Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi RS6 Avant: raketa převlečená za kombík

aktualizováno 
Deset válců dopovaných dvojicí turbodmychadel, zdvihový objem pět litrů a téměř šest set koní výkonu... takovou specifikaci bez váhání přisoudíte supersportu. Jenže ono to pohání kombík! Držte si klobouky, Audi RS6 startuje.

Audi RS6 Avant | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

V pondělí služebně do Ingolstadtu, v úterý ráno s dětmi do školky a pak do práce, ve čtvrtek odpoledne jít pouštět draka, v pátek večer do divadla, v sobotu k babičce na štrúdl... a konečně: v neděli dopoledne na okruh. Dát do velkého kombíku motor z Lamborghini Gallardo může jen blázen. Nebo konstruktéři Audi.

Precizní a decentní
Pokud nepatříte k vyznavačům automobilového boha čtyř kruhů nebo pravidelně neležíte v hromadě motoristických magazínů, "eresšestku" zvenčí asi nerozeznáte od obyčejné verze se sportovním paketem S-line.

Zcela v duchu ingolstadtské tradice se vrcholový model nabídky navenek odlišuje pouze v detailech.
Hlavním identifikátorem je samozřejmě označení modelu, které kromě tradičního umístění na přídi a na zádi našlo své místo i na třmenech předních brzd. Charakteristická je pro model RS6 i absence chromovaných lemů kolem oken a masky chladiče.

Klasické žebrování masky nahradila voštinová výplň, nové jsou oba nárazníky, přední světlomety, koncovky výfuku i zpětná zrcátka v grafitovém provedení. Ve výčtu změn nechybí ani kovové díly karoserie. Zástavba mohutných kol si vyžádala výrazné vytažení všech blatníků, modifikace se však dotkly i druhého páru dveří. Speciálně pro model RS6 byla navržena i pětipaprsková kola z lehkých slitin a sytě modrý metalický lak.

Absolutní vrchol
Vzhled je otázkou vkusu, stylu a životního názoru. Mnoho takových, kterým by se interiér současných audi nelíbil, asi není. I odpůrce čtyř kruhů ale musí ocenit jejich kvalitu. V Ingolstadtu se klade velký důraz na výběr použitých materiálů a zpracování. A z modelu RS6 to je cítit ještě víc, než je obvyklé. Interiér sice vychází s klasického avantu řady A6, orientace na nejnáročnější klientelu se ale neobešla beze změn.

Perfektní anatomická sedadla, kůží obšitá přístrojová kaplička a středový panel, na pohled i na dotek exkluzivní plastové materiály, kovové sportovní doplňky, mimořádný cit pro detail a špičková kvalita řemeslného zpracování, to vše tvoří dohromady jeden harmonický celek. Vítejte ve výjimečném prostředí Audi RS6.

Audi RS6 Avant

Když už hledáme uvnitř ingolstadtského superkombi vůbec nějaká slabá místa, najdeme v podstatě jen dvě. V první řadě je to multifunkční systém MMI, jehož ovládání vyžaduje více pozornosti, než by bylo žádoucí, za druhé je to krásný, ale trochu neprakticky tvarovaný volant se zploštělou spodní částí.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Audi můžete koupit na www.automodul.cz

Výkonová nirvána
Vlastně to ani nemohlo dopadnout jinak. Neustálé soutěžení mezi Stuttgartem, Mnichovem a Ingolstadtem nemohlo pro Audi skončit porážkou, alespoň co se týče výkonových parametrů. Současná generace kultovního BMW M5 disponuje výkonem 507 koní, vrcholná verze Mercedesu třídy E označená E63 AMG má koní 530, tomu Audi S6 se čtyři sta dvaceti hřebci prostě nemohlo konkurovat.

K pohonu vrcholné verze RS6 byl nakonec vybrán pětilitrový desetiválec z modelu Gallardo, který už v základní verzi poskytuje výtečných 520 koní, to ale nemohlo na konkurenci stačit. Instalace dvou turbodmychadel se ukázala vhodným řešením a výsledný výkon 580 koní je na míle vzdálen od soupeřů.

Motor je vybaven systémem přímého vstřikování benzinu do válců FSI, pracuje s maximálním tlakem 120 bar a neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1. Aby nemohlo dojít k nasátí vzduchu olejovým čerpadlem, je agregát vybaven systémem mazání se suchou skříní, která umožňuje zvládat konstantní přetížení až 1,2 G. Obří krouticí moment 650Nm, který je k dispozici od 1 500 do 6 250 otáček, roztáčí všechna čtyři kola skrze automatickou šestistupňovou převodovku Tiptronic.

