Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou chytřejší než my, řídit nás ale zatím nechají

aktualizováno 
Od roku 2006 probíhá v sousedním Německu projekt s názvem AKTIV, který má za úkol vyvinout takové dopravní systémy a automobily, aby se co nejvíce minimalizovala rizika dopravních nehod a zvýšila se plynulost dopravy. Koncern Volkswagen, který se projektu účastní, představuje první vychytávky pro budoucnost.

Inteligentní volkswageny | foto: Volkswagen

Projekt AKTIV neboli Adaptive und kooperative Technologien für den intelligenten Verkehr (Adaptivní a kooperativní technologie pro inteligentní dopravu) má za úkol výrazně snížit počty dopravních nehod a zvýšit plynulost dopravy především na přecpaných německých dálnicích.

Z výsledků tohoto projektu ale budou profitovat řidiči minimálně po celé Evropě. Jednou z hlavních součástí projektu je totiž vývoj asistenčních systémů, které pomáhají řidiči bezpečně vést vozidlo i v těžko předvídatelných a kritických situacích.

Koncern Volkswagen nedávno přišel se systémem Integrated Lateral Vehicle Control (integrované příčné ovládání vozidla), který má být dokonalejší a užitečnější variantou současného systému Lane Assist.

Tento pomocník, kterého již můžeme najít v několika sériových vozech, má za úkol řidiči pomoci vůz udržet ve svém jízdním pruhu a činí tak poměrně jednoduše – kamery po stranách vozidla snímají čáry na silnici a pomocí aktivního řízení se snaží vůz udržet mezi nimi i bez zásahu řidiče. Zároveň se vibracemi ve volantu nebo zvukovým znamením snaží řidiče upozornit na nebezpečnou situaci. Systém tak chrání řidiče ve chvilce nepozornosti nebo mikrospánku.

Automobil vás protáhne i tou nejužší uličkou
To novinka ILVC by měla řidiči výrazně pomáhat především na dlouhých dálničních cestách. Tento systém totiž pomocí kamer nesleduje prostor po stranách vozu, ale před ním, a tak již dopředu dovede předvídat, kam se má automobil vejít.

Inteligentní volkswageny

Prostor kolem vozu pak monitorují radary a celý systém ještě spolupracuje s GPS navigací a aktuálními mapovými podklady. Systém ILVC je schopen fungovat v rychlostech o 0 do 180 km/h a poradí si i s cestami, kde chybí středová nebo naopak postranní čára.

Díky tomu, že kamera sleduje dění před vozem a rozpoznává značení, automobil již dopředu ví, v jakých "mantinelech" se může pohybovat. Systém je schopen pružně reagovat na změnu značení, převedení provozu z pruhu do pruhu nebo na překážku před automobilem. Proto systém spolupracuje s adaptivním tempomatem a je také schopen upravovat rychlost jízdy automobilu. Díky radarovým senzorům umí řidiči pomoci i ve velmi úzkých místech, v zatáčkách nebo při složitých předjížděcích manévrech.

Znáte to: Jedete po dálnici a najednou přijde zúžení. V pravém pruhu jede souvislý proud kamionů a vy máte jen málo odvahy se v levém dvoumetrovém pruhu mezi kamionem a betonovou zábranou prosmýknout. Právě v tuto chvíli bude systém ILVC velmi nápomocen. Prakticky v takové situaci úzkým a nebezpečným místem provede automobil sám a řidič to téměř ani nepozná – jemné korekce směru sotva pocítí ve volantu. Takový systém nejen že výrazně zvyšuje bezpečnost provozu, ale také pozitivně působí na jeho plynulost, protože se řidiči i v místech zúžení nemusí plahočit za kamiony.

Komunikace je klíčem k úspěchu
Dalším systémem, který je v rámci projektu AKTIV vyvíjen, je pokročilý adaptivní tempomat. V současné době fungují tyto tempomaty tak, že sledují rychlost vozidla před vámi a podle toho jsou schopny upravovat vaši aktuální rychlost.

Tempomaty nové generace by ale měly být ještě předvídavější. Díky tomu, že mezi sebou budou komunikovat jednotlivé automobily, se totiž včas dozvíte třeba to, že za několik kilometrů je na dálnici částečná uzavírka a začínají se tam tvořit kolony.

Počítač v tu chvíli automobil zpomalí a k místu dopravní zácpy přijede přiměřenou rychlostí. Tempomat pak následně místem vůz prakticky bez zásahu řidiče provede a následně opět zrychlí na původní cestovní rychlost.

Pokud by se v budoucnu uměla takto dorozumívat všechna auta, zácp na dálnicích by výrazně ubylo. Již při prvním náznaku problémů by totiž hned další automobil přizpůsobil rychlost jízdy situaci i několik kilometrů před ním.

Výrazně se tak sníží riziko havárie – náraz zezadu do v koloně stojícího automobilu je jednou z nejčastějších nehod na dálnici. Automatické přizpůsobení rychlosti jízdy navíc způsobí i to, že v mnohých případech k žádným dopravním zácpám ani nedojde, automobily budou daným místem jen projíždět sníženou rychlostí, ale v bezpečných odstupech a bez zbytečného poskakování způsobeného nutností řadit se spořádaně do pruhů a prudkým brzděním.

Nevyhnutelná cesta
Mnohým řidičům se příliš nelíbí představa, že jim automobil bude "mluvit" do řízení. Jenže při dnešním rapidně rostoucím objemu osobní přepravy se nějaké řešení najít musí. A výše zmíněné systémy jsou asi tím nejmenším zlem z hlediska svobody řidiče, které si dovedeme představit. Také existují nápady a myšlenky automobily hezky spořádaně vést pomocí GPS jako káčata za sebou. A to by se nám určitě nelíbilo...





Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.