Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi TT má za sebou horké časy

- Audi TT na mnoha evropských trzích nejprodávanější sportovní automobil - má za sebou horké chvilky, které mu způsobily nejisté jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech. Poté, co na německých silnicích zahynulo několik řidičů Audi TT, přistoupil výrobce k úpravám, které vůz problematických jízdních vlastností zbavily.
Malý zadní spoiler

Malý zadní spoiler na zádi má zlepšit přilnavost vozu k silnici. | foto: AUDI

Vychvalovaný designérský kousek mezi automobily má nově zadní spoiler, sadu tvrdších tlumičů, jiné stabilizátory náprav a elektronický stabilizační systém ESP, který automaticky přibrzďuje jednotlivá kola v kritických situacích. Změny až na spoiler nápadně připomínají zásahy, které si před pár lety vysloužil mercedes třídy A poté, co se při vyhýbacím manévru převrátil. Audi TT se sice na bok nepoložilo, ale povážlivě přibývalo hlasů, že ve vysoké rychlosti se jeho chování mění. A sice znenadání, jakoby mávnutím kouzelného proutku. "Dlouho se zdá, že TT je bezpečné sportovní auto. Ale překročíte-li určitou hranici, má zadní část vozu v zatáčce tendenci ustřelovat. Běžný řidič nemá šanci něco s tím udělat," řekl před rokem pro německý motoristický magazín Auto Bild Švýcar Marc Surer, bývalý pilot formule 1. Jeho slova potvrdily srovnávací testy německých motoristických magazínů, které se vzhledem k rostoucímu zájmu veřejnosti sportovním vozům pravidelně věnují. Časopis Auto Motor und Sport vloni v září porovnal Audi TT Roadster s Porsche Boxster. "Při rychlé až závodní jízdě je Audi TT hůř ovladatelné než porsche," uvedl. V jiném článku magazín napsal o "jedovatém ustřelování zádě vozu při ubírání a přidávání plynu v ostrých zatáčkách." Magazín Auto Bild k tématu sdělil: "Při simulování rychlé jízdy v dálniční zatáčce opouští při ubrání plynu audi svou dráhu." Nutno připomenout, že na německých dálnicích stále platí neomezená rychlost. Špatné chování Audi TT týdeník Auto Bild konstatoval i při vyhýbacím manévru. Německý časopis před měsícem porovnával neupravenou verzi modelu TT 4x4 nejen s jinými sportovními vozy, ale i se současným provedením se systémem ESP a dalšími uvedenými změnami. U takto pozměněného vozu magazín konstatoval bezproblémové chování. Kolik nehod má verze Audi TT před úpravami na svědomí, to asi nikdo přesně nespočítá. Auto Bild píše o padesáti nehodách zapříčiněných ustřelením zádě, při nichž zahynulo sedm řidičů. Výrobce si vysloužil kritiku nejen za špatné jízdní vlastnosti sportovního modelu, ale i za liknavý přístup k jeho majitelům. Nejdříve totiž tvrdil, že stabilizační systém nelze do dříve vyrobených vozů namontovat, leč po rostoucím tlaku německých vlastníků Audi TT přece jen s touto možností přišel. Na svou obranu si automobilka Audi přizvala nezávislou zkušebnu motorových vozidel TÜV. Ta ve svém prohlášení uvedla: "Při porovnání s konkurencí vycházejí jízdní vlastnosti Audi TT - včetně původních verzí - lepší, než je ve třídě sportovních vozů obvyklé, a jsou plně v souladu se současnými poznatky v oboru." Zastoupení automobilky Audi v České republice odmítlo na otázky redakce MF DNES odpovídat osobně, otázky k článku si nechalo poslat faxem. "K 31. lednu 2000 se v České republice prodalo 115 vozů Audi TT. Ve všech případech jde o automobily před úpravami. Všechny nově objednané vozy zákazníci obdrží s úpravami. Pokud jde o ESP, jsou všechna auta objednaná od 20. října 1999 tímto systémem standardně vybavena," sdělila firma redakci.

Mezníky Audi TT

Září 1995: Na autosalonu ve Frankfurtu Audi představuje sportovní studii TT.

Září 1998: Uvedení na trh, od začátku dlouhé čekací lhůty.

Přelom 1998/1999: První pochybnosti o jízdních vlastnostech ve vysoké rychlosti.

Červen 1999: Po dvaceti nehodách zapříčiněných s velkou pravděpodobností nejistými jízdními vlastnostmi modelu TT si havárie sportovního Audi na dálnici mezi německým Cottbusem a Chemnitzem vyžádala první oběť.

Září 1999: Druhé úmrtí za volantem Audi TT.

Říjen 1999: Automobilka Audi oznamuje, že nově i dříve vyrobené vozy TT vybaví zadním spoilerem, tvrdšími tlumiči a jinými stabilizátory náprav. Nově vyrobené Audi TT navíc dostanou stabilizační systém ESP.

Listopad 1999: Další dvě oběti v Audi TT.

Začátek ledna 2000: Poté, co při nehodě umírá další řidič modelu TT, připravují dva němečtí právníci odpor majitelů vůči firmě Audi.

Polovina ledna 2000: Další dvě úmrtí. Automobilka Audi začíná bezplatně vozy vybavovat jinými stabilizátory, tlumiči a spoilerem.

Únor 2000: Oproti původním u rozhodnutí nabízí firma Audi systém ESP i do již dříve vyrobených vozů. V Česku za něj zákazníci připlácejí 14 600 korun. Nejlevnější Audi TT nyní stojí 1 259 600 korun
(buč)
Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...