Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytlač ho! Jak výtečníci od Audi udělali značce špatnou reklamu

  17:07aktualizováno  17:07
„Timo, vytlač ho!“ šéf závodního týmu ve sledovaném německém mistrovství okruhových vozů zapomněl, že komunikaci pilotů s týmem neslyší jen oni. Anebo neudržel nervy na uzdě. Motorsport má novou kauzu. Není to poprvé, co se v DTM namísto předjíždění vystrkovalo z dráhy.

Okruhový speciál AUDI pro DTM | foto: AUDI

Německá závodní série DTM po letech skomírání, kdy v ní závodily pouze dvě automobilky, po návratu BMW v roce 2012 nabírá opět na popularitě a představuje jedno z těch divácky atraktivnějších a zajímavějších závodění. Události posledního kola druhého závodu na rakouském Red Bull Ringu ovšem vyvolaly velkou vlnu reakcí a mohou výrazně narušit udržované křehké příměří mezi zúčastněnými automobilkami – Audi, BMW a Mercedes.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Co se stalo? Tima Scheidera s audi ve druhé zatáčce posledního kola čistě předjel pilot Mercedesu Pascal Wehrlein, toho času vedoucí muž průběžného pořadí šampionátu. Ten se při stejném manévru dostal i před dalšího jezdce Mercedesu Roberta Wickense.

Ano, nijak mu předjetí nekomplikoval, bylo by nesmyslné, aby se vozy jedné značky jedoucí na bodovaných pozicích v posledním kole vzájemně ohrozily nebo vyřadily ze závodu.

To ovšem neunesl nejvyšší šéf závodního oddělení Audi Wolfgang Ullrich a vysílačkou Timu Scheiderovi povelem „Timo, schieb ihn raus!“ (Timo, vytlač ho!) nařídil, aby jezdce v další zatáčce vystrčil z tratě. A bývalý dvojnásobný šampion DTM bez mrknutí oka uposlechl, oba mercedesy skončily zahrabané v bezpečnostní zóně a Timo Scheider bez problémů závod dokončil. Byl ovšem následně na základě radiové komunikace a analýzy dat z telemetrie diskvalifikován a celým případem se bude zaobírat vedení šampionátu.

V historii DTM to není první kontroverze. Taktické hrátky, kdy s blížícím se závěrem sezony každá automobilka „hrála“ na svého nejlépe umístěného jezdce, byly a jsou nedílnou součástí závodění v DTM a do role nosičů vody se nechtěně dostávali i špičkoví piloti. Nekalé praktiky naposledy výrazně překročily únosný rámec v roce 2007 při závodě v Barceloně, tehdy v DTM závodily pouze Audi a Mercedes a agresivita pilotů Mercedesu byla do očí bijící. Audi v reakci na to ze závodu pár kol před cílem stáhlo všechny své zbývající vozy a následné jednání mezi oběma automobilkami nastavilo příměří, které vydrželo až do tohoto víkendu na Red Bull Ringu. Po osmi letech!

Na celou věc se dá podívat i jinou optikou. Audi s továrním týmem v DTM závodilo na začátku 90. let s modelem V8 quattro. Hlavními soupeři jeho vozů byly BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190 E 2.5-16, speciály, které byly lehké, osazené čtyřválci o objemu 2,5 litru a s pohonem zadních kol. Proti nim audi s V8 a pohonem všech kol působilo jako tank. Bylo celkem obtížné nastavit hmotnost vozů tak, aby jejich výkonnost byla vzhledem k rozdílným motorům a koncepcím pohonu vyrovnaná.

Z toho důvodu byla audi těžší než vozy soupeřů a ingolstadtské stáji se to příliš nezamlouvalo, přesto ale v sezonách 1990 a 1991 vcelku přesvědčivě získala titul. V reakci na to byly hmotnosti vozů opět upraveny a Audi se s tím vypořádalo po svém – svůj vůz osadilo motorem s ilegální klikovou hřídelí. Ta měla mít stejný tvar jako v sériovém voze, kde měla uspořádání do kříže, v závodních V8 quattro byla ovšem plochá... Audi se v reakci na toto odhalení z DTM stáhlo.

Za podívání stojí poslední závod německé série STW z roku 1999. Barvy Audi tam hájil tým Abt Sportsline a jeho pilot Christian Abt byl ve hře o titul, o který bojoval s pilotem Opelu Uwem Alzenem. Závod se vyvíjel tak, že titul by připadl Alzenovi a tak tým Abt Sportsline povolal do boxů svého pilota Krise Nissena, fingoval práci na voze a na trať jej vypustil v posledním kole před skupinu vozů, ve které jel Alzen. Nissen pak v předposlední zatáčce Alzena doslova sestřelil a „férově“ pomohl Abtovi k titulu...

O dva roky později se Abt a Alzen potkali v DTM při závodě na Zandvoortu v souboji o vítězství. Abt si během závodu dosti nevybíravým způsobem z cesty odstraňoval ostatní soupeře, Alzen jej v nájezdu do posledního kola dojel a v jeho průběhu předjel. Přes veškeré Abtovy snahy jej vytlačit z trati Alzen závod vyhrál a frustrovaný pilot Audi pak po projetí cílem tvrdě narazil do dveří vítězného Mercedesu...

Dalších případů, kdy piloti v DTM zašli až za hranicí pravidel férového boje, bychom našli celou řadu.

Wolfgang Ullrich, šéf stáje Audi v seriálu DTM

Wolfgang Ullrich, šéf stáje Audi v seriálu DTM

A nyní je tedy opět Audi ve světle reflektorů, a to hned člověk na nejvyšším místě managementu závodního oddělení. Nelze vůbec odhadovat, s jakým výsledkem celá kauza v DTM dopadne, ale vzhledem k naprosté nesportovnosti celého aktu se dá klidně očekávat, že Timo Scheider přijde o závodní licenci do konce roku a s podmínkou na příští sezonu a Wolfgang Ullrich dostane zákaz působení v motorsportu třeba na pět let. Zajímavé bude sledovat, jak se k tomu postaví samotné Audi a zda z toho pro oba aktéry vyvodí nějaké důsledky.

Autoři:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.