Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta a jejich třídy. Kdo je kdo?

  16:22aktualizováno  16:22
Mnoho lidí by zajímalo, jak se vlastně auta třídí; co to znamená, když slyší či čtou, že konkrétní vůz patří do té a té třídy. Co to je mini, nižší a vyšší střední třída? Faktem je, že v současnosti neexistuje nějaká závazná kodifikace, která by jednotlivé třídy aut zcela jednoznačně vymezovala.

Logicky se jako základní rozlišovací znamení nabízejí především rozměry vozu, z nichž nejvýznamnější je délka.

Dalším charakteristickým znakem automobilu je osazení různě velkým motorem.

Problémem je, že to vše se vyvíjí; takže každý nový vůz rovná se přibývání proti stejnojmennému předchůdci na rozměrech i na síle motoru.

A to i při zmenšení jeho objemu. Aby to bylo ještě komplikovanější, na trhu se objevují celé nové třídy, jako například miniauta, která se ještě před takovými deseti lety řadila jen mezi auta malá.

Například česká statistika, vycházející z údajů Svazu dovozců automobilů, zná tyto třídy aut: mini, malé (v Česku je nejpočetnější), nižší střední (nejpočetnější v Evropě), střední, vyšší střední, luxusní (nejmenší, ale z hlediska prestižního prodejci aut velmi sledovaná), MPV (nejvíce rostoucí), sportovní (bez rozdílu, zda otevřené kabriolety či uzavřená kupé), terénní (nedělí vozy na typické offroady a civilnější kategorii SUV). Nebude proto nezajímavé tento systém třídění porovnat s jinými, které se používají a používaly.

Poraďte, co otestovat!

Jaké motoristické doplňky podrobit zkouškám? Testy jakých doplňků, příslušenství či provozních hmot by vás zajímaly?

Napište nám své zkušenosti, náměty... Pište, co se osvědčilo a co ne.

Pište na adresu: ondrej.kinkor@mfdnes.cz

Jak se v třídách nejlépe vyznat

Hodně nejasností a sporů panuje v dělení klasických osobních automobilů do tříd. Důvodem této nepřehledné situace je, že neexistují žádná zavazující kritéria, která by jednotlivé automobilové třídy jednoznačně vymezovala.

Celkem logicky se jako parametr jednotlivých tříd osobních automobilů nabízejí rozměry, z nichž největší vypovídací hodnotu má délka vozu. Dalším charakteristickým znakem je takzvaná motorizace, tedy osazení různě velkým a silným motorem. Takový pojem však může mít u konkrétního modelu hodně široký záběr. Do třídění automobilů může promluvit i velikost zavazadlového prostoru nebo rozvor náprav.

Co s tím?

Už v minulosti byly učiněny pokusy o sestavení orientačních parametrů pro třídy běžných osobních automobilů, jako je například připojená tabulka jednoho motoristického časopisu z roku 1993. Parametry v ní uvedené jsou aritmetickým průměrem z hodnot vybraných modelů prodávaných na evropském trhu. Z tabulky je docela dobře vidět, jak se situace od té doby změnila. Předně se dnes objevila spousta vozů s délkou menší než 3,5 metru, které tabulka vůbec nezahrnula, a také výkony motorů šly o něco výš; respektive jsou nyní k dispozici u motorů s menším objemem.

Délka/motor

O něco realističtější je třídění osobních automobilů, které se objevilo koncem devadesátých let, zahrnující délku vozu a objem motoru. Tady je rozdělení tříd následující:

* Minivozy - menší než 3,5 metru, objem motoru do 1 litru
* Malé či kompaktní vozy - délka do 4 metrů, motory do objemu 1,4 litru
* Vozy nižší střední třídy - délka 4,0 až 4,3 metru, motory s objemy 1,4 až 1,8 litru
* Vozy střední třídy - délka do 4,5 metru, motory do 2,5 litru
* Vozy vyšší střední třídy - délka do 5 metrů, silné motory, luxusní výbava
* Vozy nejvyšší třídy - měřítkem je zde luxus, proto se může používat i pojem luxusní

A nelze pak zapomenout ještě na další třídění na vozy terénní off-roady, vozy SUV, kabriolety a sportovní vozy ani velkoprostorové vany; ale to už je zase trochu jiné třídění. Stačilo by tedy prodloužit délky vozů od třídy kompaktů asi o 0,2 metru, s motory se posunout také o něco výš a dostali bychom se k dnešnímu stavu.

