dalších společností, které mají v Česku vývojové kanceláře, bojuje s nedostatkem vývojářů (více čtěte zde). Valeo se snaží nové konstruktéry nalákat na speciálních dnech otevřených dveří. Na tom posledním letos v září se právě bílá A7 proháněla po testovacím okruhu.





Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.