Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou šetřit vypínáním motoru za jízdy, vyzkoušeli jsme to

  11:00aktualizováno  11:00
Dnešní auta se stop-start systémem vypínají motor jen po zastavení, systém má navíc dost omezenou funkčnost. V blízké budoucnosti ale budou auta vypínat motor častěji a ušetří tak víc paliva.

Pokročilé stop-start systémy Bosch | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Systém stop-start, který vypíná motor, aby neběžel naprázdno, bude zanedlouho spořit víc paliva než doposud. Bosch si připravil dvě nové varianty systému.

První půjde aplikovat do vozů téměř stejně jako dnešní stop-start systémy. Je to takzvaný advanced stop-start a umožní  vypnout motor i v malé rychlosti. Testovací Audi A3 s tímto systémem vypínalo na testovacím polygonu Bosche motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič zároveň brzdil.

Vypnutí v tak malé rychlosti téměř není znát a z hlediska komfortu je možná příjemnější, než vypnutí motoru po úplném zastavení. Na řízení nebo síle brzdného účinku se přitom brzké vypnutí motoru nijak neprojevilo.

Velkou zajímavostí a možná ještě důležitější novinkou tohoto systému je schopnost motor nastartovat i ve chvíli, kdy jeho otáčky nespadly na nulovou hodnotu. To doposud stop-start systémy neuměly. Systém proto dovolí nastartovat i ve chvíli, kdy stále ještě zpomalujeme a ručička otáčkoměru pomalu klesá.

Umožňuje to nový systém synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Dřívější vypínání motoru a vylepšená funkce startování tak nejen že uspoří víc paliva, ale také urychlí celý proces startování a tudíž výrazně vylepší komfort využívání systému.

Druhý systém je ještě o něco pokročilejší a uspoří ještě víc paliva, byť vypínat v nízkých rychlostech ani startovat ještě motor v otáčkách (zatím) neumí. Zato zvládá vypínat motor v rychlostech až do 120 kilometrů za hodinu. Stačí zrychlit a pak pustit plynový pedál, auto dál pokračuje setrvačností, motor se vypne a jeho otáčky postupně klesnou na nulu. Jakmile řidič opět šlápne na plyn, motor naskočí a auto může začít zrychlovat.

Pokročilé stop-start systémy Bosch

Systém funguje pouze v kombinaci s automatickou převodovkou, zkoušeli jsme jej ve Volkswagenu Passat s motorem TSI a DSG automatem. Do aut s manuální převodovkou se asi nedostane, vývojáři se obávají, že by řidiči po restartu motoru nemuseli zvládnout správnou volbu převodového stupně. Ve spojení s automatem alespoň dochází k eliminaci zřetelné prodlevy mezi sešlápnutím pedálu a nastartováním motoru a jeho připravenosti k akci.

Na testovací trati jsme zkoušeli rozdíl mezi tím, jak rychle auto zareaguje při kickdownu (rychlému sešlápnutí plynu) s vypnutým motorem a jak rychle v případě, že je systém vypínání vyřazen z provozu. Vždy ve stejné rychlosti jsme jednoduše prošlápli pedál plynu až na podlahu a pozorovali, co se bude dít. Rozdíl mezi podřazením a zrychlováním se zapnutým motorem a stejnou situací s motorem vypnutým tu sice je, ale je tak malý, že jej většina řidičů ani nepostřehne. I proto se takový systém může velmi snadno v automobilech ujmout.

Pokročilé stop-start systémy Bosch
Pokročilé stop-start systémy Bosch

Bát se nemusíte ani toho, že při vypnutém motoru přestane fungovat řada důležitých součástí auta jako posilovač brzd, řízení nebo třeba také klimatizace. O správné fungování se starají elektrické systémy. V případě klimatizace pak Bosch ještě testuje variantu s jakýmsi zásobníkem tepla, přes který začne vzduch proudit a chladit se v něm právě po vypnutí motoru.

Dnešní stop-start systémy umí uspořit zhruba deset procent paliva, v extrémních případech v městském provozu i víc. Dřívější vypínání motoru by úsporu mělo zvednout o dalších několik procent, vypínání za jízdy by pak mělo úsporu ještě zvýraznit. Navíc by nové, vyspělejší, rychleji reagující a komfortnější stop-start systémy měly pomoci získat důvěru řidičů. Ta je zatím kvůli jejich mnohdy podivnému chování opravdu malá.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Škoda Superb Combi 2,0 TDI / 140 kW
Škoda Superb Combi 2,0 TDI / 140 kW

r.v. 2015, naj. 15 360 km, diesel, 1. majitel
959 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.