Auta budou víc pro rodinu a luxusnější

ŽENEVA - Dvě obrovské haly přeplněné auty, hosteskami s tiskovými materiály, pár desítek manekýn a tisíce lidí. Ženevský autosalon už během novinářských dnů vypadal, že služba od vchodu odešla a po celém světě se to rozneslo. Všude kolem se mluví zároveň japonsky, rusky, německy i italsky. Místa v tiskovém středisku jsou obsazena drahými přenosnými počítači hned od rána. Prodejce telefonních karet, mobilní operátoři a celosvětová zásilková služba tu dělají fantastické obraty. Fotogalerie ze Ženevy 2002

ZDE.....FOTOGALERIE ZE ŽENEVY....ZDE

Ženevský autosalon zkrátka všichni berou nesmírně vážně a naplňuje se tak do písmenka sudba zřejmě všech výrobců automobilů, že kdo není v Ženevě, ten neexistuje! O momentální síle snahy o expanzi jednotlivých značek nejvýmluvněji nehovoří ani tak vystavená auta, jako spíš jak veliký prostor si pronajaly, kolik hostesek u pultíku s tiskovými podklady se míhá, jaké mají atrakce, jaké zázemí, jak nápadité občerstvení i kolik brigádníků s prachovkami pečuje o jejich exponáty. Je zábavné sledovat, jak výrazné synonymum pro supersporťáky se krčí v nenákladné ohrádce, leští se tu jeden jediný červený silniční zázrak, podle všeho od loňska jen trochu inovovaný, a žádné davy se k němu nehrnou. Ale musí tu být!

Velké plány velkých

Naopak příkladem jsou automobilky, které jsou světově v kurzu, jejich auta se prodávají a ony tady křičí, co mohou, aby daly najevo, jak moc se snaží. Němečtí výrobci přivezli nová auta a všichni jsou na ně zvědaví. Budou se prodávat, už teď na výstavě je to jasné. Japonská značka nemíří na luxus, na prostoru skoro jako menší fotbalové hřiště narovnala všechno, o čem kdy která mladá rodina přemýšlela, a kvůli image přidala formuli 1. Ital udělal něco podobného, ale navíc má sporťáka, který na rozdíl od závodního speciálu na běžné silnice může.

Česká továrna předváděla to, co už je známé, a k tomu navíc slavnostně svlékla háv ze sportovní studie téže řady. Hodně návštěvníků se přimlouvá za zahájení výroby, designér a mluvčí zatím potřásají hlavami. Dosud výhradně luxusní skandinávský výrobce předvedl, že není úplný ignorant dění okolo, a postavil doprostřed svých koberců allroada. Američan tvrdí, že se pustil do úplně nové kategorie... Podobně jako láska musí procházet i sympatie k autům žaludkem, protože i ten nejmenší a nejopomíjenější zástupce zastrčené autodílny měl na pultíku alespoň bonbony. No a ti "lepší" nekompromisně od půl dvanácté do jedné přímo mezi auty vařili!

Prestiž prochází žaludkem

Někdo vsadil na speciality země původu značky, takže korejskou expozici záhy lemovala fronta na hranaté misky s rýží s to-fu přelivem. Jiný naopak ve jménu globalizace nabídl na jedné tabuli lasagne, "schweinenwurst", americký drobivý koláč a suši. Ani večerní akce nebraly konce v invenci: troufalé street party, ovšem bez policejních vodních děl a hořících barikád, zdrženlivý večírek milovníků komorního jazzu v nejvyšším patře superluxusního hotelu nebo velikášsky, komplet pronajatý turistický parník, který má celou jednu vnější stranu přestříkanou nabílo a promítá se na ni stále dokola jedno a totéž auto z tisíců pohledů, zatímco se uvnitř pije šampaňské ve velkém... Jenomže na autosalonu jde o auta. Takže zároveň mezi všemi atrakcemi by neměl návštěvníkovi uniknout dlouho očekávaný vstup VW mezi Audi a Mercedes, silný trend především Toyoty, Fiatu a Fordu postavit prostorné levnější auto pro mladou městskou rodinu i středního podnikatele naráz a konečně i trochu povadlou poptávku po rychlých sportovních dravcích.

Které vozy k nám přijedou ze Ženevy?

