Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Známe tajemství záhadného auta. Opravdu umí jezdit bez řidiče

  13:10aktualizováno  13:10
České silnice brázdí bílé Audi A7 s podivnou konstrukcí na střeše. Vůz natočil a nafotil čtenář iDNES.cz při jízdě po dálnici. Audi schopné jízdy bez řidiče patří firmě Valeo a potkat ho můžete například i v ulicích Prahy.

„Testovací vůz se zkušební poznávací značkou patří firmě Valeo, která je významným dodavatelem komponent pro automobilky. V době natáčení videa jelo z pražského výzkumného centra na testovací okruh v Milovicích a řídil ho zaměstnanec firmy,“ uvádí pro iDNES.cz Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci českého zastoupení Valea.

Iffland potvrzuje, že na autě testují technologie pro autonomní řízení. „Auto na veřejné komunikaci nejezdilo v režimu autonomního řízení,“ zdůrazňuje.

Všechna autonomní auta, která po světě testují v reálném provozu (od Ameriky, přes Evropu po Japonsko), musí být pod dohledem člověka. Za volantem sedí řidič, který je připraven zasáhnout a případně převzít řízení v situaci, že technika selže.

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného...

Prototypy testující autonomní jízdu musí mít za volantem řidiče připraveného zasáhnout v krizové situaci.

Audi zaujme konstrukcí na střeše, která nese takzvaný lidar. „Na tomto testovacím voze slouží konkrétně k vyhodnocení a validaci výstupních dat z laserových skenerů, ale i jiných senzorů, které vyvíjíme,“ vysvětluje Iffland pro iDNES.cz.

LIDAR

Laserový skener sleduje prostor před vozem a vyhodnocuje všechny překážky v dosahu. Data z lidaru spojuje mozek vozu s informacemi z kamery. „Dohromady je takto vytvořena mapa, která systému dovolí analyzovat a předvídat, co se v okolí automobilu stane,“ vysvětluje Gábor Iffland.

Valeo má několik autonomních vozů. Bílé audi je většinu času v Česku, buď v Praze, nebo na zkušebním polygonu na bývalém letišti v Milovicích, který patří Valeu. „V tuto chvíli je auto v Německu, po Novém roce se ale do Česka vrátí,“ uvádí Iffland.

V listopadu 2015 absolvovalo další z autonomních aut Valea 10 tisíc kilometrů v podmínkách reálného silničního provozu ve Francii, z toho čtyři tisíce jelo v režimu bez řidiče. Volkswagen Golf přejmenovaný na Cruise4U, vyjel z Paříže, pokračoval přes Calais, Štrasburk, Montpellier a Brest. Z okruhu, při kterém objel celou Francii se vrátil zpátky do Paříže 21. listopadu.

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7  testuje často na polygonu...

Prototyp autonomního vozu firmy Valeo. Bílé Audi A7 testuje často na polygonu v Milovicích.

Společnost Valeo pracuje na vývoji senzorů a softwaru pro asistenční systémy do automobilů. „Jedno z výzkumných center v této oblasti je v Praze, kde v současnosti pracuje více než 200 inženýrů. Toto centrum se intenzivně rozrůstá,“ dodává Iffland.

Fotogalerie

Valeo ovšem stejně jako řada dalších společností, které mají v Česku vývojové kanceláře, bojuje s nedostatkem vývojářů (více čtěte zde). Valeo se snaží nové konstruktéry nalákat na speciálních dnech otevřených dveří. Na tom posledním letos v září se právě bílá A7 proháněla po testovacím okruhu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.