Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta rozptylují řidiče stále více. Nevada se tedy zbaví řidičů

  13:00
Americké úřady vydaly směrnice, podle nichž by měly automobilky omezit technologie, které odvádí za jízdy řidičovu pozornost. Ve státě Nevada ale mezitím přijali pravidla, která umožní řidičům dát si za jízdy kávu, koblihu a přečíst si u toho noviny.
Automaticky řízený Volkswagen Passat

Automaticky řízený Volkswagen Passat | foto: Volkswagen

Nevěnování se řízení je velmi častou příčinou automobilových nehod. Navíc čísla ve statistikách nemusí být úplná, jelikož řidiči často nepřiznají, že jejich pozornost se před nehodou upírala jinam než na vozovku.

V USA v poslední době proti různým způsobům odvádění pozornosti řidiče výrazně bojují. V řadě států sice zatím neplatí ani zákaz telefonování za volantem, ale americký Úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) prosazuje dokonce úplný zákaz telefonování a to i když použijete handsfree. Američané tak jdou dál než Evropa.

Ostatně, v některých oblastech odvádění pozornosti mají již dlouhodobý náskok. U nás všudypřítomné billboardy u silnic a dálnic jsou na většině míst v USA naprosto nepřípustné...

Nepovinná pravidla

Nově vydalo americké Ministerstvo dopravy směrnice, které automobilkám říkají, jak by měly omezit ve svých vozech určité technologie, které odvádí pozornost řidiče. Ve směrnici se například zmiňuje deaktivace různých zábavních a informačních systémů tak, že řidič například nemůže za jízdy přistupovat na sociální sítě (ano, některá americká auta to umí). Vyskytuje se tu ale například i takový zákaz, který nedovoluje za jízdy změnit adresu cíle zadaného v navigaci. Pro takový úkon by musel řidič zastavit.

Ve směrnicích se ale objevují i daleko rozumnější pravidla. Například že ve voze nemají být žádné systémy, které od řidiče vyžadují ovládání oběma rukama nebo které by vyžadovaly delší než dvousekundový oční kontakt. Ministerstvu jde o to, že s čím dál pokročilejšími elektronickými systémy v autech přestávají být mobilní telefony tím hlavním důvodem odvádění pozornosti řidičů a NHTSA s ním souhlasí.

Automobilky už míň. Ty sice všeobecně vítají snahu definovat, jakou techniku je bezpečné za jízdy používat, ale obávají se, že v případě některých zákazů by se jednoduše řidiči vrátili ke svým kapesním zařízením. Pokud například nepůjde změnit za jízdy cíl ve vestavěné navigaci, řidiči prý začnou místo ní používat klasické navigace přenosné. Ministerstvem vydaná pravidla ale nejsou pro automobilky závazná a tak z jejich nedodržení nevyplývají žádné sankce.

Nevada má řešení

Zatímco se zbytek USA snaží zařídit co nejmenší odvádění pozornosti řidiče od řízení, stát Nevada už má řešení. Nedávno tamní zákonodárci schválili pravidla pro provoz zcela automaticky řízených automobilů. Na nevadských silnicích si tak brzy budou moci "řidiči" třeba cestou do práce sníst snídani a ještě si u toho přečíst noviny.

Takzvané autonomní nebo samořiditelné automobily se ale nezačnou na tamních silnicích objevovat příliš rychle. V první fázi projektu bude totiž provozovatel takového vozu muset složit kauci ve výši jeden až tři miliony dolarů. Auto dostane speciální červenou registrační značku a bude se pak moci vydat na tamní silnice. Tato možnost je výsledkem lobby internetového gigantu Google, který už "auta bez řidiče" testuje několik let.

Noviny a internet ano, alkohol nikoli

Později si ale budou moci v Nevadě samořídící auta pořídit i běžní zákazníci – to v době, kdy se technologie v praxi dostatečně osvědčí a bude připravena pro sériovou výrobu. Taková auta pak dostanou speciální zelenou registrační značku a provozovatelé nebudou muset skládat žádnou kauci.

Stále však budou muset vlastnit řidičský průkaz platný ve státě Nevada a budou zodpovědní za veškeré škody, které automobil případně způsobí. Zajímavé je, že pravidla by měla umožnit autonomním autům jízdu zcela bez posádky.

Pokud si ale říkáte, že by se takové auto dalo využít pro automatický odvoz z divokého večírku, budete mít v Nevadě smůlu. Ačkoli si totiž "řidič" takového vozu bude moci za jízdy klidně číst noviny, telefonovat, surfovat po internetu a dělat další jiné věci, které jinak chtějí Američané ze silnic vymýtit, alkohol v jeho krvi přítomen být nesmí.

Nevadské úřady mají příslušné vyhlášky pro umožnění jízd automatických vozidel připravit do konce letošního března. Kromě Google se na možnost testování aut bez řidičů jistě těší i Volkswagen, který na podobném projektu intenzivně spolupracuje s univerzitou ve Stanfordu. Jak pro Google tak univerzitu to není z jejich kalifornských základen do Nevady vůbec daleko.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...