Auta blízké budoucnosti: chystá se kouzelný koberec a brzdicí airbag

  • 76
Kultovní německé značky chtějí svým fanouškům dokázat, že i v budoucnu budou mít důvod utratit své našetřené peníze. Audi čerstvě zveřejnilo plány, jak budou jejich auta vypadat v následujících letech. Ani Mercedes a BMW nečekají se založenýma rukama.

Znáte z televize

Světelnou prezentaci svých modelů zvládá Audi nejlépe ze všech. V době, kdy výrobci žárovek nutili zákazníkům LED světlo o maximálním výkonu voskové svíčky, z hlavních reflektorů audin už zlověstně šlehaly bílé LED vlnovky intenzitou, která se nedala přehlédnout na stovky metrů.

Jenže vyzývavá LED móda pro prestižní německou automobilku skončila, snad proto, že už ji dnes nabízejí skoro všichni. Audi proto chystá ještě nápaditější světelnou show. Barevnou tak, až oči přechází.

Technologie OLED (zkratka pro anglický název Organic light emitting diode) se dostala do povědomí veřejnosti především v souvislosti s ultratenkým displejem nových nejmodernějších televizorů. Displej OLED už nepotřebuje světelný zdroj k podsvícení, ale organické elektroluminiscenční diody září samy, pokud je k nim přivedena energie. A přesně tento typ displeje má u Audi v budoucnosti nahradit současná koncová světla.

Podle vedoucího vývoje světelné techniky Stephana Berlitze se pozičních OLED světel dočká audi už v blízké budoucnosti; nasazení pro brzdová světla, která musí svítit pětkrát intenzivněji, si vyžádá ještě další vývoj. Výhodou nových diod je skutečnost, že už nepotřebují klasický reflektor, vypadají proto jako silnější samolepka. OLED světla znamenají podle Berlitze výzvu hlavně pro automobilové návrháře. "Kolega designér udělal z auta jeden velký světelný zdroj," říká výzkumník a myslí na prototyp Audi R8, který dokáže blikat jako vánoční řetěz.

Nové diody přinesou podle Berlitze dosud nevídané možnosti. Proud světla se bude přeskupovat ze strany na stranu podle toho, jak se auto bude naklánět. Když bude chtít řidič odbočit, rozbliká se celý bok vozu, v případě intenzivního brzdění se diody přeskupí tak, jakoby je setrvačnost vymrštila vpřed.

Když se řidič změní v pilota

Světelné efekty jsou pěkná věc, ale majitele audi frustruje především stísněné prostředí podzemních garáží. I tady ale automobilka, k velké radosti klaustrofobiků, přišla s řešením. Řidič si už nebude muset lámat hlavu s hledáním místa a hlídat si boky auta před všudypřítomnými sloupy. Protože napříště vystoupí už u vjezdu do garáží a půjde si po svých. Auto se mezitím samo domluví s garážovým počítačem a místo si už najde samo. A také si na něm samo zaparkuje.

V laboratorním prostředí už takový systém funguje bezvadně, teď ještě vybavit naváděcími počítači nějaké garáže. Otevřenou zatím zůstává i otázka, kdo v takovém případě ručí za způsobené škody. Protože robota není snadné postavit před soud.

Stefan Stümpfer, který pro Audi vyvíjí elektronické systémy, by hledal poučení v letecké dopravě. "Letadlo také po většinu letu řídí počítač, odpovědnost je ale vždycky na pilotovi." Aby o tom nebylo pochyb, nazvalo Audi svou chystanou novinku Pilotované parkování.

Auta musí zhubnout

Tlustá auta nejsou v módě, už proto, že musí svá kila živit naftou a benzinem. Ještě horší je to v případě, že chce automobilka uspět na trhu s elektroauty, u nichž je dojezd na jedno nabití zásadní otázkou.

BMW otevřelo novou továrnu na lehké karbonové karoserie, budou s nimi jezdit elektromobily.

