Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi se vrací k rotačnímu motoru. V hybridní A1 vystačí s 1,9 l/100 km

aktualizováno 
Veleslavný model NSU RO80 vyráběný značkou vlastněnou Audi, se dokonce pyšnil titulem Auto roku 1968 a poháněl ho netradiční wankelův motor. Po třiatřiceti letech koncept motoru s rotujícím pístem konstruktéři Audi znovu oprášili a namontovali do nového trpasličího modelu A1. Jako netradiční koncept e-tron se představil společně se sériovou verzí.

Audi A1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Připravované nejmenší Audi A1 se na ženevském autosalonu představilo také v hybridní verzi. Zajímavostí je ale použitý motor, který dobíjí baterie. Jde o jednorotorový wankel.

Koncept Audi A1 e-tron je takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem (EREV – extended range electric vehicle). Funguje tedy stejně, jako připravovaný Chevrolet Volt nebo Opel Ampera. Kola automobilu, v tomto případě ta přední, pohání výhradně elektromotor, kterému dodávají energie li-ion baterie. Ty pojmou 12 kWh energie a dovolí vozu ujet 50 kilometrů na jedno nabití.

Audi A1

Kromě zásuvky (z té 380 voltové se vůz dobije asi za 3 hodiny), ale může energii do baterií dodávat i spalovací motor spřažený s generátorem. Právě použitý motor je zvláštností A1 e-tron. K dobíjení baterií totiž slouží miniaturní jednorotorový wankel s objemem komor pouhých 254 kubických centimetrů. Čtěte: Wankelův rotační motor. Jak to vlastně funguje?

Motor startuje automaticky v případě potřeby nebo jej může zapnout řidič stiskem tlačítka. Při dobíjení pracuje motor v režimu konstantních otáček (5000 za minutu). Výhodou malého wankelu jsou minimální vibrace a nízká hlučnost. Motor má výkon 15 kW a je schopen dobíjet baterie na trasu zhruba 200 kilometrů. Zatímco motor s generátorem a patřičnou elektronikou váží asi 70 kilogramů, baterie v A1 e-tron mají hmotnost 150 kilogramů. Akumulátory zabírají místo ve středovém tunelu a pod podlahou, elektromotor s řadou příslušenství je pod přední kapotou, wankel se skrývá pod podlahou zavazadlového prostoru.

Celkem váží koncept přijatelných 1 190 kilogramů. Elektromotor se špičkovým výkonem 75 kW (102 koní) a točivým momentem 240 Nm uděluje vozu běžnou dynamiku. Na stovku zrychlí za 10,2 sekundy, maximální rychlost je však pouhých 130 km/h. Udávané výkony je elektromotor schopen poskytovat pouze krátkodobě, běžně dává jen 45 kW a 150 Nm. Převod je stálý jednostupňový.

Audi A1 e-tronAudi A1 e-tron

Audi A1 e-tron je také vybaveno řadou elektrických systémů, které nahrazují ty ovládané běžně mechanicky a hydraulicky. Je to nutné proto, aby vůz nemusel jezdit s nastartovaným spalovacím motorem. Klimatizace je tak poháněna elektricky a kromě klasického chlazení může fungovat i jako tepelné čerpadlo. Brzdy jsou elektro-hydraulické s elektronickým ovládáním "po drátě". Pochopitelně dochází k rekuperaci energie, která by jinak šla nazmar. Posilovač řízení je elektromechanický. Díky všem použitým technologiím je A1 e-tron schopno dosahovat normované spotřeby 1,9 litru na 100 kilometrů.

Audi se chlubí tím, že malé a téměř výhradně městské A1 e-tron působí jako větší vůz. O možnosti sériové výroby hybridní verze automobilka mlčí, ze všech doposud představených elektrických konceptů Audi má ale nejblíže sériovému vozu.

Audi A1

Otázkou je, co si o novém hybridním audi myslí Johan de Nysschen, prezident Audi of America. Ten se totiž měl na adresu Chevroletu Volt, který používá stejný princip pohonu jako A1 e-tron, vyjádřit velmi nechvalně. Prohlásil, že: "Chevrolet Volt je auto pro idioty"

Wankelův motor

Prvním sériovým automobilem s Wankelovým motorem se stalo NSU Spider, představené v roce 1963. V roce 1967 se světu představilo na svou dobu revoluční NSU RO80. Dvourotorový Wankelův motor mu dával výkon 85 kW (115 koní) a společně s moderní karoserií a dalšími na tu dobu neobvyklými konstrukčními prvky mu zajistil titul Auto roku 1968. NSU vyrábělo motory ve společné továrně s Citroënem. Wankelův motor začal brzy ukazovat své problémy, které nakonec vedly k úpadku samotné automobilky NSU. Tu v roce 1969 koupil Volkswagen a vytvořil tak skupinu Audi NSU Auto Union. Všechny modely NSU byly postupně vyřazeny z výroby a problematické RO80 ukončilo v roce 1977 existenci značky.

VŠE O WANKELOVĚ MOTORU ČTĚTE ZDE

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.