Za pozornost stojí i dynamické parametry. Sprint z nuly na stovku zvládne 2 025 kg vážící kombi za 4,6 vteřiny, za dalších 10,3 vteřiny už atakuje dvoustovku. Omezovač je nastaven na obligátních 250 km/h, pokud u Audi poprosíte a zaplatíte, povolí vám výlety až k hranici 280 km/h.

V praktickém životě je potenciál motoru snad ještě lepší než na papíře. Mohutný desetiválec uděluje vozu vynikající dynamiku a nečekanou lehkost. V kterékoliv jízdní situaci máte pod plynovým pedálem prakticky 100 % krouticího momentu, který je zdrojem naprosto excelentního pružného zrychlení. Ručička rychloměru letí po ciferníku tak rychle, že brzy zapomenete, v jak robustním a těžkém voze vlastně sedíte. Do reality se vrátíte pouze při akceleraci z klidu. Rozjezd není tak razantní, jak byste možná očekávali, na vině je nejen vysoká hmotnost vozu, ale i automatická šestistupňová převodovka.

Audi RS6 Avant

Její režim D je zaměřen především na komfort a úsporu pohonných hmot. Řazení je sice pozvolnější, ale velmi plynulé a bez výraznějších skoků. Řídicí management se snaží udržet otáčky motoru těsně nad volnoběhem, takže na palubě panuje naprosto výtečná akustická pohoda.

Režim S je oproti tomu nastaven tak, aby co nejvhodněji využíval potenciál motoru. Rychlejší jsou nejen reakce na pokyn plynového pedálu, ale i změny převodových stupňů. Značně rozdílný je i pracovní rozsah otáček a zvukový projev motoru. Komu by to bylo málo, může využít možnosti ruční volby převodových stupňů pomocí dvojice motýlků umístěných za volantem.

Apetit zřejmě nebude pro případné zájemce důležitým parametrem, přesto se jej sluší uvést. Výrobcem deklarovaná spotřeba pohonných hmot má hodnotu 13,9 litru. V praxi je tento údaj dosažitelný jen při konstantní jízdě mimo obec. Reálná kombinovaná spotřeba se při dodržování předepsaných rychlostních limitů pohybuje v rozmezí 15-16 litrů, ve sportovním modu si motor přihne a vypije 20 litrů. Při jízdě "na krev" počítejte s apetitem vysoko nad 30 litrů.

Audi RS6 Avant

Tak trochu jiné audi
Považovat automobil s více jak dvaceti metráky váhy, téměř pěti metry délky a navíc karoserií typu kombi za sportovní zní jako utopie. U Audi jsou ale jiného názoru.

RSšestka v každé jízdní situaci překypuje mohutným výkonem. Sportovní vůz ale není jen o výkonu a ani systém pohonu všech kol Quattro není lékem na všechny nemoci. Po zkušenostech s podobně koncipovaným modelem RS4 jsme předpokládal, že 284 kilogramů vážící agregát na přídi předurčí využití vozu zejména na rovných úsecích.

Skutečnost je překvapivě trochu jiná. Ne, že by se RS6 vrhala do zatáček s lehkostí tunového roadsteru, ale přetíženého mastodonta, který se po čumáku hrne ze zatáčky, připomíná stejně vzdáleně. Samozřejmě že úzké vlásenky nejsou jejím nejoblíbenějším teritoriem, přesto je zvládne se ctí a překvapivou lehkostí. Pro audi tak charakteristická nedotáčivost jako by v RS6 neplatila.

Asymetrický pohon Quattro a elektronicky řízený podvozek Dynamic Ride Control, který omezuje náklony vozu v zatáčkách případně noření a zdvihání přídě, fungují skvěle.

Doménou superkombíku z Ingolstadtu jsou především dálnice. Volič automatické převodovky posunete do polohy D, elektronický podvozek nastavíte na komfortní režim (podvozek nastavitelný ve třech stupních je součástí příplatkové výbavy pod označením Dynamic Ride Control Plus), šlápnete na plyn a jedete zatraceně rychle a vlastně o tom ani nevíte. V přímém směru je chování vozu naprosto příkladné a prakticky neexistuje nic, co by jej vyvedlo z míry. I ve velmi vysokých rychlostech je RS6 skvěle stabilní a lehce ovladatelná.