BMW se proto rozhodlo, že jeho elektrická auta nebudou z konvenční oceli, ale z mnohem lehčího karbonu. A protože podle odvážných plánů nepůjde o kusovou výrobu někde v rohu mnichovské továrny, začátkem března otevřelo BMW novou karosárnu v Landshutu. Ta má už příští rok dodávat do pobočného závodu v Lipsku hotové karosérie pro modely i3 a i8. Automobilka se chlubí, že karbon vůbec poprvé zamíří od superdrahých sporťáků také k velkosériovým modelům.

Superlambo z hadrů

Jak se staví auto z karbonu čtěte zde

Karbon chtějí začlenit do stavby karoserií i u Audi, i když zatím jen jako podpůrný materiál. Až dosud se značka pyšnila tím, jak umí auto namíchat z ocelových a hliníkových částí. Teď Benjamin Bender z Centra lehkých staveb v Neckarsulmu se svých stoosmdesátičlenným týmem vymýšlí, jak k tomu všemu přidat ještě uhlíková vlákna.

Plastová pružina vyztužená skelným vláknem (vlevo) je ve srovnání s ocelovou o 40 % lehčí. Má přirozenou žlutou barvu, v plánu je ale i černá nebo červená.

"Jde o to najít správný materiál pro správné místo," míní Bender a zkouší spojit vrstvu oceli nebo hliníku s karbonem tak, aby původní materiál mohl být tenčí. Karbon prý najde uplatnění hlavně v místech, která jsou pro auto důležitá z hlediska bezpečnosti nebo tuhosti karosérie. Například v sloupcích nebo prazích. Klíčové je přitom spojení obou materiálů, které zatím probíhá s pomocí šroubů nebo nýtů. Budoucnost ale vědec vidí v umělé pryskyřici. Proto odhaduje, že vývoj ultralehké hybridní karosérie, které u Audi říkají Multimaterial Space Frame, potrvá ještě několik let.

Na prototypu Audi e-tron automobilka ukazuje, jak OLED světla změní podobu aut budoucnosti.

To doba vinutých pružin z umělé hmoty vyztužených skelnými vlákny je už doslova za dveřmi. Joachim Schmitt, který stojí za jejich vývojem, vyzdvihuje hlavní přednost: "Současná ocelová pružina na přední nápravě u Audi A4 váží 2,66 kilogramu.Váha nové pružiny z umělé hmoty poklesla na 1,53 kilogramu, tedy o nějakých čtyřicet procent." Už příští rok si pružina z umělé hmoty najde cestu do audi všech tříd, roční produkce je plánována na milion kusů.

Plastové pružiny nejsou ve světě aut nic převratného. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Mercedes slibuje digitální svět

Lednový veletrh elektroniky v Las Vegas navštívil nečekaně také šéf Daimleru Dieter Zetsche. Přítomnému publiku sdělil, že jeho firma pracuje na nové generaci aut, která "bude sloužit jako digitální průvodce, bude bezpečnější a bude dělat ještě větší radost". Zetsche chce propojit komunikaci aut tak, aby se vzájemně informovala o problémech na silnici, všechny důležité informace má řidič dostávat prostřednictvím hlasových pokynů.

Revoluci lze očekávat i v ovládání elektronických částí vozu. Každý šofér bude zároveň tak trochu mimem, protože k zapnutí například rádia bude stačit pouhé gesto ruky.

Tradičním nositelem pokroku je u Daimleru Mercedes třídy S, který vyjede v nové generaci už příští rok. Jeho příznivci se mohou už teď těšit na absolutní bezpečnostní novinku: vzduchový vak mezi předními koly, který se nafoukne v případě hrozící kolize a třením o silnici pomůže zvýšit brzdný účinek.

Nová třída Mercedesu S dostane airbag i mezi kola přední nápravy, který pomůže autu s brzděním.

Mercedes, který své konkurenty už dnes poráží komfortním podvozkem, dostane v nové generaci dalšího silného spojence. Nejnovější adaptivní systém podvozku dokáže s pomocí kamer dopředu odhalit nerovnosti silnice a následně je kompletně pohltit. Automobilka své nové zařízení nazývá příznačně Kouzelný koberec.


Elektromobil