Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aut se kupuje méně, čeká se na volný prodej

  15:53aktualizováno  15:53
Zájem o nová auta byl i v létě slabší než loni a odpovídá trendu od začátku roku. Prodejci a zřejmě i zákazníci se však pomalu začínají připravovat na konec roku, kdy v prodeji aut zavládne nový režim Evropské unie. Od listopadu se oslabí nadvláda automobilek nad prodejní a servisní sítí.

Nová auta se budou smět prodávat na více místech, což může vést k tlaku na zlevnění.

Automobilky již také nebudou moci prodejcům omezovat území, na němž chtějí prodávat.

V jedné prodejně si tak zákazníci mohou vybírat z více značek aut, na prodej nových vozů se budou smět vrhnout také autobazary, ale i hypermarkety.

Ve starých zemích EU platí tento režim už od podzimu 2003.

Podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) by mělo nové opatření vést ke snížení cen automobilů, usnadnit zákazníkům výběr mezi více značkami a odstranit monopoly prodejců v některých regionech.

Zkušenosti z EU však zatím tento trend nepotvrzují. Podle statistiky serveru eurocarprice.com naopak ceny aut v západní Evropě v posledních dvanácti měsících stouply téměř o čtyři procenta. V Itálii je se systémem spokojena zhruba polovina prodejců, ale žádný výrobce.

"Nepředpokládám žádné dramatické změny, pouze v některých případech dojde zřejmě u finančně silných prodejců k postupnému rozšiřování sortimentu prodávaných značek," míní šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle PwC poroste konkurence prodejců především ve větších městech a bohatších regionech. Svůj záměr konkurovat značkovým prodejcům již oznámily bazary AAA Auto. Dovozci se na novou situaci připravují zpřísněním podmínek ve svých sítích, aby zákazníkům nabídli něco navíc. Nissan má například nové normy pro počet personálu či vystavených aut. Podobnou taktiku nasadil i Volkswagen.

Nová pravidla přicházejí v době slabšího prodeje. Od ledna do srpna se prodalo 88 tisíc osobních aut, o 12 procent méně než loni. Část poptávky se díky úlevám na dani přesunula do kategorie užitkových aut, kam však spadají i běžné kombíky a terénní džípy. I tak celý trh klesl o šest procent.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.