Snažili se nezměnitelné udělat nanovo: třetí Audi TT se představuje

  13:32
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - TTčko bude už navždycky vypadat takhle. Oblé tvary a dokonalé proporce vymyslel kdysi pro malé kupé Audi Peter Schreyer. Ten sice už dávno v Ingolstadtu nepracuje, musí mít ale radost. Designová genetika auta, které kdysi dělal skoro potají, je vidět i o dvě generace dál.
Nové Audi TT

Nové Audi TT | foto: iDNES.cz

Audi předvádí na ženevském autosalonu třetí generaci svého kompaktního kupé TT. Přináší aktuální koncernovou techniku, mírně nižší hmotnost a mnohem lepší výbavu než stávající provedení. A také s ním bude zábavnější svezení.

Audi TT je už od první generace v podstatě prototypem stylového kupé pro každý den. TT nikdy nebylo vozem pro puristy, kteří volí spíše "opravdovější" sporťáky jako Nissan 370Z nebo BMW Z4, dynamická jízda mu však nebyla cizí.

Nová, třetí generace to v podstatě potvrzuje. Design je evolucí současných tvarů, technikou je koncernový základ MQB a nová řada motorů a uvnitř auta může mít zákazník spoustu moderních prvků. Krom toho umí však nové TT jezdit rychleji a přitom úsporněji než to dosavadní. Výsledkem je praktičtější a přitom i sportovnější auto.

Budí respekt

Už na první pohled si Audi TT svým vzezřením zjednává respekt. Mohutná maska chladiče a úzká čelní světla auto opticky nejen rozšiřují, ale také trochu připodobňují supersportu R8. Boční pohled jasně odhalí, že siluetu zachovává TT stejnou jako doposud, s vysokým pontonem karoserie a rovnou linií v oblasti kabiny. I výrazné lemy blatníků se vlastně nezměnily, detaily však ukazují, že je nové TT mnohem ostřeji řezané než to předchozí.

To se projevuje i na zádi, kde vynikají hranatější a užší světlomety s novou grafikou a výraznější prolis v místě pro registrační značku. Namísto uhlazenosti dosavadní generace tu opět nastupuje drsnější pojetí, byť celkový rozdíl dělají především detaily, původní koncept zůstal zachován. Na zádi opět najdeme vysouvací spojler (zdvihá se při 120 km/h), model TT má dvě koncovky výfuku, TTS pak čtyři.

Aktuální technika

Pod karoserií 4,18 metru dlouhého kupé se ukrývá technika v podobě platformy MQB a odpovídající sady motorů. Díky nové platformě narostl rozvor na 2 505 milimetrů, což je změna o 37 milimetrů. TT tak má nově trochu kratší převisy, protože celková délka se prakticky nezměnila. Na karoserii převládá hliník, pro dosažení maximální pevnosti a ochrany posádky jsou tu také konstrukce z vysokopevnostních ocelí.

Díky nové technice je třetí TT opět lehčí než předchozí generace. V základním provedení s dvoulitrem TFSI je to o 50 kilogramů, novinka má hmotnost 1 230 kilogramů. Motory pod kapotou jsou výhradně čtyřválcové a přeplňované. Nejnižší výkon přináší turbodiesel 2.0 litru – má 135 kW. Spíše než sportovními výkony (akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 7,2 sekundy) se chlubí nízkou spotřebou 4,2 litru na 100 kilometrů. Benzinovým základem je motor 2.0 TFSI s výkonem 169 kW, verze TTS pak disponuje 228 kW.

Se slabším provedením zvládne kupé s manuální převodovkou sprint na stovku za šest sekund a maximální rychlost je tu už elektronicky omezena na 250 km/h. Provedení s týmž motorem vybaveným dvouspojkovou převodovkou S-Tronic (je šestistupňová) a pohonem všech kol zvládá sprint výrazně rychleji, za 5,3 sekundy. Výkonné provedení TTS zvládne sprint za 4,7 sekundy a to v provedení s manuálem. Pohon quattro je tu standardem.

Lahůdky ve výbavě

Nové Audi TT přináší i novou výbavu, která odpovídá aktuálním technickým možnostem. V základu tak malé kupé se čtyřmi kruhy ve znaku dostane světlomety Xenon plus, za příplatek bude možné zvolit čelní LED světla. Světlomety by měly umět například přisvěcovat automaticky do zatáčky podle dat z navigačního systému, takže oblouk bude vhodně osvětlený ještě před tím, než se do něj auto stočí.

Uvnitř je standardem nový multifunkční přístrojový štít, který je tvořen displejem. Klasické budíky jsou tedy ty tam a displej si může uživatel přizpůsobit svým potřebám. V základu jsou tu dva módy, jeden zaměřen na výkon a požitek z jízdy, druhý pro snazší ovládání funkcí auta. TTS má ještě třetí mód s velkým otáčkoměrem jako hlavním budíkem. Displej má úhlopříčku 12,3 palce a rozlišení 1 440 x 540 pixelů, o běh systému se stará technika Nvidia Tegra, která je podobná té u chytrých telefonů. K ovládání systému slouží krom tlačítek na volantu i ovladač MMI.

TT by mělo být standardně vybaveno SIM kartou s datovým připojením LTE, díky tomu lze v autě vytvořit hot-spot, ke kterému lze připojit smartphony v autě. Řidič si může svůj chytrý telefon uložit do schránky Audi Phone Box v loketní opěrce. Schránka zaručuje lepší příjem signálu i propojení s autem.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...