Studie sportovního vozu Bugatti od německého studenta Henryho von Freyberga

Studie sportovního vozu Bugatti od německého studenta Henryho von Freyberga | foto: Henry von Freyberg

Auta budoucnosti: mercedes bez kol, retrofuturistické bugatti

  • 16
Největší talenty autodesignu příštích let ukázaly v Praze své představy o budoucnosti. V rámci čtvrtého ročníku prestižní konference ocenily hvězdy designérských studií nejlepší studentskou práci. Pokud se Henri von Freyberg uchytí, můžeme se možná těšit na parádní nové bugatti. Podívejte se na nápady budoucích designérů aut.

Hvězdy designu

Čtvrtý ročník prestižní mezinárodní konference o automobilovém designu pořádané časopisem AutoDesign&Styling v národní technické knihově v pražských Dejvicích přivítal nejvíce hvězdných jmen ve své historii.

Audi Skeleton Quattro

 

Přednášku měl Ivo Groen, dlouholetý designér Citroënu, který pracoval na první generaci modelu C3, neopakovatelné limuzíně C6 nebo obou generacich kolínského modelu C1 - mimo jiné odhalil, že u první generace vznikla i studie kabrioletu C1. 

Zajímavou přednášku měl Thomas Ingenlath. Německý designér po dlouhé kariéře v koncernu Volkswagen začíná malovat Volva. „Volva vyznávají jednoduchou krásu, dát jim ji je to nejtěžší,“ vysvětlil. Ingenlath prožil hvězdné roky v Mladé Boleslavi. Na léta ve Škodovce vzpomíná velmi rád. "Byla to skvělá zkušenost, obrovská příležitost tvořit něco nového," říká pro iDNES.cz. Inglenlathovým dílem je druhá generace octavie a fabie, odvážný, nekonvenční roomster a nestárnoucí yeti.

Největší úspěch měla přednáška Juliana Thomsona z Jaguaru; budoucím designérům dával rady do života. "Malujte a kašlete na pravidla," radil. 

Opel Aura

Gert Hildebrand začínal v osmdesátých letech u Opelu se slavným Chrisem Banglem (designér Fiatu a kontroverzních BMW), velkou kariéru udělal u Mini. V Praze Hildebrand představil novou ambiciózní čínskou automobilku Qoros a designérská pravidla, která jí dal. Prozradil mimo jiné, že před jeho příchodem spolupracovala nově vznikající automobilka s italským studiem Italdesign.

Audi R0

Obrovský zájem vyvolala prezentace Todda Morgana ze společnosti Varroc Lighting vyrábějící světla pro Ford, Volvo, VW, Škodu, PSA, Mercedes, Opel, Bentley a další. Jeden z hlavních závodů má v firma v Novém Jičíně. 

Viceprezident firmy, přes deset let v Česku usazený Američan, který má doma slavný kabriolet Škoda Felicia z šedesátých let, představil nejnovější trendy ve světelné technice pro automobily: Laserová přední světla a zadní z OLED diod (dioda s organickou činnou vrstvou uvnitř). Tyto technologie splňují dokonale nároky na malou spotřebu energie a vysokou svítivost. Designérům se ale nejvíc zamlouvají miniaturní zástavbové rozměry. Místo patnácticentimetrové hloubky, kterou potřebují výrobci pro zástavbu zadního světla s žárovkou, stačí pro OLED dva milimetry.  

Přehlídka talentů

Novinkou v programu prestižní konference byla přehlídka absolventských prací studentů předních světových univerzit zaměřených na design dopravních prostředků.

Studie sportovního vozu Bugatti od německého studenta Henryho von Freyberga

Ocenění "talent roku" od poroty složené z přednášejících hvězd si z Prahy odváží Henri von Freyberg z univerzity v německém Pforzheimu za svou studii sportovního vozu Bugatti. 

Vítězná studie pojmenovaná Coupémotion vrací vzhled vozu slavné francouzské značky zpět k prvotní filozofii svého zakladatele a kombinuje design a techniku v unikátním lehkém sportovním voze.

Šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň, který nad celou přehlídkou studentských prací převzal záštitu, ihned po vyhlášení nabídl Henrimu stáž v designérském studiu mladoboleslavské značky. Pikantní na tom je, že právě Kabaň je autorem novodobého bugatti. Tisícikoňový veyron patří k ikonám automobilismu nového tisícíletí.

Ukázky dalších studentských prací najdete ve fotogalerii.