Bylo mnoho úhlů, ze kterých se nabízelo zkoumat autovýstavu jako celek. Nejužitečnější je ovšem ten pohled, který se ptá - co z vystavených kusů bude v ČR k mání? A kdy? Tak například...
Ford Fusion - model, který vychází z monstrúspěšné fiesty a o němž Ford tvrdí, že jím zakládá úplně novou třídu. Myšlenka nabídnout auto, které padne mladé rodině stejně jako střednímu podnikateli, nebyla ale vlastní jen Fordům. Fusiony přijdou na český trh před koncem roku a cena bude určitě mezi fiestou a focusem. Auto je to dostatečně prostorné, s vyšším posezem, výrazným úložným prostorem.
Toyota Corolla Vagon - vůz vycházející z předchozí osmigenerační historie. Ve výkladních skříních prodejních salonů bude v říjnu a Toyota slibuje, že cena příliš nepřesáhne sazbu u pětidveřového HB. Toyota má záměr prodávat v Evropě až 800 tisíc aut ročně už v roce 2005.
Volvo XC 90 - výrobce o něm říká, že může "na všechny druhy vozovky". Interiér souzní se značkou, střídmý luxus a účelnost. Od švédského výrobce je takovýto druh vozidla prvním pokusem, ale při jeho uvádění na trh nijak nejistotou netrpěl. Skoro naopak. Ke koupi v ČR bude na podzim snad i se soupravou nočního vidění, které má údajně být schopno sledovat situaci těsně za hranicí akčního rádia reflektorů.
Mazda M6 - sázka na starý úspěch. Nová M6 sice vychází z původních linií a výrobce neváhá mluvit o skvělé kvalitě dílenské práce, nicméně nová verze by měla mít hbitější agregáty, z nichž jedině třílitr zůstane vyhrazen pro americký trh.
Peugeot 807 - koncem listopadu bude ve francouzské nabídce minivan, který zatím svou cenu v korunách nezná.
Opel Vectra - s obrovským zájmem dlouho očekávaná. Má výrazný současný design a v ČR bude počátkem léta. Specifikou bude nabídka motorů, protože extra pro nás začne už na 1.6. Zbytek světa si bude moci vybrat od osmnáctistovky. Nejprve Opel přiveze sedan a do podzimu budou muset čekat na HB s obsahem 3.2. Všemocný computer vozu prý umí detekovat třeba i prasklou žárovku v zadním blinkru a až do výměny za ni před odbočením nechá blikat brzdové světlo!
VW Phaeton - velký luxusní vůz, kterým se dvě véčka chystají vklínit mezi Mercedes a Audi. Mnoho luxusu, mnoho techniky, bezpečnosti a zřejmě i německé spolehlivosti. Přijde na trh v říjnu a bude stát zhruba dva milióny korun.

Co u nás zřejmě nekoupíme

Vedle vozů, které s minimálním časovým odstupem od ženevské přehlídky se do České republiky začnou dovážet, byla i dost pěkná a účelná auta, která naopak na českém trhu jako nové vozy koupit nebude možné.
Důvody pro to mají automobilky různé. Někdy o nich otevřeně hovoří a přiznávají, že prostě jejich marketingový záběr na českém trhu není tak mocný, aby v konkurenci právě tohle vozidlo dokázal prosadit, nebo si podle svých průzkumů vůbec nemyslí, že by to Češi a Moravané nějak extra moc kupovali. Takže ke koupi nebudou například...
Toyota Celica - krásný, ostře řezaný sportovní vůz s dostatečnou vahou svého jména. Je možné, že si ho některý dovozce vystaví za oknem, ale bude to jen a pouze pro posílení svého image. Ústředí trvá na tom, že cenovku před něj postavit nesmí. Nová celica nese motor 1.8VVTLi s proměnným zdvihem ventilů, což je technologie stejně jako řízené časováním zdvihu ventilů, a to toyoty umějí také.
Fiat Ulyssé - podle všeho bezproblémově užitečný minivan pro pět nebo sedm cestujících. Na výstavě stál například s motorem 3.0 24V 150 kW s automatickou převodovkou. Pokud by Ital změnil mínění, udělal cenu a uvedení na náš trh vhodně podpořil, asi není důvod nad ním lámat hůl. Otázka by mohla stát snad leda tak, že by se kupci obraceli spíš k německým vozům téhle kategorie s poukazem na historicky lepší pověst kolem kvality zpracování. Podle posledních modelů, které na rozdíl od ulysée na trhu jsou a budou, ale tahle výhrada vůči italským rukám odchází do pozadí.
Lancia Thésis - představena světu byla už dříve a zástupce automobilky říká stručně a bez emocí: Do ČR Thésis prostě nepůjde.