Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

aktualizováno 
Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit. | foto: Audi

Ingolstadtská automobilka pracuje na nové generaci asistenčních systémů. Před měsícem v Barceloně Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit.

Základem podobných systémů jsou tzv. neurální sítě, elektronické systémy, které v zásadě připomínají lidský mozek. Jejich další aplikaci ukázalo Audi na veletrhu CES.

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra.
Audi Q7 pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznává okolí a podle reakcí řidiče se učí, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat.

Tentokrát v běžném SUV Q7, které pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznávalo okolí a podle reakcí řidiče se učilo, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat. Auto se tak pomocí řídicí jednotky NVIDIA PX 2 samo naučí zastavit na světlech, snížit rychlost podle dopravního omezení a rozpoznat další značky nebo jízdní pruhy. Systém je dokonce tak robustní, že si poradí i v přímém protisvětle nebo v noci.

Auta nelze naučit všechno, lepší je donutit je myslet

Principy umělé inteligence budou pro autonomní vozidla nezbytné. Z principu totiž není možné připravit auto na každou eventualitu, která může v provozu nastat. Navíc se tak snižuje nutnost auto manuálně „učit“ během vývojové fáze.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu.

Neurální sítě se dokážou samy naučit, které charakteristiky jsou podstatné pro rozpoznávání různých objektů. Auto díky nim zvládne identifikovat prázdný prostor, do něhož může vjet, což je základním předpokladem pro skutečně autonomní jízdu.

Podobný systém dostane již koncem tohoto roku nové Audi A8, které za určitých okolností dokonce samo převezme kontrolu nad řízením za šoféra.

Fotogalerie

Audi kvůli tomu spolupracuje s technologickými společnostmi. První z nich je izraelská firma Mobileye, která nabízí systém pro rozpoznávání obrazů. Výrobce již její techniku využívá v modelech A4, Q7 nebo nové Q5. Jejich kamery dokážou rozpoznat vodorovné i svislé značení, auta nebo chodce. Nastavení hledaných obrazů je ale stále manuální prací. V případě A8 bude již systém pracovat s učením.

Do nové vlajkové lodi automobilky se také dostanou nové procesory společnosti NVIDIA (počítačoví fanoušci ji znají především jako výrobce grafických čipů). Ty budou součástí řídící jednotky asistenčních systémů zFAS s umělou inteligencí i nové generace palubního systému MIB s novou podobou digitálního přístrojového štítu (tzv. virtuálního kokpitu).

Autoři:




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Renault Trafic 1.6dCi-145k PASSENGER...
Renault Trafic 1.6dCi-145k PASSENGER...

r.v. 2016, naj. 18 863 km, diesel, 1. majitel
689 001 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.