Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové Audi R8 se vyhnulo přeplňování a může jezdit i na elektřinu

  11:00aktualizováno  11:00
Nový supersport od Audi přijíždí po osmi letech. Opět má atmosferický motor od Lamborghini. Kromě burácivého desetiválce může ale pohon obstarávat také elektřina. Design ubral z extravagance, standardem jsou LED světla.

Audi R8 jsem viděl na vlastní oči, ale jen schované pod plachtou. Na exkluzivní novinářské prezentaci v Ingolstadtu ukázal německý supersport svá laserová světla.

Audi R8
Audi R8

Nové R8 bude v číslech i na pohled hlavně mnohem mohutnější než předchůdce. Ten působil při osobním setkání nečekaně subtilně. Ingolstadtský supersport dostane mohutný čumák s velkou mříží masky chladiče, tentokrát bude ve stylu moderních audi ostře řezaná. Auto působí nezvykle vysokým dojmem. Čistou klínovitou siluetu nahradily proporce a tvary bližší klasickým kupé. Předchůdce měl na boku extravagantní vertikální panel za dveřmi, který opticky rozbíjel hmotu boku, novinka na toto řešení odkazuje dvěma malými odlišně zbarvenými prvky

Nové Audi R8, jehož premiéra je naplánovaná na autosalon do Ženevy, dostane LED světlomety, které mohou být na přání vybaveny laserovým modulem dálkovek. Laserová dálková světla se mohou pochlubit téměř dvojnásobným dosahem v porovnání s dálkovými světlomety LED. Všechny osvětlovací funkce zajišťuje 37 elektroluminiscenčních diod v každém světlometu.

Audi R8

Budoucnost patří LEDovým světlům a laseru

Audi patří ve vývoji světelné techniky mezi průkopníky, od LED technologie je k laseru jen kousek, technicky je to velmi blízké řešení. S laserem si ve vývojovém centru Audi v Ingolstadtu doslova „hrají“, pro přední světla plánují autům takové vychytávky jako naváděcí linky do úzkých jízdních pruhů. Systém se aktivuje například při vjíždění do zúženého dálničního pruhu. Pro předjetí kamionu v úzkém koridoru pomohou světelné pruhy, které auto promítne na silnici a vyznačí tak v závislosti na dráze a natočení volantu obrys vozu. Podobné řešení by podle představ vývojářů mohlo být použito také pro navádění, instrukce z navigace by se promítaly řidiči na silnici.

Laserový světlomet má umět osvítit jízdní dráhu až na osm set metrů. V každém světlometu pracuje jeden laserový modul, který obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody, každá má v průměru tři desetiny milimetru. Diody vytvářejí čtyři svazky monochromatického koherentního modrého světla s vlnovou délkou 450 nanometrů. Paprsek dopadá na fosforový konvertor, který změní jeho barvu na bílou, která je vhodnější pro použití na silnici (barevná teplota 5500 Kelvinů). Laserová světla se aktivují při rychlostech nad 60 km/h. Do laseru vkládají u Audi velké naděje, je to další vývojový stupeň LED světel, které právě zažívají obrovský rozmach (viz. box).

Vyhnuli se přeplňování

Nové Audi R8 dostane před zadní nápravu atmosferický desetiválec 5,2 litru od Lamborghini ve dvou výkonových verzích. Základní provedení nabídne 540 koní (397 kW) a 540 kroutících newtonmetrů. Verze V10 Plus bude mít 610 koní (449 kW) a 560 Nm. Stovku pokoří slabší provedení za 3,5, výkonnější za 3,2 sekundy. Maximálky jsou 323 a 330 km/h. R8 tedy končí s osmiválcem.

Fotogalerie

Jedinou převodovkou v útrobách nové R8 má být sedmistupňový dvouspojkový automat.

V nabídce má být také elektrické provedení R8 e-tron, vybavený dvěma elektromotory. Dohromady mají výkon 340 kW a točivý moment 920 Nm, z klidu na 100 km/h umí auto, které se bude vyrábět v nové fabrice v Heilbronnu vystřelit za 3,9 sekundy, maximálka je elektronicky omezena na 210 km/h. Audi udává dojezd dokonce 450 kilometrů (kapacita baterií 92 kWh), akumulátory bude možné nabíjet stejnosměrným i střídavým proudem, stačit na to mají dvě hodiny.

Audi R8

Spekuluje se také o šestiválcovém provedení, hybridu a dokonce i o turbodieselu.

Auto vypadá mohutnější neže předchůdce, míry ale zůstaly ve většině případů stejné, neměnil se rozchod ani rozvor kol a délka (4,4 m). Rozvor je 265 cm. Auto má být ale širší a je také lehčí o 65 kilogramů (suchá hmotnost 1454 kg).

Karoserie je tužší, hliníková konstrukce využívá také prvky z karbonu. Kola zavěšená na lichoběžníkových ramenech budou moci dostat adaptivní magnetoreologicky řízené tlumiče. Základní provedení dostane devatenáctipalcová kola, „plusko“ dvacítky. Základní brzdy budou moci za příplatek nahradit karbokeramické.

Přepracovaný pohon všech kol preferuje zadní nápravu, v případě potřeby pošle elektrohydraulická lamelová spojka sílu na přední kola. U předchůdce to obstarávala viskózní spojka.

„Prodej nového modelu Audi R8 bude zahájen v létě 2015. Ceny byly stanoveny na 165 000 eur za R8 V10, resp. 187 400 eur za vrcholnou verzi R8 V10 plus,“ uvádí české zastoupení značky.





VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...
VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 64 623 km, benzín
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.