Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

aktualizováno 
Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit. | foto: Audi

Ingolstadtská automobilka pracuje na nové generaci asistenčních systémů. Před měsícem v Barceloně Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit.

Základem podobných systémů jsou tzv. neurální sítě, elektronické systémy, které v zásadě připomínají lidský mozek. Jejich další aplikaci ukázalo Audi na veletrhu CES.

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle...
Audi Q7 pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznává okolí a podle reakcí...

Tentokrát v běžném SUV Q7, které pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznávalo okolí a podle reakcí řidiče se učilo, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat. Auto se tak pomocí řídicí jednotky NVIDIA PX 2 samo naučí zastavit na světlech, snížit rychlost podle dopravního omezení a rozpoznat další značky nebo jízdní pruhy. Systém je dokonce tak robustní, že si poradí i v přímém protisvětle nebo v noci.

Auta nelze naučit všechno, lepší je donutit je myslet

Principy umělé inteligence budou pro autonomní vozidla nezbytné. Z principu totiž není možné připravit auto na každou eventualitu, která může v provozu nastat. Navíc se tak snižuje nutnost auto manuálně „učit“ během vývojové fáze.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...

Neurální sítě se dokážou samy naučit, které charakteristiky jsou podstatné pro rozpoznávání různých objektů. Auto díky nim zvládne identifikovat prázdný prostor, do něhož může vjet, což je základním předpokladem pro skutečně autonomní jízdu.

Podobný systém dostane již koncem tohoto roku nové Audi A8, které za určitých okolností dokonce samo převezme kontrolu nad řízením za šoféra.

Fotogalerie

Audi kvůli tomu spolupracuje s technologickými společnostmi. První z nich je izraelská firma Mobileye, která nabízí systém pro rozpoznávání obrazů. Výrobce již její techniku využívá v modelech A4, Q7 nebo nové Q5. Jejich kamery dokážou rozpoznat vodorovné i svislé značení, auta nebo chodce. Nastavení hledaných obrazů je ale stále manuální prací. V případě A8 bude již systém pracovat s učením.

Do nové vlajkové lodi automobilky se také dostanou nové procesory společnosti NVIDIA (počítačoví fanoušci ji znají především jako výrobce grafických čipů). Ty budou součástí řídící jednotky asistenčních systémů zFAS s umělou inteligencí i nové generace palubního systému MIB s novou podobou digitálního přístrojového štítu (tzv. virtuálního kokpitu).

Autoři:




Nejčtenější

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.