Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi se vrací k rotačnímu motoru. V hybridní A1 vystačí s 1,9 l/100 km

Veleslavný model NSU RO80 vyráběný značkou vlastněnou Audi, se dokonce pyšnil titulem Auto roku 1968 a poháněl ho netradiční wankelův motor. Po třiatřiceti letech koncept motoru s rotujícím pístem konstruktéři Audi znovu oprášili a namontovali do nového trpasličího modelu A1. Jako netradiční koncept e-tron se představil společně se sériovou verzí.
Audi A1

Audi A1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Připravované nejmenší Audi A1 se na ženevském autosalonu představilo také v hybridní verzi. Zajímavostí je ale použitý motor, který dobíjí baterie. Jde o jednorotorový wankel.

Koncept Audi A1 e-tron je takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem (EREV – extended range electric vehicle). Funguje tedy stejně, jako připravovaný Chevrolet Volt nebo Opel Ampera. Kola automobilu, v tomto případě ta přední, pohání výhradně elektromotor, kterému dodávají energie li-ion baterie. Ty pojmou 12 kWh energie a dovolí vozu ujet 50 kilometrů na jedno nabití.

Audi A1

Kromě zásuvky (z té 380 voltové se vůz dobije asi za 3 hodiny), ale může energii do baterií dodávat i spalovací motor spřažený s generátorem. Právě použitý motor je zvláštností A1 e-tron. K dobíjení baterií totiž slouží miniaturní jednorotorový wankel s objemem komor pouhých 254 kubických centimetrů. Čtěte: Wankelův rotační motor. Jak to vlastně funguje?

Motor startuje automaticky v případě potřeby nebo jej může zapnout řidič stiskem tlačítka. Při dobíjení pracuje motor v režimu konstantních otáček (5000 za minutu). Výhodou malého wankelu jsou minimální vibrace a nízká hlučnost. Motor má výkon 15 kW a je schopen dobíjet baterie na trasu zhruba 200 kilometrů. Zatímco motor s generátorem a patřičnou elektronikou váží asi 70 kilogramů, baterie v A1 e-tron mají hmotnost 150 kilogramů. Akumulátory zabírají místo ve středovém tunelu a pod podlahou, elektromotor s řadou příslušenství je pod přední kapotou, wankel se skrývá pod podlahou zavazadlového prostoru.

Celkem váží koncept přijatelných 1 190 kilogramů. Elektromotor se špičkovým výkonem 75 kW (102 koní) a točivým momentem 240 Nm uděluje vozu běžnou dynamiku. Na stovku zrychlí za 10,2 sekundy, maximální rychlost je však pouhých 130 km/h. Udávané výkony je elektromotor schopen poskytovat pouze krátkodobě, běžně dává jen 45 kW a 150 Nm. Převod je stálý jednostupňový.

Audi A1 e-tronAudi A1 e-tron

Audi A1 e-tron je také vybaveno řadou elektrických systémů, které nahrazují ty ovládané běžně mechanicky a hydraulicky. Je to nutné proto, aby vůz nemusel jezdit s nastartovaným spalovacím motorem. Klimatizace je tak poháněna elektricky a kromě klasického chlazení může fungovat i jako tepelné čerpadlo. Brzdy jsou elektro-hydraulické s elektronickým ovládáním "po drátě". Pochopitelně dochází k rekuperaci energie, která by jinak šla nazmar. Posilovač řízení je elektromechanický. Díky všem použitým technologiím je A1 e-tron schopno dosahovat normované spotřeby 1,9 litru na 100 kilometrů.

Audi se chlubí tím, že malé a téměř výhradně městské A1 e-tron působí jako větší vůz. O možnosti sériové výroby hybridní verze automobilka mlčí, ze všech doposud představených elektrických konceptů Audi má ale nejblíže sériovému vozu.

Audi A1

Otázkou je, co si o novém hybridním audi myslí Johan de Nysschen, prezident Audi of America. Ten se totiž měl na adresu Chevroletu Volt, který používá stejný princip pohonu jako A1 e-tron, vyjádřit velmi nechvalně. Prohlásil, že: "Chevrolet Volt je auto pro idioty"

Wankelův motor

Prvním sériovým automobilem s Wankelovým motorem se stalo NSU Spider, představené v roce 1963. V roce 1967 se světu představilo na svou dobu revoluční NSU RO80. Dvourotorový Wankelův motor mu dával výkon 85 kW (115 koní) a společně s moderní karoserií a dalšími na tu dobu neobvyklými konstrukčními prvky mu zajistil titul Auto roku 1968. NSU vyrábělo motory ve společné továrně s Citroënem. Wankelův motor začal brzy ukazovat své problémy, které nakonec vedly k úpadku samotné automobilky NSU. Tu v roce 1969 koupil Volkswagen a vytvořil tak skupinu Audi NSU Auto Union. Všechny modely NSU byly postupně vyřazeny z výroby a problematické RO80 ukončilo v roce 1977 existenci značky.

VŠE O WANKELOVĚ MOTORU ČTĚTE ZDE

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...