Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

aktualizováno 
Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit. | foto: Audi

Ingolstadtská automobilka pracuje na nové generaci asistenčních systémů. Před měsícem v Barceloně Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu. Autíčko znalo svůj cíl a ze začátku se samo rozjelo náhodným směrem, postupně rozpoznávalo úspěšné pokusy a postupně tak optimalizovalo svůj postup. Stejně jako se dítě učí chodit.

Základem podobných systémů jsou tzv. neurální sítě, elektronické systémy, které v zásadě připomínají lidský mozek. Jejich další aplikaci ukázalo Audi na veletrhu CES.

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra.
Audi Q7 pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznává okolí a podle reakcí řidiče se učí, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat.

Tentokrát v běžném SUV Q7, které pomocí přední dvoumegapixelové kamery rozpoznávalo okolí a podle reakcí řidiče se učilo, co by v návaznosti na obrazový signál mělo udělat. Auto se tak pomocí řídicí jednotky NVIDIA PX 2 samo naučí zastavit na světlech, snížit rychlost podle dopravního omezení a rozpoznat další značky nebo jízdní pruhy. Systém je dokonce tak robustní, že si poradí i v přímém protisvětle nebo v noci.

Auta nelze naučit všechno, lepší je donutit je myslet

Principy umělé inteligence budou pro autonomní vozidla nezbytné. Z principu totiž není možné připravit auto na každou eventualitu, která může v provozu nastat. Navíc se tak snižuje nutnost auto manuálně „učit“ během vývojové fáze.

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových senzorů sám dokázal naučit zaparkovat. Umělá inteligence k tomu použila metodu pokusu a omylu.

Neurální sítě se dokážou samy naučit, které charakteristiky jsou podstatné pro rozpoznávání různých objektů. Auto díky nim zvládne identifikovat prázdný prostor, do něhož může vjet, což je základním předpokladem pro skutečně autonomní jízdu.

Podobný systém dostane již koncem tohoto roku nové Audi A8, které za určitých okolností dokonce samo převezme kontrolu nad řízením za šoféra.

Fotogalerie

Audi kvůli tomu spolupracuje s technologickými společnostmi. První z nich je izraelská firma Mobileye, která nabízí systém pro rozpoznávání obrazů. Výrobce již její techniku využívá v modelech A4, Q7 nebo nové Q5. Jejich kamery dokážou rozpoznat vodorovné i svislé značení, auta nebo chodce. Nastavení hledaných obrazů je ale stále manuální prací. V případě A8 bude již systém pracovat s učením.

Do nové vlajkové lodi automobilky se také dostanou nové procesory společnosti NVIDIA (počítačoví fanoušci ji znají především jako výrobce grafických čipů). Ty budou součástí řídící jednotky asistenčních systémů zFAS s umělou inteligencí i nové generace palubního systému MIB s novou podobou digitálního přístrojového štítu (tzv. virtuálního kokpitu).

Autoři:




Nejčtenější

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Budou sprintovat i plavat

Už pošestnácté bude jarní víkend v Praze patřit nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz bude opět náramná podívaná. Tradičním vrcholem bude sprinterské klání....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.