Automaticky řízený Volkswagen Passat

Automaticky řízený Volkswagen Passat | foto: Volkswagen

Auta rozptylují řidiče stále více. Nevada se tedy zbaví řidičů

  • 109
Americké úřady vydaly směrnice, podle nichž by měly automobilky omezit technologie, které odvádí za jízdy řidičovu pozornost. Ve státě Nevada ale mezitím přijali pravidla, která umožní řidičům dát si za jízdy kávu, koblihu a přečíst si u toho noviny.

Nevěnování se řízení je velmi častou příčinou automobilových nehod. Navíc čísla ve statistikách nemusí být úplná, jelikož řidiči často nepřiznají, že jejich pozornost se před nehodou upírala jinam než na vozovku.

V USA v poslední době proti různým způsobům odvádění pozornosti řidiče výrazně bojují. V řadě států sice zatím neplatí ani zákaz telefonování za volantem, ale americký Úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) prosazuje dokonce úplný zákaz telefonování a to i když použijete handsfree. Američané tak jdou dál než Evropa.

Ostatně, v některých oblastech odvádění pozornosti mají již dlouhodobý náskok. U nás všudypřítomné billboardy u silnic a dálnic jsou na většině míst v USA naprosto nepřípustné...

Nepovinná pravidla

Nově vydalo americké Ministerstvo dopravy směrnice, které automobilkám říkají, jak by měly omezit ve svých vozech určité technologie, které odvádí pozornost řidiče. Ve směrnici se například zmiňuje deaktivace různých zábavních a informačních systémů tak, že řidič například nemůže za jízdy přistupovat na sociální sítě (ano, některá americká auta to umí). Vyskytuje se tu ale například i takový zákaz, který nedovoluje za jízdy změnit adresu cíle zadaného v navigaci. Pro takový úkon by musel řidič zastavit.

Ve směrnicích se ale objevují i daleko rozumnější pravidla. Například že ve voze nemají být žádné systémy, které od řidiče vyžadují ovládání oběma rukama nebo které by vyžadovaly delší než dvousekundový oční kontakt. Ministerstvu jde o to, že s čím dál pokročilejšími elektronickými systémy v autech přestávají být mobilní telefony tím hlavním důvodem odvádění pozornosti řidičů a NHTSA s ním souhlasí.

Automobilky už míň. Ty sice všeobecně vítají snahu definovat, jakou techniku je bezpečné za jízdy používat, ale obávají se, že v případě některých zákazů by se jednoduše řidiči vrátili ke svým kapesním zařízením. Pokud například nepůjde změnit za jízdy cíl ve vestavěné navigaci, řidiči prý začnou místo ní používat klasické navigace přenosné. Ministerstvem vydaná pravidla ale nejsou pro automobilky závazná a tak z jejich nedodržení nevyplývají žádné sankce.

Nevada má řešení

Zatímco se zbytek USA snaží zařídit co nejmenší odvádění pozornosti řidiče od řízení, stát Nevada už má řešení. Nedávno tamní zákonodárci schválili pravidla pro provoz zcela automaticky řízených automobilů. Na nevadských silnicích si tak brzy budou moci "řidiči" třeba cestou do práce sníst snídani a ještě si u toho přečíst noviny.

Takzvané autonomní nebo samořiditelné automobily se ale nezačnou na tamních silnicích objevovat příliš rychle. V první fázi projektu bude totiž provozovatel takového vozu muset složit kauci ve výši jeden až tři miliony dolarů. Auto dostane speciální červenou registrační značku a bude se pak moci vydat na tamní silnice. Tato možnost je výsledkem lobby internetového gigantu Google, který už "auta bez řidiče" testuje několik let.

Noviny a internet ano, alkohol nikoli

Později si ale budou moci v Nevadě samořídící auta pořídit i běžní zákazníci – to v době, kdy se technologie v praxi dostatečně osvědčí a bude připravena pro sériovou výrobu. Taková auta pak dostanou speciální zelenou registrační značku a provozovatelé nebudou muset skládat žádnou kauci.

Stále však budou muset vlastnit řidičský průkaz platný ve státě Nevada a budou zodpovědní za veškeré škody, které automobil případně způsobí. Zajímavé je, že pravidla by měla umožnit autonomním autům jízdu zcela bez posádky.

Pokud si ale říkáte, že by se takové auto dalo využít pro automatický odvoz z divokého večírku, budete mít v Nevadě smůlu. Ačkoli si totiž "řidič" takového vozu bude moci za jízdy klidně číst noviny, telefonovat, surfovat po internetu a dělat další jiné věci, které jinak chtějí Američané ze silnic vymýtit, alkohol v jeho krvi přítomen být nesmí.

Nevadské úřady mají příslušné vyhlášky pro umožnění jízd automatických vozidel připravit do konce letošního března. Kromě Google se na možnost testování aut bez řidičů jistě těší i Volkswagen, který na podobném projektu intenzivně spolupracuje s univerzitou ve Stanfordu. Jak pro Google tak univerzitu to není z jejich kalifornských základen do Nevady vůbec daleko.