Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku je téměř milion vozů bez katalyzátoru, ale jezdí minimálně

  13:30aktualizováno  13:30
Milion vozů bez katalyzátoru představuje zhruba 14 procent všech v Česku registrovaných vozidel. Tato auta ovšem ujedou zhruba jen čtyři procenta z celkového počtu ujetých kilometrů všemi osobními auty v Česku, ale na emisích škodlivin se podílejí 40 procenty. Uvedl to Svaz dovozců automobilů.

Ilustrační foto | foto: Martin Jágrpro iDNES.cz

Celkem je v registru 7,271 milionu vozů všech kategorií s průměrným stářím 17,8 roku, z toho osobních aut je 5,275 milionu.

Průměrné stáří tuzemského vozového parku, co se týká osobních aut, se ovšem podle tajemníka svazu Josefa Pokorného neustále zvyšuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let.

Katalyzátor

Katalyzátor

Vláda v pondělí odložila projednání návrhu opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku osobních automobilů z dílny ministerstva průmyslu a obchodu. Ten mimo jiné počítá s tím, že by za likvidaci přestárlých autovraků dostávali lidé motivační poplatek (více čtěte zde).

„Vítáme zavedení opatření na podporu odběru přestárlých automobilů, jehož prostřednictvím by měla být vyplácena adekvátní motivační částka za odevzdání takového vozu, například v minimální výši 10 tisíc korun,“ uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Podle něj by tato částka mohla být hrazena ze Státního fondu životního prostředí. „Do něj se v posledních letech vybraly miliardy korun za registrace vozů Euro 0 až Euro 2 a tyto prostředky by měly být zpětně využity pro motoristy,“ podotkl.

Peníze na příspěvek, jehož parametry však ministerstvo průmyslu a obchodu zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpány ze Státního fondu životního prostředí. Resort životního prostředí je však proti.

Ministerstvo životního prostředí upozornilo na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace, a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.

Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.