Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parádní Audi Crosslane je SUV kabriolet se spotřebou 1,1 litru

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Pro pařížský autosalon si Audi připravilo velmi odvážný koncept SUV se stahovací střechou. Široké a nízké auto vyznává v rámci tradičního designu Audi výrazně ostré linie. Výrobce testuje reakce veřejnosti, zatím ale sériovou produkci neplánuje.

Audi Crosslane coupé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Spíš než předobraz sériového auta je crosslane prototypem, na kterém si výrobce zkouší možné inovace své řady Q. Víc než kompletnímu konceptu je nutné věnovat pozornost detailům karoserie a interierů, které se mohou objevit u nových modelů SUV od Audi.

Audi Crosslane coupé

Přesto jako celek funguje crosslane velmi dobře. V jednom autě jsou hned tři rozdílné a na první pohled nesourodé koncepce a přitom to celkově působí docela harmonicky. Nízké a široké auto nepostrádá dynamiku, přitom stále vypadá jako SUV se zvýšeným podvozkem a navíc ještě se stahovací střechou.

Koncept se nebojí ostrých linií. Po dlouhých letech je to zase hranaté audi, které znalcům připomene koncept značky z doby bájného Audi Quattro, v roce 1981 představené Pininfarinovo kupé Audi Quartz - prohlédněte si ho ZDE

Fotogalerie

Vzhled pařížského konceptu připomíná siluetou kupé. Se zataženou střechou působí crosslane jako derivát modelu A3 s výraznějšími liniemi a obří maskou chladiče. Až na velmi agresivní přední část je design překvapivě čistý a dodržující linie značky. Relativně kompaktní auto měří na délku 4,21 metru, na šířku má nadprůměrných (a spíš výstavních) 1,88 metru a vysoké je pouze 1,51 metru.

SUV geny nezapřou mohutná kola s výraznými lemy blatníků a zvýšený podvozek. Že by se novinka nemusela ztratit v lehčím terénu, naznačují krátké převisy karoserie a spíš skromnější rozvor 2,56 metru.

Poslední podobou konceptu crosslane je kabriolet. Stačí složit pevnou střechu za zadní sedadla a rázem je z auta obstojně vypadající kabrio, kterému jako ochranný oblouk slouží zadní sloupek karoserie. Odborníci takovému typu karoserie říkají targa.

Audi Crosslane coupé
Audi Crosslane coupé

Koncepce ale nese několik omezení. Tím hlavním je prostornost interiéru. Už v základní konfiguraci s nataženou střechou je auto uváděno jako 2+2místné. To v překladu znamená, že v pohodlí si jízdu užijí jen řidič a jeho spolujezdec. Zadní dvojice sedadel je jen nouzová. A pak se stáhne střecha a cestující ze zadních sedadel musí jít po svých. Střecha se totiž skládá na jejich místa.

Výhodou konceptu je lehká stavba. V té je Audi dlouhodobě přeborníkem, vzpomeňme na jeho revoluční hliníkové karoserie některých modelů. U crosslinu se ale výrobce soustředil na plasty, které vyztužil uhlíkovými s skelnými vlákny. Karoserie je tak pevná a přitom lehká. Nechybí ale ani onen hliník, je z něj vyrobena třeba celá maska chladiče. Výsledkem lehké stavby je hmotnost 1 390 kilogramů, což je s ohledem na hybridní koncepci výborná hodnota.

Jelikož je crossline jen konceptem, tak nepřekvapí, že si pro pohon Audi vybralo právě kombinaci spalovacího a elektrického motoru. Respektive dokonce dvou elektromotorů. Spalovací agregát nese označení 1,5 TFSI a je to přeplňovaný tříválec s výkonem 95 kW.

První elektromotor slouží jako alternátor, druhý už slouží čistě elektrickému pohonu. Maximální výkon prvního je 55 kW, druhého pak 85 kW. A pozor, použití motorů má svá specifická pravidla. Do rychlosti 55 kilometrů za hodinu pohání za ideálních podmínek auto jen druhý elektromotor. Po překročení uvedené rychlosti se spouští zážehový motor a elektromotoru pomáhá. Nad rychlostí 130 kilometrů za hodinu se už o pohon stará jen spalovací motor.

Li-Ion baterie mají kapacitu 17,4 kWh, což postačí na zhruba 80 kilometrů jízdy v čistě elektrickém režimu. Baterie pak dobíjí za jízdy alternátor, případně je lze dobít i ze zásuvky. Dynamika není špatná, na stovku se auto dostane za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 182 kilometrů za hodinu. Snová je udávaná kombinovaná spotřeba. Podle výrobce si auto řekne v průměru jen o 1,1 litru.

Audi Crosslane do výroby zatím nemíří. Ale je dost pravděpodobné, že některé na něm použité prvky by se mohly objevit na některém budoucím sériovém modelu automobilky.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.