Audi S3 | foto: Audi

Audi S3: Bojovný skřet znovu zbrojí

  • 14
Malý hatchback se čtyřmi kruhy na kapotě slaví letos desáté narozeniny, do Paříže je přijel oslavit ostrou verzí S3.

Kompaktní hatchbacky Audi A3 již od představení první generace v roce 1996 nabízejí hodnotnější a sportovněji laděnou alternativu těm vyznavačům koncernové techniky, kterým se golf zdá po právu příliš masový.

Protože se konjunktura luxusního a drahého, 415centimetrového audi protnula s raketově rostoucí oblibou hot-hatchů, po třech letech logicky následovala vrcholná verze S3 s vysoce přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovkou (154, od roku 2001 165 kW), šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol přes spojku haldex.

Jízdní vlastnosti pak šlechtila zadní víceprvková náprava, která dodávala oproti vlečeným ramenům předokolek více jistoty v zatáčkách.

Protože se tento recept osvědčil, konstruktéři jej prakticky beze změny použili letos znovu. Opět vzali nejvýkonnější, turbobenzinovou verzi třídveřového hatchbacku s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou, a s pomocí rozsáhlých mechanických úprav z ní vychovali ostrou šelmu.

Motor 2.0 TFSI,
přeplňovaný přímovstřikový čtyřventilový čtyřválec, který se ve verzích 136, 147 a 162 kW již druhý rok objevuje v koncernových modelech kompaktní a střední třídy, dostal větší turbodmychadlo s plnícím tlakem až 1,2 bar, silnější mezichladič stlačeného vzduchu, odolnější pístní čepy a ojnice, vyztužený blok motoru a kvalitnější materiál hlavy válců.

Větší množství paliva dopravují vstřikovače s posíleným průměrem a do válců vpouštějí ventily s upraveným časováním. Výsledkem je 195 kW při 6000 ot./min. a zejména 350 Nm/2500 – 5000 ot., což Audi S3 stačí ke sprintu na stovku za 5,7 s a dosažení maximálky 250 km/h; výkony, které jsme byli donedávna zvyklí číst ve specifikacích vozů jako Subaru Impreza WRX STi či Mitsubishi Lancer Evo.

Ve srovnání s nimi ale audi stačí méně benzínu – průměrně 9,1 l/100 km – a také mezinápravová spojka haldex místo poctivého torsenu.

Na trhu se ingolstadtská novinka utká samozřejmě hlavně se stejně výkonným BMW 130i, proti němuž sice postaví o něco vyšší základní cenu (35.150 proti 32.750 eur), avšak jako odškodnění nabídne pohon všech kol, který Mnichovanovi chybí, a také o něco lepší výbavu.

Zbytek už je na imagi značky a bitva mezi dvěma bavorskými velkoměsty a rozdílnými koncepcemi může začít. Na výběr je mezi klasikou s podélně uloženým atmosférickým šestiválcem a přeplňovanou čtyřválcovou modernou s pohonem všech kol.