Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Auta už se obejdou bez řidiče

  16:10aktualizováno  16:10
Auta se bez dozoru řidiče umí vydat i na dlouhou cestu. Automaticky řízené dodávky dojely z Itálie do Číny. Počítači řízená auta mezi sebou také každoročně závodí. A prototypy aut bez posádky prý bojují v Afghánistánu.

Možná potrvá roky, než někdo bude moci poslat samotné auto vyzvednout děti ze školky. Ale už nyní jsou běžně k mání technologie, které navádějí auto při parkování a některá i sama zabrzdí před překážkou.

S běžným provozem si loni na podzim poradil speciálně upravený Volkswagen Passat, zkonstruovaný experty z Technické univerzity v Braunschweigu a Dolnosaského výzkumného centra automobilové techniky.

Passat Leonie musel rychlost upravovat podle plynulosti provozu, "sledovat" dění okolo sebe a na základě něj dělat rozhodnutí. Používá senzory spolu s laserovými a radarovými skenery, které měří a vyhodnocují dopravní situaci. Sám také ovládá plyn, brzdu i volant. O Passatu Leonie čtěte zde

Auta bez řidiče vyvíjí také Google. Pokusné Toyoty Prius jsou vybavené videokamerami, radarovými senzory a měřícími lasery a jejich prostřednictvím vnímají okolní prostředí a především ostatní provoz. Automobil detekuje a rozpoznává svislé dopravní značky i vodorovné značení na silnici.

Google na systému pracuje se specialisty z DARPA Challenge, což je prestižní soutěž projektů "bezpilotních" automobilů. Více o Googleautu čtěte tady

Další závod přivítal auto bez šoféra na podzim loňského roku. Audi TT Shelley zavítalo na horu Pikes Peak na slavný "závod do oblak". Bez řidiče to závodní laboratoř na kolech zvládla za 27 minut, živý řidič by tam prý byl asi o deset minut dřív. Více o TTčku Shelley čtěte zde

Autor:




Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.