Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi TT pojede závod do oblak. Bez řidiče

  12:00aktualizováno  12:00
Může jet razantně, prudce zrychlovat i vyjíždět ostré zatáčky stejně jako dokonalá sportovní auta. Jedna věc ale Audi Coupe odlišuje od jiných. Nepotřebuje řidiče.

Auto, které bude závodit bez řidiče - Audi TTS Shelley | foto: egmcartech.com

Auto nazvané Shelley je posledním výtvorem výzkumníků standfordské univerzity, kteří vyvíjejí technologie zajišťující bezpečnější řízení. Jednoho dne by měly tyto postupy dospět do stadia, že běžný vůz pojede sám.

Auto bez řidiče čeká největší test na podzim v Pikes Peak v Coloradu, kde se jede slavný mezinárodní závod do vrchu, kterému se také říká "závod do oblak". Ten už od roku 1916 týrá profesionální řidiče příkrými svahy a zrádnými serpentinami.

Výzkumníci již navrhli experimentální vůz, který může jezdit na dlouhé vzdálenosti nebo brázdit ulicemi města bez řidiče. Shelley je ale vůz, který může jet vysokou rychlostí v extrémních podmínkách.

Auto, které bude závodit bez řidiče - Audi TTS Shelley

"Chceme vyvinout závodní auto, které může jet samo a zvládat extrémní podmínky řízení," řekl Christian Gerdes, jenž stojí v čele střediska pro výzkum automobilů ve Standfordu.

Možná bude trvat roky, než někdo bude moci poslat samotné auto, aby vyzvedlo děti z hokejového tréninku. Ale už nyní jsou technologie, které navádějí auto při parkování a při zastavování a rozjíždění na světelných křižovatkách.

Americké ministerstvo obrany vyvíjí vozy bez řidičů, které bude možné posílat na vojenskou misi bez lidí. Chce zajistit, aby do roku 2015 byla třetina pozemních bojových vozidel bez řidiče. Volkswagen, který vyrábí vozy Audi a spolupracuje se standfordským týmem na projektu Shelley, si stanovil cíl vytvořit plně samostatné vozidlo do roku 2028, řekl Marcial Hernandez z výzkumných laboratoří Volkswagenu.

"Na konci dne jste unavení. Chce se vám cestou domů odpočívat. Zmáčknete tlačítko a auto se samo vydá na cestu," řekl Hernandez.

Shelley je Audi TTS, které je vybaveno navigací GPS a lze ho naprogramovat, aby jelo podle digitální mapy. Umí se přizpůsobit terénu a vypočítat, jak rychle může dojet do cíle, aniž by se řízení vymklo kontrole. Na Pikes Peak musí Shelley v září na 20 kilometrů dlouhé dráze překonat výškový rozdíl 1439 metrů a ve vysoké rychlosti zvládnout 156 zatáček do nebe.Jakmile jeho tým stiskne knoflík, bude Shelley všechna rozhodnutí týkající se řízení dělat sám.

Auto, které bude závodit bez řidiče - Audi TTS Shelley
Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.