Průměrné hodnoty tříd osobních vozů

Označení třídy

Délka
(mm)  

Výkon (kW)

Zavazadlový prostor (l)

Nejnižší třída

3710

48 

255

Nižší střední třída

4115

74 

320

Střední třída

4490

94 

470

Vyšší střední třída

4770

122

485

Nejvyšší třída

5050

185

510

Žádný závazný předpis

Toto rozlišení by mělo mít celoevropskou platnost, ale často se můžeme setkat s pojmy, jako je například třída Golf. Tento dlouhá léta nejprodávanější vůz v Evropě je srovnáván se spoustou svých konkurentů, a tak v odborných časopisech je termín třída Golfu zcela běžný.

S každou modernizací tohoto vozu narůstá jeho délka, což by v obecném třídění vedlo k postupu o třídu výš, ale protože délky konkurenčních vozů mají stejný trend, třída Golfu se podle jejího protagonisty jenom posouvá. Výrobci automobilů vozy zařazují do segmentů označovaných velkými tiskacími písmeny, což je pro běžné konzumenty asi nejméně srozumitelné už proto, že těch segmentů je hodně. A doplňovány jsou i číslicemi.

Ani tady neexistuje pro hodnocení žádný závazný předpis. Je tedy docela možné, že některá provedení mohou být klidně zařazena až do tří různých segmentů. Obchodníci samozřejmě konkurenci v jednotlivých segmentech sledují a vůz zařadí tam, kde je jeho pozice nejvýhodnější.

Po česku a po japonsku

Organizace Svaz dovozců automobilů, sdružující, jak už název napovídá, dovozce automobilů v České republice, zařazuje nový vůz mezi své potenciální konkurenty na základě dohody výrobce s nadnárodní institucí zajišťující sledování trhu vozidel (JATA). Ovšem motoristické veřejnosti ani takové zařazení většinou nic neříká. Nejjednodušší to nakonec mají v Japonsku. Zde organizace automobilových výrobců JAMA rozděluje osobní automobily do pouhých tří skupin. Vozy "mini" definuje s délkou menší než 3,3 metru, s šířkou menší než 1,4 metru a výškou menší než 2 metry, jejich motor má objem 0,66 litru a méně. Automobily označované jako "malé" definuje délka 3,3 až 4,7 metru, šířka 1,4 až 1,7 metru a výška menší než 2 metry, objemy motorů mají mezi 0,66 až 2 litry. U "standardních" vozů přesahuje jejich délka 4,7 metru, šířka 1,7 metru a výška 2 metry, objem motorů přesahuje 2 litry.

Nejznámější zástupci jednotlivých tříd na trhu České republiky

Mini
Daewoo Matiz, Citroën C2, Fiat Panda, Opel Agila

Fiat Panda

 

Malé
Škoda Fabia, Ford Fiesta, Peugeot 206, Hyundai Getz

Škoda Fabia

 

Nižší střední
VW Golf, Škoda Octavia, Ford Focus, Peugeot 307, Renault Megane

Ford Focus

 

Střední
Mazda 6, Ford Mondeo, Audi A4, VW Passat

Mazda 6

 

Vyšší střední
Škoda Superb, Audi A6, BMW 5, Mercedes-Benz E

Mercedes-Benz řady E

 

Luxusní
Audi A8, BMW 7, Mercedes-Benz S, VW Phaeton

Audi A8

 

Sportovní
Peugeot 307 CC, BMW 645, Mazda RX8, Nissan 350 Z

BMW řady 6

 

Terénní
Toyota RAV 4, BMW X3, Honda CR-V, Nissan X-Trail

Toyota RAV 4

 

MPV
Renault Scenic, Citroën Xsara Picasso, Ford Focus C MAX, Opel Meriva

Renault Scénic

Auto pro kočku. Vyfoceno v Horních Rakousích (Wels)

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.