Audi RS6 Avant

Na klikatých okreskách se vyplatí přitvrdit. Převodovku i podvozek přepnete do sportovního modu a začnou se dít opravdové věci. RS6 výrazně ztuhne a její reakce jsou náhle o poznání rychlejší. Do zatáček budete zpočátku vjíždět velmi obezřetně, brzy ale zjistíte, že podívat se na hranici možností vozu vám nedovolí pud sebezáchovy.

Při rychlé jízdě je trakce a chování vozu velmi přesvědčivé a prakticky neutrální, zatáčky lze vykružovat v nečekaně vysokých rychlostech a s výtečnou kontrolou na vozem. Pokud vás omrzí elektronika, stačí vypnout ESP a o zábavu máte postaráno. Do té doby neutrální chování se rázem změní v přetáčivost, a to jak při brzdění, tak při prudké akceleraci. To by s ohledem na konstrukci a proporce vozu očekával asi málokdo.

Ke zkrocení brutálního výkonu je superkombi vybaveno mohutnými větranými kotouči na obou nápravách a celým stádem elektronických systémů. Celá brzdová soustava je velkoryse dimenzovaná a v praxi odvádí velmi solidní práci. Limitem je její klesající účinnost při vysoké a dlouhodobé zátěži. Pokud hodláte naplno využívat dynamického potenciálu vozu, stojí za zvážení takřka třísettisícová investice do keramických brzd, které automobilka v rámci příplatkové výbavy nabízí.

Univerzální unikát
Pokud vás už nudí gallardo a máte jedno volné místo v garáži, skočte si pro RSšestku a vezměte rodinu a psa na výlet. Zklamáni rozhodně nebudete, a navíc, tu techniku už vlastně znáte. Možná budete namítat, že tak velké a těžké audi není zábavné. Zábava je ale věc relativní a má mnoho podob. Pro někoho může být zábavné třeba jen to, že bude většině řidičů v ortodoxních sporťácích ukazovat záda.

Pokles koruny hraje proti vám
V ceníku tuzemského importéra je Audi RS6 k dispozici za 2 707 100 Kč. Vzhledem k tomu, že se počítá s odbytem v řádech kusů, konečná cena se stanovuje dle aktuálního směnného kurzu eura a koruny. Aktuální pokles koruny tedy případné zájemce asi příliš nepotěší.
V Německu je model kombi RS6 v prodeji za 107 800 euro, tedy 2 719 794 Kč (dle aktuálního kurzu ze dne 17. 10. 2008). Po úplnost dodejme, že limuzína RS6, která přišla na trh později, je v prodeji za 105 550 euro, tedy 2 663 027 Kč.

Audi RS6 Avant v číslech

motor

přeplňovaný zážehový vidlicový desetiválec
převodovka automatická šestistupňová s možností ruční volby převodů
zdvihový objem (ccm) 4991
max. výkon (kW / k) 426 / 580
max. krouticí moment (Nm) 650
max. rychlost (km/h) 250* (280**)
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,6
spotřeba město/mimo/kombi. (l/100 km) 20,4 / 10,3 / 13,9
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4928 x 1889 x 1460 x 2846
objem kufru / palivové nádrže (l) 565 - 1660 / 80
pohotovostní hmotnost (kg) 2025
pneumatiky 255 / 40 R19

Poznámka: Údaje uváděné automobilkou
*  standardní rychlost s omezovačem
**   rychlost s omezovačem posunutým automobilkou

Výbava: Bohatá standardní výbava se u vozu této cenové kategorie jaksi automaticky očekává. Audi RS6 není výjimkou. Už v základu je obsaženo vše, co můžete potřebovat, vše ostatní je obsaženo v rozsáhlém seznamu příplatkové výbavy, zbytek je úkolem pro individualizační program Audi Exclusive.

Standardní výbava zahrnuje kromě všech obvyklých prvků systém pohonu všech kol Quattro, elektronicky řízený podvozek  Dynamic Ride Control, xenonové a mlhové světlomety, informační a navigační systém s barevným LCD monitorem CD měničem a DVD přehrávačem, audiosystém s reproduktory Bose, parkovací systém Plus, automatické stěrače, sytém kontroly tlaku v pneumatikách, kůží čalouněná a vyhřívaná sedadla (vpředu sportovní a elektricky nastavitelná), tempomat, hliníková kola o rozměru 19" atd.

Audi RS6 Avant





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.